کد خبر: ۳۴۴۰۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۵۰     ۱۵ مهر ۱۳۹۴

به گزارش پایگاه 598، روزنامه انگلیسی گاردین اخیراً گزارشی را پیرامون پخش برنامه «خندوانه» منتشر کرده است.

 گاردین در بخشی از همین گزارش و در مصاحبه با صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به نقل از وی نوشته است: دلیل اینکه خندوانه موفق بوده این است که یک برنامه دولتی معمولی نیست. و مطابق معمول دیدگاه‌های دولت را در مورد مسائل اجتماعی بازتکرار نمی‌کند. این برنامه صدای خاص خود را دارد. بر روی نظرات دولت منطبق نیست و واقعا به نحوی طبیعی است.

زیباکلام همچنین افزوده است: این برنامه به طور غیر مستقیم فرصتی را برای بینندگان فراهم آورده تا بیش از حد دیدگاه‌های سیاسی خودشان را بیان کنند. در طول یک مسابقه اخیر بین دو کمدین در مقابل مردم، کمدینی که نظرش به نظر رئیس جمهور سابق تندرو، محمود احمدی‌نژاد نزدیک‌تر تلقی ‌می‌شد رأی پایین‌تری را از طریق پیامک‌های مردم به دست آورد، درحالی که کمدین دیگری که گرایشش به اصلاح‌طلبان نزدیک‌تر بود رأی بالاتری به دست آورد.

 

*«خندوانه» یکی از برنامه‌های موفق سیمای جمهوری اسلامی ایران است که توانسته با به تصویر کشیدن ممزوجی از شادی‌های خود و علایقش به ارزش‌های مردم و نظام اسلامی، تبدیل به یکی انتخاب‌های نخست مخاطبان صدا و سیما شود.

برنامه‌ای با محتوای طنز و لبخند که خوبی‌ها و مثبتات آن بر ضعف‌هایش برتری دارد و مانند برخی دیگر از برنامه‌های تلویزیونی نیست که قصد داشتند با ژست مؤانست با جریان اپوزسیون فرهنگی و ابراز پنهان بی‌علاقگی به خطوط قرمز دینی جذب مخاطب کنند.

اما متأسفانه هرجا سخن از «جمعیت زیاد» است نام جریان سیاسی خاص می‌درخشد! همانطور که در ماجراهایی همچون درگذشت یک خواننده جوان نیز شاهد این مسئله بودیم و کار تا آنجا پیش رفت که سعید حجاریان به بهانه تجمعات مربوط به درگذشت آن خواننده؛ اینطور فرمان اغتشاش علیه نظام را صادر کرد که «همین مردم برای پاشایی به خیابان آمدند و حمایت کردند. باید برای دیگر خواسته‌ها هم فشار اجتماعی وارد کنند»!

ادعای اول صادق زیباکلام مبنی بر اینکه «خندوانه دولتی نیست»! با فرمول‌های جریان خاص تطابق ندارد زیرا از منظر آنها هر برنامه‌ای که علایقی نسبت به دفاع مقدس، ارزش‌ها و چهره‌های اصولگرا از خود نشان بدهد لزوماً یک برنامه حکومتی و دولتی است و مهدورالدم محسوب می‌شود! اما علی‌الظاهر زیباکلام به دلیل استقبال گسترده مردم از خندوانه حاضر شده است این فرمول را برای لحظاتی و در گفت‌وگو با گاردین کنار بگذارد.

صحبت دوم او مبنی بر اینکه با رأی بالاتر کمدینی که نزدیک به رئیس‌جمهور دولت اصلاحات بود؛ زمینه بیان دیدگاه‌های سیاسی مخاطبان برنامه فراهم شد! نیز حرف صحیحی به نظر نمی‌رسد زیرا اولاً رئیس‌جمهور سابق اصلاحات و جریانی که در ذیل وی تعریف می‌شوند طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی در ایران پیروز نشده‌اند و بدیهیست که رأی یک کمدین در این زمینه اثبات‌گر هیچ چیز نیست.

ثانیاً رشد سیاسی در ایران اسلامی در تکامل است و مردم رأی خود را با اطمینانی که به امانت‌داری نظام اسلامی دارند؛ در انتخابات‌ها اعلام می‌کنند نه در پیامک‌های یک برنامه کمدی.

تلاش زیر پوستی رسانه انگلیسی برای سیاست‌زدگی یک برنامه پرمخاطب در سیمای جمهوری اسلامی ایران که به علاقه به ارزش‌ها و نظام شهره است نیز مسئله‌ای است که باید مورد مداقه دست‌اندارکاران و سازندگان این قبیل برنامه‌ها قرار گیرد.

 


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴
۰
۰
این زیبا کلام دیگر حتی اسمش هم حال ادم را به هم میزند. حرفهایش بی معنی و سبکسرانه است و انگار دارد مسخره بازی درمیاورد . معلوم نیست دکترایش را در دانشگاه گرفته یا دم دکان بقالی که البته بعید است چون حتی یک بقال هم عقل و شعور سیاسیش از او خیلی بیشتر است و اینقدر هجویات نمیگوید . هر ادم عاقلی میداند که برنامه ژوله نسبت به حیایی بهتر بود و رای مردم به حیایی بیشتر به خاطر محبوبیتش بود . حالا این زیباکلام بیسواد معلوم نیست چه دردی دارد که نمیخواهد این حداقل را بفهمد و خودش را در همه چیز صاحب نظر هم میداند
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها