به گزارش پایگاه 598، اوایل آبان امسال بود که محمدتقی ایرانی، معاون استاندار البرز و فرماندار کرج، طرحی را رسانهای کرد که بر اساس آن "هر خودرو قبل از ورود به جاده چالوس، با پرداخت مبلغی حدود 20 هزار تومان، اقدام به تهیه کارت تردد کند، در این طرح تنها تعداد مشخصی کارت تردد فروخته میشود که متناسب با ظرفیت جاده است و کسانی که بدون کارت وارد محدوده طرح شوند، توسط پلیس و دوربین های ترافیکی، ممانعت یا جریمه خواهند شد."
این طرح، اگر چه ظاهراً یک پیشنهاد از سوی فرماندار کرج است اما به واقع بر اساس آنچه مسئولان در بخشهای مختلف اذعان دارند طرح ناپخته، غیرکارشناسی و غیرقانونی است.
جاده چالوس اگر چه به ظاهر یک جاده عبوری برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور است اما به دلیل جاذبههای فراوان خود جاده و وجود تفرجگاههای با فاصله اندک در میان راه، به تنهایی تبدیل به مقصدی برای گردشگران شده است به طوریکه روزهای تعطیل آخر هفته همواره مملو از حضور گردشگرانی است که شاید حتی قرار نیست به شمال کشور سفر کنند بلکه تنها برای تفریح چند ساعته وارد این جاده میشوند، اتفاقی که عموماً تبدیل به بحران برای پلیس و راهداری شده و منجر به یک طرفه شدن این جاده میشود.
اما دوای درد این سالها در جاده چالوس که همواره مسافرانش با صفهای طویل خودروهای عبوری خو گرفتهاند آیا تصمیماتی چون اخذ عوارض آن هم به مبلغ 20 هزار تومان است؟ تکلیف بودجههایی که برای بهبود وضعیت این جاده اختصاص مییابد چه میشود؟
جاده چالوس هر سال با فرسایشی دست و پنجه نرم میکند که فعلاً ترمیمی برای آن در کار نیست و بیشترین ضرر آن را ساکنان آبادیها و روستاهای اطراف آن متحمل میشوند.
عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز درباره پیشنهاد فروش کارتهای 20 هزار تومانی برای تردد در جاده چالوس به خبرنگار خبرگزاری فارس میگوید: جاده چالوس تنها جاده دسترسی به غرب مازندران است و متأسفانه هر ساله اعتبارات عمرانی که برای مازندران تخصیص داده میشود به جای چالوس به فیروزکوه و هراز برای راهسازی سوق داده میشود.
وی ادامه میدهد: البته استدلالشان این است که چون هزینههای راهسازی در چالوس سرسامآور است همان مقدار بودجه اندکش را هم صرف جای دیگری میکنند در حالیکه تنها راه نجات این جاده از وضعیت فعلی، تعریض جاده است و مابقی کارها تنها نقش مسکن را دارند البته بعضی از این پیشنهادات نه تنها به عنوان مسکن، درد را برطرف نمیکنند بلکه خودشان تشدید کننده درد میشوند.
به اعتقاد مدیر کل گردشگری استان البرز، اصلاً پیشنهاد دریافت 20 هزار تومان برای ورود به جاده چالوس قانونی نیست و بازدارندگی هم ندارد چون کسی که قرار است برود شمال کشور حداقل یک تا دو میلیون تومان خرج کند و از سفرش لذت ببرد رقم 20 هزار تومان برایش رقمی نیست آن را هم میپردازد اما از جاده چالوس میرود!
میرچی با تأکید بر اینکه جاده چالوس یکی از معابر اصلی گردشگری کشور محسوب میشود و تصمیمگیری درباره آن قطعاً به سازمان گردشگری مرتبط است، تصریح میکند: اصلاً از گردشگری در این باره نظری نخواستهاند در حالی که اگر روزی دسترسی دیگری برای غرب مازندران ایجاد کنند جاده چالوس باید در اختیار میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد و فقط به عنوان یک مسیر تفرجگاهی به آن نگاه شود.
وی بر این نکته نیز تأکید میکند که مسئولان در تصمیمگیریهایشان درباره این جاده به فشاری هم که به سکنه آبادیها و روستاها وارد میکنند فکر کنند.
فرماندار کرج در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ دریافتی از شهروندان، گفته است: در سال های اخیر جاده چالوس با آسیب های زیادی از لحاظ زیست محیطی مواجه شده که اجرای طرح دریافت 20 هزار تومان از خودروها می تواند سبب برطرف شدن بسیاری از مشکلات زیست محیطی این منطقه، از جمله پاکسازی محیط زیست ، نگهداری و محافظت از جنگل ها و مراتع و رودخانهها شود.
در حالیکه فرماندار چالوس در واکنش به این طرح میگوید:"عدم امدادرسانی بهموقع به حادثهدیدگان در جاده چالوس، ممانعت از عبور و مرور کامیونهای حمل بار و دیگر مشکلات در این مسیر بهخوبی گواه این مطلب است که پرداختن حق تردد، اجحافی در حق مردم منطقه است. دریافت مبلغ راه حل مناسبی برای رفع مشکل نیست، اما امیدواریم این طرح بهعنوان پیشنهاد باشد، زیرا اگر اجرایی شود حتماً با مسئولان ملی مکاتبه خواهد شد و ضمن اینکه این طرح یعنی دریافت مبلغ از خودروها طرح کارشناسی شده نیست و قطعا پذیرفتنی نخواهد بود."
از سوی دیگر عباس آخوندی، وزیر راه نیز گفته است: "در حال حاضر قانونی برای اخذ عوارض تردد خودروها در جاده چالوس وجود ندارد و فعلا این موضوع نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد."
جاده چالوس به عنوان دارنده بینظیرترین مناظر و چشم اندازهای بکر و طبیعی و از پرطرفدارترین مسیرهای منتهی به شمال کشور برای بهبود وضعیت تردد گردشگران به جای معطل ماندن در گیر و دار پیشنهادهای آنی و گذرا، نیازمند اجرای طرحهای کارشناسی شده در کمترین زمان ممکن است چرا که فرسایش مستمر این جاده یک تهدید جدی است.