اما یکی از تازهترین خدماتی که تلگرام برای مخاطبان خود عرضه کرده، امکان
ساخت کانال است. کانال، ابزار ویژه و تازه تلگرام است که در آن یک یا چند
فرد می توانند برای عدهای نامحدود، دیتا و اطلاعات خود را به نمایش
بگذارند. تفاوت عمده کانال با گروههای فعال در تلگرام دو مورد مشخص است:
اول آنکه کانال مانند گروه محدود به یک تعداد مشخص از اعضا نیست و دوم آنکه
تنها ادمین و افرادی که توسط ادمین دسترسی پیدا کنند می توانند اقدام به
نشر مطلب و دیتا نمایند و مابقی اعضا تنها ناظر و مشاهده گر هستند.اگر چه
تاکنون تلگرام توانسته با شناسایی نقاط ضعف سایر شبکههای اجتماعی موبایلی
نظیر واتس آپ، وایبر و ... و بر طرف نمون آنها، نظر طیف وسیعی از مخاطبان
را به خود جلب نماید اما سرنوشت تلگرام درباره این قابلیت جدید (کانال)
چندان مشخص نیست.
هرچند این روزها «کانال» جای خود را در
بین مخاطبین باز کرده و بسیاری از گروهها با راه اندازی کانال اقدام به
نشر اطلاعات و دیتا میکنند اما به نظر میرسد این حجم وسیع استقبال از
کانال مقطعی خواهد بود.
چرا که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی به واسطه مخاطبمحور بودنشان است که
حجم وسیعی از کاربران را به خود مشغول ساخته است. به عبارت دیگر، مخاطب
علاقمند است که در فضای مجازی نسبت به اخبار واکنش نشان دهد؛ آنها را تایید
یا ردکند (لایک و دیس لایک کند) و یا برای آنها کامنت گذاشته و نظر خود را
بیان کند.اینکه صرفا یکسری اطلاعات دسته بندی شده با موضوعاتی خاص بخواهد
در یک تریبون مجزا در اختیار مخاطب قرار گیرد، چندان خوشایند او نیست و به
نوعی بازگشت به گذشته است. اتفاقی که دقیقا در کانال به وقوع می پیوندد و
مخاطب نمی تواند درباره دیتاهایی که می بیند اظهار نظر کند. البته این
قابلیت جدید، مزایایی هم دارد که البته در این مجال، در پی بررسی آن
نیستیم.
با این اوصاف دو اتفاق در رابطه با کانال طی ماههای آینده قابل پیشبینی است:
1؛ کاربران به مرور زمان استقبال خود را از قابلیت جدید تلگرام کاهش دهند و بزودی باید شاهد شکست کانال در تلگرام باشیم.