وی توسعه صنایع دریایی را یکی از اولویت های قطعی دولت برشمرد و افزود: در این راستا شرکتهای فعال در بخش صنایع دریایی از جمله ظرفیتهای اصلی برای توسعه صنایع دریایی به شمار میروند.
وی با اشاره به ظرفیت های صندوق توسعهی ملی کشور برای تامین منابع مالی طرحها و پروژههای بزرگ، خاطرنشان کرد: صندوق توسعهی ملی و بانک های عامل از ظرفیت خوبی برای تامین منابع مالی طرحهای مربوط به توسعهی صنعت دریایی برخوردار هستند که باید در این زمینه سازوکارهای لازم ایجاد شود تا شاهد توسعهی این صنعت در سالهای آینده باشیم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه کشور دارای خط ساحلی بسیار وسیعی است که ظرفیت و مزیت های کم نظیری برای توسعه و پیشرفت کشور فراهم کرده است، بر لزوم استفاده از این ظرفیت و بهره برداری مطلوب از آن تاکید کرد.
در این جلسه رییس دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی گزارشی از اقدام های انجام شده در حوزه صنایع دریایی در سال 93 ارائه کرد.
برگزاری جلسات با شرکت های سازنده و کارفرمایان در جهت احیاء قراردادهای گذشته و تکمیل پروژه های نیمه تمام، فعال سازی ساخت سکوهای برخی از فازهای پارس جنوبی، تدوین احکام برنامه ششم توسعه و ارائه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و فعال سازی دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور از طریق پیاده سازی ساختار مناسب برای دبیرخانه از جمله مواردی بود که رفعت به آنها اشاره کرد.
این در حالی است که یکشنبه هفته جاری محمود راستکار مدیرعامل بزرگترین کشتیسازی بخش خصوصی خوزستان با اشاره به گرفتاریها و مصائب بانکی از فروش یارد و تجهیزات این یارد بهصورت یک جا و با نصف قیمت خبر داد و گفت:با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی،اما مقامات پاییندستی فقط شعار میدهند.
وی با اشاره به اینکه ما به عنوان بزرگترین شرکت کشتیسازی بخش خصوصی در خوزستان پنج سال است که هیچ فعالیتی در این حوزه نداشتهایم اظهار کرد: در این مدت همه نیروهای متخصص این شرکت بازخرید و تعدیل شدند و اکنون فقط چند کارمند به عنوان حراست و نگهبانی در این شرکت و یارد اختصاصی آن حضور دارند.
وی با بیان اینکه حدود شش ماه است که نتوانستهایم حقوق این چند نفر را نیز پرداخت کنیم، تصریح کرد: با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید داخلی و توجه به مرزهای آبی و صنایع دریایی، متاسفانه مقامات پایین دستی فقط به شعار دادن در این زمینه اکتفا کرده و هیچ گونه حمایت و همکاری با صنایع به خصوص صنایع دریایی و بخش خصوصی فعال در آن ندارند.
وی با اشاره به اینکه ایران فقط به حوزه تولید خودرو و صنعت خودروسازی توجه میشود، خاطرنشان کرد: در عرصه خودرو رانت فراوانی وجود دارد در حالی که در دیگر عرصه های تولیدی مانند شناورسازیها این گونه رانتها وجود ندارد به همین دلیل نگاه و اراده ملی برای حمایت از صنایع دریایی و کشتیسازی در کشور وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت شناورسازان کارون با بیان اینکه پنج سال است هیچ تولیدی نداریم و از پرداخت اقساط بانکی عاجز هستیم گفت: دولت هیچگونه کمک و حمایتی از واحدهایی همچون ما انجام نداده است تا بتوانیم تولید خود را راهاندازی کرده و به کمک آن، اقساط بانکی و دیگر هزینه ها را پرداخت کنیم.
راستکار با بیان اینکه ادعا نمیکنیم در حد شناورسازان کره جنوبی و یا ژاپن هستیم اما شناورهای خدماتدهنده به سکوها را با بهترین کیفیت میسازیم، تصریح کرد: یارد شرکت شناورسازی ما، بهطور معمول سالانه ظرفیت ساخت 10 فروند انواع شناورهای خدماتی، بارج، لندینگ کرافت و یوتیلیتی بوت را دارد اما با وجود این ظرفیت، اکنون کاملا تعطیل است.
وی گفت: یکی از لندینگ کرافتهای ساخت ما حدود سه سال است که به آب اندازی شده اما هنوز عملیاتی نشده است زیرا بانک عامل که به ما برای ساخت این شناور از طریق وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی تسهیلات اعطا کرده برای عملیاتی ساختن آن تضمینی به ارزش شش میلیارد تومان میخواهد که تامین آن از عهده ما خارج است.
وی افزود: برای دریافت تسهیلات به سازمان بنادر مراجعه کردیم و آنها تشخیص دادند که ما شایسته دریافت تسهیلات جدید هستیم اما متاسفانه بانک ها به دلیل معوفقاتی که ما در بانکهای دیگر داریم حاضر به پرداخت تسهیلات به ما نیستند و این گونه است که نمی توانیم سفارش ساخت جدیدی را بپذیریم.
راستکار ادامه داد: مشکلات ما با بانک ها برای دریافت تسهیلات به اندازه
ای زیاد است که اگر اکنون متقاضیانی برای خرید یارد و تجهیزات شرکت به صورت
یکجا و حتی به نصف قیمت وجود داشته باشد ما راضی به فروش آن و ترک این
صنعت هستیم.