به گزارش پایگاه 598، در متن استیضاح وی به دلایل این استیضاح، اینچنین اشاره شده است: نبود برنامه در حمل و نقل ریلی، عدم انجام تعهدات در حوزه راه روستایی، عدم پیگیری و حل مشکلات مسکن مهر، عدم ساماندهی بازار مسکن، عدم حمایت از مسکن محرومان، عدم اجرای احکام برنامه پنجم، عزل و نصبهای بدون دلیل و حذف نیروهای مومن، عدم اجرای قوانین ایثارگران، عدم اجرای برخی برنامههای پیشنهادی در زمان رای اعتماد از قبیل: حوزه عمومی وزارتخانه، حوزه حمل و نقل، زمین، مسکن و شهرسازی، مشکلات مالی در معاونت زیرساخت، عدم ارائه یک برنامه و سیاستهای مشخص در موضوع مسکن کشور، عملکرد بانک مسکن در رابطه با تسهیلات مسکن مهر، مسکن روستایی، بافت فرسوده، عدم پرداخت بازگشت اقساط مسکن مهر جهت تکمیل پروژهها و عدم پرداخت وام در بافت فرسوده و...
در حالی دولت سال دوم عمر خود را پشت سر گذاشته است که وزارت راه و شهرسازی، کارنامه قابل قبولی در حوزه عملکردی خود نداشته است.
بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر
آخوندی: مسکن مهر مزخرف است!
حسن روحانی، رئیس دولت یازدهم در یکی از مناظرههای تلویزیونی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در سال 92، با تأیید اصل طرح مسکن مهر، وعده رفع اشکالات آن را در دولت خود داده بود. آخوندی نیز در هنگام کسب رأی اعتماد از مجلس، ابراز داشت که هیچگاه مخالف طرح مسکن مهر نبوده است و مشکل را در خدمات زیربنایی و روبنایی میداند و نسبت به سطح مدیریت دولت در این طرح انتقاد دارد.
آخوندی پس از رسیدن به وزارت، برخلاف صحبتها و موضعگیریهای خود و رئیسجمهور، اوایل آبان ماه سال 1392، دستور توقف مسکن مهر را صادر کرد؛ ولی همچنان وعده تکمیل هرچه سریعتر پروژههای قبلی با تکمیل زیرساختهای شهری را در سخنرانیهای خود مطرح میکرد. برخلاف این وعدهها، عملکرد وزیر راه و شهرسازی در تکمیل پروژههای مسکن مهر چندان موفقیتآمیز نبوده است.
بنابر گزارش دریافتی از وزارت راه و شهرسازی، از مجموع 2 میلیون و 360 هزار واحد مسکن مهر دارای قرارداد، تا تیرماه 94 مجموعاً یک میلیون و 450 هزار واحد به فروش اقساطی رسیده است و همچنان حدود یک میلیون خانوار چشمبهراه تحویل مسکن خود هستند. این در حالی است که بسیاری از واحدهای مسکن مهر که به فروش اقساطی رسیدهاند و دفترچه قسط آنها صادر شده، هنوز به متقاضیان تحویل داده نشده است.
وزیر راه و شهرسازی در آذر 92، قول اتمام بیش از 80 درصد از مسکن مهر را در سال 93 و اتمام کل پروژه را تا پایان سال 94 داد؛ اما این وعده خیلی زود به پایان سال 95 موکول شد. اخیراً نیز مسئولین وزارت راه و شهرسازی از احتمال تکمیل نشدن طرحهای مسکن مهر تا پایان سال 95 سخن گفتهاند. روند فعلی تحویل طرحهای مسکن مهر، از فروش اقساطی حداکثر 20 هزار واحد در ماه حکایت دارد که در واقع این میزان در سال به 240 هزار واحد میرسد. این بدین معنی است که با این روند و با توجه به 910 هزار واحد تکمیل نشده، حدود 6 سال و نیم طول میکشد که کل واحدهای مسکن مهر تحویل داده شود!
پیشرفت بسیار کند پروژههای مسکن مهر، موجب شد که مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت، تکمیل این پروژهها را به صورت جدی متذکر شوند. با این حال، وزیر راه و شهرسازی در این راستا نهتنها اقدام جدیای انجام نداده است، بلکه بارها در اظهارات ناامیدکنندهای، مسکن مهر را طرحی «مزخرف» و «حاشیهنشینی مدرن» نامیده است.
نوسازی مسکن روستاییان، شاید وقتی دیگر!
ساخت مسکن روستایی و نوسازی مسکن روستاییان همواره یکی از مصادیق خدمترسانی به محرومین و مستضعفین و در راستای برقراری عدالت بوده است؛ بهگونهای که رهبر معظم انقلاب نیز ساخت مسکن روستایی را از مصادیق بارز پیشرفت و عدالت در کشور نامیدند.
در دو سال گذشته، موضوع مسکن روستایی در وزارت راه و شهرسازی رو به تعطیلی گذاشته است؛ بهطوریکه در سال 92 هیچگونه تسهیلاتی به مسکن روستایی اختصاص نیافته است و در سال 93، تنها 5 هزار فقره تسهیلات در زمینه مسکن روستایی پرداخته شده است. این در حالی است که در چند سال گذشته، بهطور متوسط در هر سال، بیش از 200 هزار واحد تسهیلات برای مسکن روستایی پرداخت شده است.
عملکرد وزارت راه دولت یازدهم در زمینه راه روستایی نیز چندان درخشان نبوده است. در دولتهای قبلی به طور میانگین سالانه 5700 کیلومتر راه جدید روستایی احداث شده است؛ اما بنا به گزارش معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی، این میزان در سال93 با کاهش چشمگیر به حدود 3 هزار کیلومتر رسیده است.
واردات غیرضروری واگن
علیرغم اینکه تمامی کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی معتقدند که 90 درصد تکنولوژی ساخت واگن مسافری در داخل کشور به دست مهندسین توانمند ایرانی قابل اجرا بوده و شرکتهای داخلی امکان ساخت و تولید واگن مسافری را در داخل کشور دارند، اخیرا شرکت حمل و نقل ریلی رجاء از شرکتهای وابسته به شستا (تامین اجتماعی) اقدام به امضای تفاهمنامه خرید 550 واگن مسافری از شرکت اشتادلر سوئیس به مبلغ 980 میلیون یورو معادل 3500 میلیارد تومان و خرید 250 دستگاه واگن دست دوم از شرکت تالکو اسپانیا به مبلغ 250 میلیارد تومان نمودهاند.
این در حالی است که با تولید داخلی واگن با معیارهای استاندارد بینالمللی UIC قیمت تمام شده این واگنها نصف مبلغ فوق خواهد بود و حدود 1500 میلیارد تومان صرفهجویی اقتصادی خواهد داشت. از سوی دیگر در شرایط رکود اقتصادی و بیکاری، تولید داخلی واگن موجب اشتغالزایی 1200 نفر خواهد شد.
افزایش شدید قیمت بلیت قطار
در حالی که به گفته مدیرعامل راهآهن، قیمت بلیت قطارهای مسافری براساس قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی بر حسب نرخ تورم و سالانه یکبار انجام میشود، قیمت تعدادی از بلیت قطارهای مسافری در سال 1393 نسبت به سال 1392 بیش از 70 تا 195 درصد افزایش داشته است که بیتردید این درصد از افزایش قیمتها متناسب با نرخ تورم نبوده است.
همان طور که در جدول ذیل مشاهده میشود، قیمتهای بلیت قطار افزایش بسیار زیادی یافته است که به طور مثال، بلیت قطار عادی قم- مشهد که عموما مورد استفاده قشر مستضعف جامعه قرار میگیرد، 162 درصد افزایش یافته است، این افزایش قیمتها در نهایت منجر به کاهش استفاده از قطار به عنوان امنترین وسیله نقلیه میشود، به طوری که طبق جدول، تعداد مسافر جا به جا شده سال 1393 نسبت به 1391 حدود 11 درصد کاهش یافته است.
این کاهش11 درصدی، جابهجایی مسافر با قطار (به عنوان امنترین وسیله نقلیه)، شاخص نگرانکنندهای است که حاکی از سوءمدیریت مسئولین وزارت راه و شهرسازی دارد.
انتصاب فعال ضد انقلاب به عنوان مشاور وزیر
در کنار عملکرد ضعیف وزارتخانه راه و شهرسازی، انتصاب افراد بدسابقه نیز جزو نقاط ضعف آخوندی میباشد.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم در مردادماه سال 93 در حکمی «یوسف مولایی» را به سمت «سرپرست کارگروه مطالعاتی مشورتی و ساماندهی امور حقوقی» منصوب کرد.
لازم به ذکر است که یوسف مولایی، همکاری با شیرین عبادی، مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر، وکالت اکبر گنجی، عباس امیرانتظام، اصانلو و رجایی را در کارنامه خود دارد. وی از سخنرانان کنفرانس ضد انقلابی «ایران پس از انتخابات» بوده است. مولایی در کنار چهرههای ضد ایرانی چون رابرت کوبر (مدیر امنیت خارجی اتحادیه اروپا)، فرح کریمی (حزب سبز هلند) و آنجلیکا بیر (عضو دفتر مرکزی حزب سبز آلمان) حضور داشته است.
اعطای امتیازات خاص به نمایندگان
در روزهای منتهی به جلسه استیضاح
در روزهای اخیر برخی از مکاتبات وزارت راه و شهرسازی برای اعطای امتیازات خاص به چند نماینده مجلس، در رسانهها منتشر شد. این مکاتبات حکایت از باجدهی مسئولان این وزارتخانه برای جلب نظر نمایندگان در آستانه استیضاح دارد.
بر اساس یکی از این اسناد رسمی به شماره 693/2/م و/94 مدیرکل حوزه وزارتی دفتر وزیر در نامهای خطاب به مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، پینوشت وزیر راه و شهرسازی در خصوص درخواست یک نماینده مجلس مبنی بر واگذاری و تقسیط بلندمدت یک باب واحد مسکونی را این چنین ابلاغ میکند: «جناب آقای مهندس پژمان، 25 درصد نقد و الباقی را پنجساله تقسیط فرمایید». همچنین در ذیل نامه نماینده دیگری مبنی بر واگذاری یک واحد مسکونی به نماینده دیگری، پینوشت وزیر این چنین ابلاغ شده است: «جناب آقای پژمان، موافقت کنید». این در حالی است که بسیاری از مردم ضعیف و آسیبپذیر علیرغم پرداخت بخش مهمی از هزینههای مسکن مهر، با موانع بیدلیل وزیر راه و شهرسازی مواجه هستند و درخواستهای آنها یکی پس از دیگری به بایگانی و سطل زباله حواله میشود.