کد خبر: ۳۴۱۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۸ دی ۱۳۹۰
محمد قهرمانی/
مطالبه اصلی اهالی خانه سینما و صنوف مختلف از این تشکل این است که در قریب به 25 سال فعالیت در جهت اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی شده و وظایف مصرحه در اساسنامه چه کارنامه روشنی را پیش رو دارید؟
اساسنامه خانه سینما مشتمل 21 ماده و 6 تبصره در سال 66 به تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور رسیده است.
این اساسنامه تاکنون پنج بار اصلاح شده است، بار اول با اضافه شدن مواد به 31 ماده و 11 تبصره و 57 بند، بار دوم با همان تعداد مواد و تبصره و بند اصلاحاتی در متن صورت گرفته است، بار سوم با اضافه شدن یک ماده و کم شدن دو تبصره و اضافه شدن دو بند در 32 ماده و 9 تبصره و 59 بند، برای بار چهارم مجددا یک تبصره اضافه و یک بند کسر می‌گردد و در 32 ماده و 10 تبصره و 58 بند؛ بالاخره برای بار پنجم در سال 1387 به یک‌باره با 56 ماده‌، 30 تبصره و بند اساسنامه جدید به تصویب مجمع عمومی خانه سینما می‌رسد. این در حالی است که در ماده 19 اساسنامه اولیه این خانه که به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده، آمده است «هرگونه تغییر در مواد اساسنامه به پیشنهاد مجمع عمومی و تصویب شورای فرهنگ عمومی خواهد بود.»

غرض از نگارش این یادداشت توجه به این بعد از تخلف آشکار خانه سینما نیست؛ هرچند اقدام خانه سینما در تغییر اساسنامه خلاف قانون و مقررات است، لکن تغییراتی که در اساسنامه اعمال نموده‌اند نیز خود جای بررسی و بحث فراوان دارد.
نکته حائز اهمیت در این نوشتار توجه به وظایف قانونی است که در اساسنامه خانه سینما آمده است و تقریبا در تمامی مراحل تغییر نیز به آن توجه شده است.
در اهداف و وظایف این خانه چنین آمده است.

هدف:
هدف از تشکیل خانه سینما کمک به بالا بردن سطح کارآیی دست‌اندرکاران امر سینما و بسط و گسترش این صنعت و هنر در جهت دستیابی به سینمای مطلوب جمهوری اسلامی از طریق ایجاد امنیت شغلی و حرفه‌ای و تامین اجتماعی برای کلیه اعضا و به‌خصوص سینماگران مومن و متعهد است (‌این هدف در تغییرات ادوار مختلف از بار ارزشی آن کاسته شده و بیشتر به امور صنفی – که البته ارزشمند هم است- توجه شده است) مثلا در تغییر آخرین تغییرات در سال 87 عنوان سینمای مطلوب جمهوری اسلامی ایران از آن حذف گردیده است و یا واژه سینماگران مومن و متعهد نیز در آن دیده نمی‌شود.
و اما به وظایفی که برای خانه سینما پیش‌بینی و به تصویب شورای فرهنگ عمومی رسیده است توجه کنید، در ماده 6 این چنین آمده است.
وظایف خانه سینما به شرح زیر است:
الف: تدوین و اجرای برنامه‌های آموزشی برای دست‌اندرکاران رشته‌های مختلف سینما جهت بالا بردن سطح مهارت آنان.
ب: ایجاد تسهیلات برای تامین اجتماعی اعضا‌ء در صورتی که زیر پوشش تامین اجتماعی نباشند.
ج: تلاش درجهت فراهم آوردن امکانات رفاهی از قبیل شرکت‌های تعاونی مصرف و مسکن، مهدکودک و پرداخت قرض الحسنه در حد مقدورات.
د: اجرای طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل و تهیه استانداردهای لازم برای حرفه و مشاغل مختلف در کار سینما.
ه: تشویق و ترغیب سینماگرانی که در جهت رسیدن به سینمای مطلوب تلاش می‌کنند به طرق مقتضی در حد مقدورات.
و: کمک به ایجاد محیط کاری سالم و مطلوب در کلیه مراحل از تولید تا نمایش از لحاظ فرهنگی و اقتصادی.
ز: ایجاد بانک اطلاعات از دست‌اندرکاران سینما.
ح: حکمیت در اختلافات مربوط به قراردادهای سینمایی در صورت رجوع طرفین به خانه سینما.

حال مطالبه اصلی اهالی خانه سینما و صنوف مختلف از این تشکل این است که در قریب به 25 سال فعالیت در جهت اجرایی کردن اهداف پیش‌بینی شده و وظایف مصرحه در اساسنامه چه کارنامه روشنی را پیش رو دارید؟
هیئت مدیره خانه سینما و مدیر‌عامل آن به این سئوال اساسی پاسخ دهند که چرا گزارش عملکرد خود را دقیقا با آمار و اطلاعات منتشر نمی‌کنند‌. باید دریافت کمک‌های مالی از مراکز مختلف دولتی و غیر دولتی را شفاف‌سازی نمایند و به اطلاع عموم برسانند‌. وجوه دریافتی به عنوان عضویت اعضاء را چگونه هزینه کرده‌اند؟
چه اقدامی جهت بیمه و درمان، مسکن، ارزاق و مصرف و پرداخت وام به اعضا انجام داده‌اند و چند نفر از قبل این تشکل صاحب خانه شده‌اند؟ بیمه تامین اجتماعی صنوف به کجا رسیده است؟
طرح طبقه‌بندی مشاغل سرنوشتش چه شده است؟ و بسیاری سوالات دیگر‌. البته در اصلاح اساسنامه وظایفی را نیز اضافه نموده‌اند که چون قانونی نیست لذا جزو مطالبات نمی‌تواند باشد، لکن به موادی که قانونا به آن تصریح شده است می‌بایست پاسخگو باشند و این حداقل خواست اهالی سینما است.
و البته سوالاتی از قبیل این‌ که چرا خانه سینما به جای پرداختن به وظایف قانونی خود از مجرمان سیاسی دفاع می‌کند و بیانیه صادر می‌نماید؟
حمایت آنان از فیلمسازی که در زیرزمین خانه خود مخفیانه به ساخت فیلم ضد نظام مشغول است چه وجهی از وظایف این تشکل را دارا می‌باشد و یا حمایت از افرادی که برای بی‌بی‌سی فعالیت می‌نمایند؟
و اگر به عقب بازگردیم خواهیم دید که پس از فتنه سال 88 اقدامات هیئت مدیره و مدیرعامل غیر قانونی خانه سینما در راستای خواست دشمنان نظام فعالیت‌های زیادی را انجام داده است که می‌بایست به صنوف مختلف سینمایی پاسخ دهند که چرا به جای پرداختن و عمل به وظایف قانونی خود در حوزه فرهنگ به فعالیت سیاسی توجه داشته‌اید؟
تخلف از انجام وظایف ذاتی در پیشگاه اهالی سینما نا‌بخشودنی است، بهتر است راه توبه در پیش گرفته و در چهارچوب قانون به کمک اعضا و صنوف مختلف سینمایی آمده و در جهت رفع مشکلات آنان گام بردارید که به ثواب نزدیک‌تر است.
و البته معاونت حقوقی و دبیرخانه رسیدگی به مراکز فرهنگی وزارت ارشاد و همچنین معاونت سینمایی این وزارتخانه با سعه صدر راه بازگشت را هموار سازند و اجاره دهند اهالی سینما در خانه همیشگی خود مطالبات واقعی‌شان راپیگیری نمایند.
والعاقبةللمتقین 
محمد قهرمانی

تهیه‌کننده سینما و مدیرعامل موسسه شهید آوینی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها