کد خبر: ۳۴۷۲۱۱
زمان انتشار: ۰۸:۵۱     ۰۵ آبان ۱۳۹۴
بررسی حفره های نفوذ آمريكا در گفت‌وگوی ۵۹۸ با دکتر نصری:
وی افزود: نقطه آغاز و حركت اوليه دشمن همين‌هاست آنها مي‌خواهند سبك زندگي ما را با اين چيزها تغيير بدهند و با نفوذ، فرهنگ امريكايي را در جامعه نهادينه سازند و از طرفي با وارد كردن كالاهاي خود توليدات ملي ما را دچار مشكل سازند تا نيازمند آنها باشيم و مانع پيشرفت ما گردند بحث واردات خيلي اهميت دارد اين‌كه چه كالايي وارد مي‌كنند.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، بحث نفوذ فرهنگی، سياسي و اقتصادی دشمن اولين بار در سال های اخیر با سخنراني‌هاي مقام معظم رهبري درباره فضاي پس از برجام مطرح شد اما اهميت اين موضوع به حدي بود كه حتي سخنراني‌هاي وعاظ در حسينيه امام خميني(ره) ويژه ايام محرم و عزاداري اباعبدالله‌الحسين را هم به خود اختصاص داد. خبرنگار پایگاه 598 در گفت‌وگويي با دكتر محسن نصري جامعه‌شناس و نويسنده و تحليل‌گر سياسي اجتماعي به واکاوی این موضوع پرداخته است كه شما را به مطالعه آن دعوت مي كنيم. محسن نصري از استادان برجسته دانشگاه است كه كتاب «ايران، ديروز، امروز وفردا»ي او به عنوان كتاب درسي دانشگاهي مورد تدريس قرار گرفته است.

چرا در نامه پس از برجام مقام معظم رهبري به دشمني آمريكا باز هم تاكيد كردند و حتي فرمودند بايد تضمين مكتوب داشته باشند؟

با توجه به اين‌ كه نظام استكباري امريكا را به تعبيري شيطان بزرگ، امروز در جهان شاهديم طوري‌كه حتي اروپا و اسراييل هم تابع سياست‌هاي امريكا هستند در مسئله برجام هم ديديم محور مذاكرات به‌جاي چند كشور، نماينده و وزير خارج امريكا بودند؛ از سوي ديگر سابقه حدود سي و هفت سال بعد از انقلاب  و حدود  بيست و چند سال قبل از انقلاب امريكا در كشور ما  و تاثيراتي كه داشته است قابل اغماض نيست. مثلا قبل از انقلاب امريكا با كودتاي 28 مرداد و ماجراي كاپيتالاسيون، غارت ايران در قراردادهاي اقتصادي و امثالهم چهره خود را نشان داد و بعد از انقلاب هم از همان آغاز انقلاب با ايجاد بحران در كردستان، خوزستان، سيستان و بلوچستان، حمايت از منافقان، ترور مسئولان،حمايت از صدام ملعون براي حمله نظامي، تحريم هاي اقتصادي و .... تا فتنه 88  وحمايت از فتنه‌گران  و رهبري و هدايت آنها همه نشان از دشمني و كينه توزي آمريكا نسبت به كشور ماست  كه نبايد از خاطر برد.

طي دوسال گذشته و بحث مذاكرات تحليل دولت يازدهم اين بود كه با مذاكره مي‌توان مسئله تحريم‌ها را برداشت  ولي از همان ابتداي مذاكره امريكا صادق نبود و مدام مشكل‌تراشي كرد. خوب با وجود چنين صبغه‌اي، معلوم است كه ايشان باز هم تاكيد به دشمني امريكا داشته باشند. آمريكا مدام تهديد نظامي و تحقير و توهين مي‌كند و نشان داده است كه تغييري در رويكرد دشمنانه خود ندارد حتي روز به روز هم بيشتر مي‌شود. حضرت اقا يكي از نكات محوري كه در نامه  پس از برجام داشتند اين بود كه حواستان جمع باشد طرف مقابل شما دشمن است نه دوست؛ امريكاي مستكبري كه  همواره دشمني داشته و به تعبير ايشان و امام شيطان بزرگ است. اصلا به هيچ قاعده، قانوني جهاني، عرفي و انساني پايبند نيست چون خوي استكباري دارد براي همين فرمودند اين برجام مشروط است بايد تضمين بگيريد آن‌هم تضميني محكم و مكتوب تا مانع زياده خواهي انها بشود.

چه خدشه‌اي  ممكن است اين مسئله بر استقلال و آزادي ما وارد كند؟

حضرت آقا از همان ابتدا فرمودند انرژي هسته‌اي بهانه‌اي است براي آنها و اصلا مشكلي با اصل انرژي هسته‌اي ندارند ما در طول اين مدت خطايي نداشتيم كارها  كاملا علمي و تحقيقاتي بوده است در واقع انرژي هسته‌اي بهانه دشمني و نفوذ بوده است به دنبال اين هستند تا نظام ما را براندازند  البته نه مثل قبل كه هدفشان نظامي بود، بلكه به گفته خودشان مي‌خواهند با تغيير رفتار براندازي كنند آنها مي‌خواهند افكار انقلابي  و ضد استكباري ما را كم كم حذف كنند و سلطه سياسي، ‌اقتصادي فرهنگي داشته باشند، لذا انرژي هسته‌اي تنها يك بهانه بوده تحليل‌گران و سياسيون امريكايي به‌خصوص دوسال گذشته مدام اين هدف تغيير رفتار ما را بيان كرده‌اند و اين‌كه مي‌خواهند ايران و انقلاب ايران را عوض كنيم و در واقع مذاكرات هم آغازي براين هدف شوم انها است تا بتوانند  در عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي و ...  استحاله ايجاد كنند و مسلط شوند مي‌خواهند با اين توافق و مذاكرات به غير از ايران در مسايل منطقه هم تاثيرگذار باشند؛ بنابراين بايد هوشيار و بصير باشيم تا مطابق فرمايش حضرت آقا  فرصت نفوذ پيدا نكنند.

حفره نفوذي كه بر اثر برجام در كشور ايجاد شده است به اعتقاد شما چطور مي‌توان  پركرد؟

 يكي اين‌كه مسئولان و مديران در دولت و دستگاه‌هاي و شوراي امنيت ملي همين نكات كه حضرت آقا نامه و منشور آوردند را به خوبي عمل و اجرايي كنند اجازه ندهند دشمن نفوذ كند و برگ برنده را در دست بگيرد و سوء‌استفاده كند اگر خلاف معاده و توافق كاري انجام دادند سريع و هوشيارانه طبق قانون برخورد جدي و قاطع داشته باشند تا جلوي سلطه و نفوذ او را بگيرند. عمل به توصيه‌هاي حضرت آقا به ‌طور قطع مي‌تواند مانع نفوذ دشمن را بگيرد. نكته ديگر اين‌كه مردم و مسئولان براي اقتصاد مقاومتي تلاش داشته باشند كه اگر جامعه ما توانمندي‌هاي حداقلي در عرصه‌هاي اقتصادي فعالانه كند و توصيه رهبري مبني بر خريد كالاي ايراني بحث صرفه جويي در اقتصاد بهره وري را بالا ببرد سعادتمند خواهد شد.
 
به نظر شما به عنوان كارشناس سياسي  نامه و منشور مقام معظم رهبري را چطور مانع  نفوذ سياسي امريكا شد؟

حضرت آقا در اين نامه بار ديگر خطاب به مسئولان  گوشزد كردند كه آمريكا دشمن ماست  نبايد اجازه و فرصت داد تا در مذاكرات فرصت سوءاستفاده پيدا كند ايشان متذكر شدند كه مذاكرات ابهامات و مشكلاتي ساختاري دارد و نبايد از آن غافل شد براي همين شرط و شروط گذاشتند و با راهكاري فرمودند مشكلات با اقتصاد مقاومتي برطرف مي‌شود اين‌كه فكر كنيم مذاكره با دشمن او را عقب مي‌كشاند هيچ كاري از پيش نمي‌رود و مشكلي حل نخواهد شد اگر بيشتر نشود چون امريكا خوي استكباري و سلطه گري دارد كه اگر مراقب نباشيم مشكلات جديدي هم ايجاد مي كند.

آيا بحث واردات كالاهاي امريكايي از جمله ثبت سيزده ساله مك دونالد  كانالي براي نفوذ امريكا در كشور است؟

بله دقيقا  همين طور است نقطه آغاز و حركت اوليه دشمن همين‌هاست آنها مي‌خواهند سبك زندگي ما را با اين چيزها تغيير بدهند و با نفوذ، فرهنگ امريكايي را در جامعه  نهادينه سازند و از طرفي با وارد كردن كالاهاي خود توليدات ملي ما را دچار مشكل سازند تا نيازمند آنها باشيم و مانع پيشرفت ما گردند بحث واردات خيلي اهميت دارد اين‌كه چه كالايي وارد مي‌كنند تا ما نتوانيم روي پاي خود بياستيم لذا بايد در مقابل ما صادرات غيرنفتي را توسعه بدهيم. حضرت آقا چندين سال است  تاكيد دارند كه روزي بايد برسد تا چاه‌هاي نفت خودمان را ببنديم و با فروش نفت اقتصادمان را نچرخانيم كه هرروز با بالا و پايين رفتن قيمت و تحريم‌ها دچار مشكل بشويم بلكه بايد صادرات غيرنفتي را  بيشتر كنيم؛ بنابراين اگر واردات و نوع آن كنترل شود خيلي اهميت دارد كه چه چيزي به كشور وارد مي كنند آيا مصرفي است يا سرمايه‌ايي آيا روي اقفتصاد مقاومتي ما تاثير نامطلوب مي‌گذارد آيا فرهنگ و سبك زندگي مردم را تحت تاثير قرار مي‌دهد يا نه همه اينها بايد دقيق رصد بشود.
 
اين فضايي كه ايجاد شده و مدام گروه‌هاي از كشورهاي مختلف اروپايي به نام سرمايه‌گذاري و رابطه تجاري ايران مي آيند اين مي‌تواند خود يكي از راه‌هاي نفوذ باشد؟

 اول اين‌كه طي دوسه سال اخير ما كمترين سرمايه گذاري خارجي را در ايران داشته ايم  دوم آن‌كه اين رفت و آمدها عمدتا براي فضاي تبليغاتي است تا به مردم ايران و دنيا  نشان بدهند چون به توافق رسيديم تحريم‌ها برداشته شده و حالا  با ايران ارتباط داريم؛ درحالي كه بايد هوشيار باشيم، زيرا تا اين لحظه فقط آمده‌اند و هيچ شركت خارجي براي سرمايه‌گذاري نيامده و تنها سفر كرده‌اند تا هم راه نفوذ را در اقتصاد  و فرهنگ پيدا كنند و هم بتوانند كالاهاي خودشان را به فروش برسانند مثلا شركت هاي خودروسازي اروپايي مي‌آيند و مي‌روند  آيا  مي‌خواهند ما در صنعت خودرو قوي شويم يا مي‌آيند تا بازاري براي محصولات خود داشته باشند و قطعه‌سازي كشورمان را با بحران مواجه كنند.

آنها همه به دنبال منافع خود هستند و مي‌خواهند از اين فرصت براي سود آوري خودشان استفاده كنند مانند زماني‌كه براي قراردادهاي اقتصادي مي آمدند و شركت‌هايي با نام اقتصادي مي‌زدند اما فعاليت‌هاي فرهنگي و سياسي انجام مي‌دادند اينها راه نفوذ و جاسوسي براي دولت‌هاي استكباري به‌خصوص امريكاست براي همين نبايد خوشبين باشيم و دل خوش كنيم كه حالا  همه چيز خوب است و اين حضورها و واردات مختلف مي‌تواند باعث رونق كشور شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها