کد خبر: ۳۴۷۴۸
زمان انتشار: ۰۱:۵۸     ۲۱ دی ۱۳۹۰
در آغاز محاکمه متهم اصلی کشتار در روستای حدیثه عراق در سال 2005 که بزرگترین جنایت آمریکایی­ها در این کشور به شمار می­آید، دادستان نظامی آمریکا اعلام کرد که این متهم در کشتن 24 شهروند عراقی، عکس العملی غیر عادی از خود نشان داده است
به گزارش فارس به نقل از «خبرگزاری فرانسه»، در ابتدای اولین جلسه محاکمه در دادگاه نظامی کالیفرنیا، «نیکلاس گانون» دادستان کل، اعلام کرد که گروهبان «فرانک وتریچ» پس از مشاهده جسد نظامی آمریکایی که بر اثر انفجار بمبی دست­ساز به قتل رسیده بود، در صدور دستور حمله به مردم، زیاده روی کرده است.



آخرین نظامی عامل کشتار حدیثه به همراه وکیل خود
 

وی که در دادگاهی نظامی پایگاه «کمپ پندلتون» بزرگترین پایگاه تفنگداران آمریکایی واقع در جنوب لس آنجلس صحبت می­کرد، افزود: «آن روز، تصویر آن نظامی آمریکایی کشته شده بر تفکر وی تأثیر گذاشته بود».
 
وکیل مدافع تفنگداران دریایی که متهمان این قضیه­اند، مدعی شد که شورشیانی که به سوی نظامیان آمریکایی تیراندازی کرده­بودند، در خانه­های مسکونی پنهان شدند و نظامیان آمریکایی بر اساس قواعد جنگی صادره از فرماندهی کل، چاره­ای جز حمله به منبع تیراندازی نداشتند.
 
از سوی دیگر دادستان تاکید می­کند که شورشیان در آن روستا نبوده­اند و این نظامیان برای گرفتن انتقام دوست مقتولشان، در کشتاری که 3 ساعت به طول کشید، 24 شهروند عراقی از جمله 5 سرنشین یک تاکسی، 10 زن و تعدادی کودک را با گلوله از فاصله نزدیک به قتل رساندند.

محاکمه گروهبان وتریچ (31 ساله) روز پنج شنبه در دادگاه «کمپ پندلتون» به اتهام کشتن 24 شهروند عراقی در روستای حدیثه، تجاوز و کوتاهی در انجام وظیفه، برگزار شد.

 


فرانک وتریچ آخرین متهم این قضیه و فرمانده گروه نظامی عامل این کشتار است. هفت متهم دیگر این قضیه از اتهامات تبرئه شده­اند.
 
پس از اینکه مجله تایم در بهار 2006 از این ماجرا پرده برداشت، تحقیقات در این باره در دادگاه پندلتون آغاز شد. این مسأله بزرگترین نگرانی را برای آمریکا در عراق ایجاد کرده بود.
 
شایان ذکر است که در 19 نوامبر سال 2005 میلادی، فرانک وتریچ و گروه تحت امرش در طول 3 ساعت 24 شهروند عراقی در روستای حدیثه عراق را قتل عام کردند. 10 تن از کشته‌شده‌ها زن و تعدادی دیگر نیز کودک بوده‌اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها