به گزارش پایگاه 598، به نقل از پیمان کارگر در یک نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد خط و نشانهای رنو پارس برای خودروسازان داخلی و موضوع باز پسگیری تولید موتور خودرو از شرکت مگا موتور اظهار داشت: از دست مگا موتور عاجز شدهایم، رنو پارس این پس تولید موتور را از مگا موتور پس خواهد گرفت و یا اینکه شریک دیگری در این بخش انتخاب خواهد کرد.
وی ادامه داد: 3 ماه فرصت به مگا موتور دادهایم تا تولید خود را با خواست ما مطابقت دهد و پس از اتمام این مدت، در مورد ادامه همکاری با این شرکت تصمیم خواهیم گرفت.
کارگر با بیان اینکه موتور تندر 90 تولید شده توسط مگا موتور از کیفیت بالاتر از موتور تولید شده در فرانسه برخوردار است، گفت: تولید مگا موتور از نظر قیمتی نیز نسبتا مناسب است، ولی سرعت تولیداین خودرو از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه قصد داریم تولید موتور تندر 90 را خودمان در دست بگیریم، افزود: مگا موتور در زمینه داخلی سازی موتور تندر 90 اقدام جدی انجام نداده و عنوان میکند که مشکل مالی دارد و آنها داخلی سازی را جدی نگرفته بودند.
کارگر تصریح کرد: قیمت و تحویل به موقع از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورت داخلی سازی سنگین در زمینه موتور میتوانیم در آینده شاهد کاهش قیمت باشیم.
وی ادامه داد: می توانیم سراغ قطعهساز دیگری برویم، ولی ترجیح میدهیم خودمان تولید موتور را انجام دهیم.
وی در پاسخ به این سوال فارس که در صورت توقف تولید قطعه ساز داخلی و ایجاد خط تولید جدید ضرر و زیان به صنعت خودروی ایران وارد خواهد شد، گفت: در حال حاضر داخلی سازی تندر 90 حدود 60 درصد است و طبق برنامه این رقم را به 80 درصد خواهیم رساند وی درمورد تولید موتور اگر مگا موتور نتواند به موقع این قطعه را به ما تحویل دهد، تولید را از این شرکت خواهیم گرفت.
مدیرعامل رنو پارس در مورد تاثیر باز پس گیری تولید موتور از رنو پارس بر قیمت تندر 90 تصریح کرد: فعلا این مساله اثری نخواهد داشت و قیمت موتور را افزایش نمیدهیم، ولی کاهش نیز نخواهیم داشت، بلکه سعی میکنیم تا دو سال آینده با داخلی سازی موتور از افزایش قیمت جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: در هیچ جای دنیا کاهش قیمت خودرو اتفاق نمیافتد و در مورد تندر 90 نیز کاهش قیمت نخواهیم داشت.
کارگر در ادامه با بیان اینکه طی دو سال گذشته تحریمها مشکلات زیادی را برای قطعه سازان ایرانی ایجاد کرد گفت: در این مدت معادل 60 میلیون یورو به قطعه سازان ایرانی کمک مالی کردیم.
مدیرعامل رنو پارس در پاسخ به سوال دیگری درمورد برنامه سرمایهگذاری رنو در ایران نیز گفت: نمیتوانم عددی در این مورد اعلام کنم زیرا این رقم به همکاری ما با خودروسازان ایرانی بستگی دارد.
وی افزود: بخشی از این سرمایهگذاری میتواند مربوط به سرمایهگذاریهای استراتژیک مانند خرید کارخانه موتور سازی باشد و یا مربوط به سرمایهگذاری در کارخانه تولید خودرو یا موضوع داخلی سازی شود.
کارگر در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه رنو برای خرید سهام پارس خودرو نیز گفت: شرکت رنو و نیسان قصد دارند بخش مهندسی و تامین قطعات و پرورش قطعه سازان را در ایران راه بیندازند.
وی ادامه داد: برای مشارکت با ایران خودرو و پارس خودرو نیازمند 4 کارخانه جهت تولید محصولات رنو و نیسان هستیم و خرید شرکت پارس خودرو یک راه حل است.
کارگر تصریح کرد: خرید 20 درصد سهام پارس خودرو برای شرکت رنو فایدهای ندارد ولی ممکن است طوری با آنها برخورد کنیم که مبلغی برای تولید خودروها در ایران سرمایهگذاری کنیم.
مدیرعامل رنو پارس با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی این مسایل هستیم، گفت: سیاست ما این نخواهد بود که روی تولید سرمایهگذاری نکنیم، زیرا در شرایط فعالی قطعه سازان پول کافی برای تولید قطعات برخی خودروها مانند داستر ندارند که باید در این زمینه سرمایهگذاری کنیم.
وی تصریح کرد: برخی اقدامات از سوی خودرو سازان مناسب نیست، مثلا درست نیست که قیمت ساندرو را اعلام نکنیم تا مبادا تولید خودروهای چینی ضرر ببیند.
کارگر تاکید کرد: درمورد خرید سهام پارس خودرو تا پایان سال میلادی تصمیمگیری خواهیم کرد.
وی همچنین از بررسی موضوع خرید ایران خودروی مازندران توسط شرکت رنو خبر داد و گفت: قصد داریم در زمینه تولید محصولات رنو در ایران خودرو برنامهریزی کنیم.
وی در پایان درمورد قیمت گذاری رنو ساندرو، محصول جدید پارس خودرو نیز گفت: قیمت دنده دستی این خودرو بین 40 تا 43 میلیون تومان خواهد بود و ساندرو دنده اتوماتیک نیز بین 47 تا 49 میلیون تومان قیمتگذاری خواهد شد.