به گزارش پایگاه 598، در ماههای اخیر و بعد از تک نرخی شدن بنزین، مسئولان انجمنهای صنفی جایگاهداران با انجام مصاحبههای متعدد با رسانهها تلاش میکنند که بی فایده بودن و حتی معایب ادامه استفاده از کارتهای سوخت و ضرورت حذف این کارت ها از فرآیند توزیع بنزین را اثبات کنند.
در این راستا، اخیرا بیژن حاجمحمدرضا، رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور در مصاحبهای با اعلام اینکه هم اکنون تفاوت قیمتی قابل توجهی بین بنزین عرضه شده در ایران و حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه وجود ندارد، گفت: «هم اکنون بنزین با قیمت 1000 و 1200 تومان عرضه میشود که قیمت جهانی بنزین هم در همین محدوده بوده و از این رو توجیه اقتصادی قاچاق بنزین از ایران به کشورهای همسایه به حداقل کاهش یافته است».
رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور با اشاره به برنامه دولت برای افزایش مجدد قیمت بنزین در آینده و همزمان با اجرای فازهای جدید قانون هدفمندی یارانهها، افزود: «از این رو قطعا کارت هوشمند سوخت نمیتواند دیگر هم چون گذشته از کارآیی لازم به منظور مقابله با قاچاق سوخت برخوردار باشد، زیرا با توجه به سیاستهای قیمتی دیگر قاچاق بنزین توجیه ندارد».
برای بررسی صحت ادعای رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور مناسب است نگاهی به قیمت بنزین در کشورهای همسایه و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس در هفته گذشته براساس نرخ آزاد دلار (3400 تومان) بیاندازیم.
قیمت بنزین در کشورهای همسایه ایران از جمله پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان به مراتب بالاتر از نرخ این فرآورده نفتی در داخل کشور است.
قیمت هر لیتر بنزین در این کشورها بر اساس آمارهای سایت گلوبال پترول پرایسز در روز 14 سپتامبر (23 شهریور) در جدول زیر آمده است:
کشور | قیمت هر لیتر بنزین |
ترکمنستان | 950 تومان |
افغانستان | 2500 تومان |
پاکستان | 2500 تومان |
آذربایجان |
2550 تومان |
عراق | 2900 تومان |
ارمنستان | 3500 تومان |
ترکیه | 5000 تومان |
همچنین در تاریخ مذکور، قیمت هر لیتر بنزین در امارات متحده عربی حدود 1800 تومان بوده است. بنابراین برخلاف اظهارات رئیس انجمن جایگاهداران سوخت کشور، همچنان تفاوت زیادی بین قیمت بنزین در ایران با کشورهای همسایه و حتی برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند امارات وجود دارد و قاچاق بنزین به این کشورها دارای صرفه اقتصادی است.
همچنین پیشبینی می شود این اختلاف قیمتی و صرفه اقتصادی قاچاق بنزین در صورت افزایش مجدد قیمت جهانی نفت و در نتیجه افزایش قیمت فوب خلیج فارس فرآورده های نفتی تشدید شود.
در این شرایط، حذف کارت سوخت که به معنای کاهش شفافیت در توزیع بنزین است، از سر گیری مجدد قاچاق این فرآورده نفتی را به همراه خواهد داشت.
اصرار بی مورد جایگاهداران سوخت بر حذف کارت سوخت از فرآیند توزیع بنزین در کشور بر اساس برخی دلایل غیر واقعی، گمانه زنیهای کارشناسان را در مورد منفعت احتمالی آن ها از حذف کارت های سوخت تقویت کرده است.