کد خبر: ۳۴۰۳۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۱۵     ۲۹ شهريور ۱۳۹۴
دنیس ژویکوف تحلیلگر ارشد روسیه در تحلیل پیرامون روابط عربستان با آمریکا و روسیه گفت: گویا ریاض فهمید که در جنگ نفتی دیر یا زود می‌بازد، ازاین‌رو سعی می‌کند با شریک اصلی نفتی خود در خصوص ثبات بازار نفت به توافق برسد و به دنبال متحدان جدید باشد.

به گزارش پایگاه 598، "دنیس ژویکوف" تحلیل‌گر روس در مسائل بین‌الملل در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری روسی «روسکایا پلانتا» با اشاره به سفر اخیر (4 سپتامبر 2015) ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و دیدار وی با باراک اوباما تصریح کرد که دقیقاً یک ماه بعد مسکو در انتظار ملک سلمان است. گویا ریاض فهمید که در جنگ نفتی دیر یا زود می‌بازد، ازاین‌رو سعی می‌کند با شریک اصلی نفتی خود در خصوص ثبات بازار نفت به توافق برسد و به دنبال متحدان جدید باشد.

وی افزود: «محور گفت‌وگوی اوباما با ملک سلمان را لغو احتمالی تحریم‌های ایران تشکیل داد. عربستان سعودی که از دیرباز از هرگونه فرصت پیشرفت ایران که آن را رقیب اصلی و خطرناک خود می‌داند، جلوگیری می‌کند از اوباما این اطمینان را خواست که تهران تحت هیچ شرایطی نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد و بازرسان آژانس انرژی اتمی باید به‌طور منظم از اماکن هسته‌ای ایران بازرسی کنند. رئیس‌جمهور آمریکا نیز به سلمان شاه اطمینان داد که در صورت نقض توافق از سوی ایران، تحریم جدید به‌زودی علیه این کشور اعمال خواهند شد. به گفته عادل الجبیر (وزیر امور خارجه عربستان) ملک سلمان از تضمین اوباما راضی و خوشحال شد. اما برنامه هسته‌ای ایران تنها موضوع گفت‌وگو نبود؛ درگیری‌های نظامی در یمن و سوریه، عرضه‌ی سلاح‌های آمریکایی به عربستان و همچنین نفت نیز در این دیدار بحث و بررسی شدند. آنچه در دیدار اوباما و پادشاه عربستان از اهمیت بالایی برخوردار بود موضوع نفت بود که ده‌ها سال است آمریکایی‌ها باقیمت ارزان آن را از عربستان خریداری  می‌کنند. این در حالی است که سطح رفاه در عربستان پایین است و نارضایتی‌های مردمی، بی‌ثباتی اجتماعی و شکاف میان طبقات حاکم از دیگر سو ممکن است به انقلاب رنگی در این کشور منجر شود».

به گفته وی، امروزه ایالات‌متحده آمریکا نزدیک به یک‌چهارم نفت موردنیاز خود (تقریباً 9 میلیون بشکه نفت در روز) را از کشورهای دیگر وارد می‌کند. اگرچه این رقم در 10 سال پیش بالای 50 درصد بود. اما افتتاح میدان‌های نفتی جدید در سراسر جهان و به‌تبع آن تولید زیاد نفت موجب کاهش قیمت نفت از 107 دلار به 49 دلار شد که این امر برای کشورهای تک‌محصولی به‌ویژه عربستان سعودی که تنها به دلارهای نفتی نفس می‌کشد بسیار نامطلوب است. به گزارش صندوق بین‌المللی پول رشد تولید ناخالص ملی عربستان در سال 2015 از 2.8 درصد فراتر نمی‌رود؛ این در حالی است رشد تولید ناخالص ملی این کشور در سال گذشته (2014) 3.6 درصد بود. بنابراین عربستان به کسری بودجه 19.5 درصدی مواجه خواهد شد. عربستان سعودی درگذشته بارها با کاهش قیمت نفت مواجه شد که با استخراج بالا از عهده آن برآمد، اما این بار اوضاع تغییر کرده است. عربستان نیمی از بازار نفت را ازدست‌داده است و باید کشورهای دیگر را متقاعد کند تولید نفت خود را پایین بیاورند که این کار بسیار دشوار است. اما گویا اوباما به وعده‌و وعیدهای خود (مبارزه با تهدید روسیه) سلمان شاه را موقتاً راضی کرده. البته روسیه نیز دست روی دست نمی‌گذارد و هرروز بیش‌ازپیش خود را تجهیز می‌کند. چراکه روسیه بطور سنتی هم ازنظر ایدئولوژی، هم ازنظر سیاسی و حتی ازنظر اقتصادی در نقطه مقابل عربستان قرار دارد و این دو کشور هیچ‌گونه وجه مشترکی باهم ندارند.

ژویکوف در ادامه می‌گوید: «توافقات به‌دست‌آمده میان اوباما و ملک سلمان در مورد نفت علنی نشد، اما طبق برخی حقایق، قطعاً توافق وجود داشته. چراکه بعد از دیدار، نمایندگان سعودی گفته‌اند که قیمت هر بشکه نفت عربستان برای کشورهای آمریکای شمالی» در اکتبر 0,5–0,9 خواهد بود که نسبت به ماه کنونی (سپتامبر) ارزان‌تر است. افزون بر این، سلمان شاه قبل از دیدار با اوباما، سرآسیمه و نگران بود، اما بعد از دیدار راضی و خوشحال بود. اصولاً سیاست‌مداران بازیگران خوبی هستند و نقش خود را خوب بازی می‌کنند، اما وقتی صحبت از زنده بودن نظام و فروپاشی نظام در میان باشد، آن‌وقت است که چهره واقعی خود را نشان می‌دهند».

وی در پایان می‌گوید: «روابط روسیه و عربستان هیچ‌گاه از پیشرفت خوبی برخوردار نبوده است. در تابستان سال جاری (2015) ولیعهد عربستان با هیئت همراه خود در اقدامی غیرمنتظره به مسکو سفر کردند که درنهایت در سن‌پترزبورگ با مقامات روسیه به گفت‌وگو نشستند و بسیاری از رسانه ها از نوسازی روابط دو کشور خبر دادند، اما در واقع هیچ‌گونه سند الزام‌آوری بین مسکو و ریاض به امضا نرسید. چراکه مسکو، ریاض را شریک سیاسی خود نمی‌داند و اکنون‌که ملک سلمان به واشنگتن رفت نشان از این دارد که ریاض قصد ندارد متحد اصلی خود را از دست بدهد و بی‌اعتمادی روسیه نسبت به عربستان نیز دوچندان شد. هرچند که سلمان شاه از اقدامات آمریکایی ها نیز ناراضی است، اما چاره‌ای دیگر ندارد و اخیرا در تکاپوی پیدا کردن دوست سیاسی افتاد».

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها