کد خبر: ۳۴۷۳۸۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۰۵ آبان ۱۳۹۴
وزیر کشور گفت: با نظامات صدقه‌ای و توزیع خدمات از سر لطف یا مسئولیت انسانی نمی‌توان تفکر پایدار و اقدام جامع و متوازن را رقم زد.
به گزارش پایگاه 598، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در همایش گرامیداشت روز آمار و برنامه‌ریزی که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با اشاره به پدیده مهاجرت اظهار داشت: مهاجرت پدیده‌ای تقریبا قدیمی از باب سابقه موضوعات اجتماعی در سطح ملی و بین‌المللی است. 

وی با اشاره به تقسیم‌بندی مهاجرت به دو نوع مدیریت شده و غیر مدیریت شده ادامه داد: یکی از انواع مهاجرت‌ها، مهاجرت اختیاری، مدیریت شده و قانونی است که این نوع مهاجرت برای دولت‌ها اشکالی ایجاد نمی‌کند اما نوع دوم مهاجرت غیرمدیریت شده و غیراختیاری است که مسائلی را برای کشورها ایجاد می‌کند و کشور ما با هر دو نوع مقوله روبروست. 

وزیر کشور گفت: ما یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین مهاجر را از نظر مهاجرت‌های بین‌المللی از کشور افغانستان داریم و در موضوع مهاجرت داخلی نیز با این پدیده به صورت زیاد و چشمگیر روبرو هستیم. نخستین دلیل مبنایی و اصولی مهاجرت‌ها، رویکردها و تفکرات است. اگر نابرابری و عدم توازن و تعادل را به عنوان موضوع اصلی در انتقال جمعیت اسم ببریم و خواستگاه آن را نظام بودجه‌ریزی و برنامه‌ریزی بدانیم، محور بحث رویکردها و تفکراتی است که در آن برنامه‌ریزی حاکم است. 

رحمانی فضلی ادامه داد: بنابر این ما در تفکر و اندیشه باید دقت و تامل بیشتری کنیم. اگر در کشوری تفکر توام با عدالت و توسعه پایدار نباشد، آنچه که به عنوان فعالیت ولو علمی، مدیریتی و برنامه‌ریزی شده محقق می‌شود، مبنایی قرار می‌گیرد که آن مبنا موجب عدم توازن و تعادل و مهاجرت می‌شود. 

وی گفت: قوانین حاکم کشور و نوع نگرش برنامه‌ها که از قبل از انقلاب حاکم بوده است، ما عموما بر روی برنامه‌ریزی متمرکز بخشی‌کلان توجه داریم و در این برنامه‌ریزی اساس رشد اقتصادی است و برمبنای این نوع نظام بودجه‌ریزی که این نظام را پشتیبانی می‌کند تخصیص منابع را براساس فعالیت‌ها و جمعیت‌ها قرار داده است. 

وزیر کشور با بیان اینکه مسئله مهاجرت یک مسئله جهانی و بین‌المللی است، یادآور شد: مهاجرت‌هایی که در سطح ملی رخ می‌دهد بی‌تاثیر از نظام بین‌المللی نیست. هم اکنون با حجم عظیم مهاجرت در سوریه، عراق، یمن و کشورهای منطقه مواجهیم و برخی از مهاجرین از چشم رسانه‌های خارجی پنهان هستند و آنها کسانی هستند که با اختیار از همین کشورها به دلیل ضعف امنیت مهاجرت می‌کنند؛ حال می‌توان گفت که این موضوع فقط مربوط به سوریه و عراق است؟ 

رحمانی فضلی افزود: این موضوع فقط مربوط به سوریه و عراق نیست و آثار و دلایل بین‌المللی دارد. نگاه مهاجرت از منظر امنیتی، سیاسی و اقتصادی نمی‌تواند نگاه جامعی باشد؛ نگاه ما به مقوله مهاجرت باید انسانی باشد و عادلانه، منصفانه، قانون و شفاف برخورد کنیم. 

وی با بیان اینکه ما 2.5 میلیون مهاجر در کشور داریم، اظهار داشت: اگر بخواهیم مسئله مهاجرت را حل کنیم، نباید به این مسئله نگاه سیاسی و امنیتی داشته باشیم و باید نگاه انسانی به آن داشت. 

وزیر کشور با بیان اینکه ما در دو سال دولت یازدهم حتی یک مورد روستا و بخش را به شهر تبدیل نکردیم، گفت: در گذشته این کار صورت می‌گرفت. با نظامات صدقه‌ای و توزیع خدمات از سر لطف یا مسئولیت انسانی نمی‌توان تفکر پایدار و اقدام جامع و متوازن را رقم زد. در نظام برنامه‌ریزی باید فکرمان این باشد که بتوانیم با تغییر در نگرش برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی و تخصیص منابع عمل کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکید کرد: ما هر ماه در قالب هدفمندی یارانه‌ها 3 هزار و 200 میلیارد تومان پول توزیع می‌کنیم ولی اگر تفکر مبتنی بر نظام برنامه‌ریزی داشته باشیم که به دنبال ایجاد توازن باشد، همین رقم برای ایجاد توازن و پایداری جمعیت در مناطق مختلف کشور کافی است. 

وی گفت: باید تلاش شود که در قالب برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی به گونه‌ای حرکت کنیم که مناطق مختلف کشور از جمله مناطق مرزی دارای شرایط مناسب اقتصادی برای پایداری و جذب جمعیت شوند. دولت تدبیر و رئیس جمهور با این رویکرد سفر خود را از مناطق مرزی آغاز کرد و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به جای صدها پروژه در هر منطقه مرزی 2 تا 3 پروژه پیشران ایجاد کنیم و با سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بخصوص با شرایطی که بعد از برجام ایجاد شده است، یقینا می‌توان تحول ایجاد کرد. 

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این حرکات ما نهایتا منجر به توازن و تعادل و پایداری جمعیت شود باید در نظامات تغییراتی ایجاد کنیم. خروجی نظام‌هایی همچون بودجه‌ریزی، برنامه‌ریزی، اداری، پولی و بانکی، عدم توازن و تعادل است و ما باید به راه حل‌های باثبات و پایداری برسیم که نوید آن توسعه و امنیت پایدار، زندگی توام با رفاه و آرامش و بندگی در راه خدا باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها