به گزارش سرویس چند رسانهای 598، اغلب ما از فیسبوک استفاده میکنیم. بعضی برای تفریح، بعضی برای کسبوکار. بعضی روزانه نیم ساعت و برخی تمام روز. فعالیتهای همهی ما در فیسبوک به نوعی به نیازهای درونیمان برمیگردد. در ادامهی این مطلب، اینفوگرافیک جالبی تدارک دیدهایم که دلیل روانشناسانهی لایکها، کامنتها و اشتراکگذاریهای ما در فیسبوک را توضیح میدهد.
چرا؟ میپرسید چرا فعالیتهایی که در فیسبوک دارید را انجام میدهید؟ چرا با دخالت فیسبوک، شیوهی زندگی بشر به این شکل درآمده؟
تحقیقات نشان دادهاند که لایک کردن، این واحد اعتباربخشی مجازی در روابط آنلاین، حس تعامل و دخیل بودن را به انسان میدهد. و مطمئن باشید که فیسبوک این را به خوبی میداند و از آن به زیرکی بهره میبرد.
لایک کردن مطالب در فیسبوک، در واقع نشان میدهد که شما شخص تعاملجویی هستید که مایل به برقراری رابطه با بازهی دوستان و آشنایان خود هستید. لایک کردن، حداقل در فیسبوک، چنین به نظر میرسد.
شاید هم، لایک کردن نشان میدهد که برای کامنت گذاشتن، تنبلی میکنید. لایک در واقع نسخهی مجازی سر تکان دادن یا انگشت شست بالا بردن است. وقتی مطالب یک برند خاص را در فیسبوک لایک میکنید، حواس شما متمرکز میشود بر روی آن برند. گاهی حتی به دنبال کسب تخفیف یا کوپنهای هدیه هستید. به این میگویید خودخواهی؟ نه! ما به این میگوییم زرنگی.
اما، در نهایت چه چیزی باعث لایک کردن و کامنت گذاشتن ما میشود؟ چه چیزی ما را به این همه لایک کردنهای پیاپی ترغیب میکند و در عکسها و مطالب دیگران چه میبینیم که ما را وادار به لایک کردن میکند. آیا فرمولی برای این دیوانگی مجازی وجود دارد؟ بله. بسیاری افراد از جمله بازاریابان، محققان، روانشناسان و وبلاگنویسها، چنین میاندیشند. و نظریههای بسیاری در این زمینه منتشر کردهاند.
وبسایت Entrepreneur و نیل پاتل که موسس و مدیرعامل CrazyEgg، HelloBar و KISSmetric است، نظریات و تئوریهای موجود در این رابطه را در این اینفوگرافیک روشنگرانه، گردآوری کرده است.
منبع : زومیت