کد خبر: ۳۳۸۴۲
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۱۵ دی ۱۳۹۰
متن مکالمه تلفنی رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر بریتانیا نشان می دهد جیمی کارتر به خاطر رسیدگی و حل و فصل "ماهرانه" بحران گروگانگیری ایران توسط مارگارت تاچر نخست وزیر وقت بریتانیا مورد تحسین و تمجید قرار گرفته است...
بولتن نیوز: اسنادی که  توسط بایگانی ملی انگلیس به عنوان بخشی از 30 سال انتشار قانونمند مقالات رسمی وایت هال منتشر شده نکات جالبی را در ارتباط با تلاش نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با بحران گروگان گیری اعضای سفارت آمریکا در ایران نشان می دهد 

این بحران درماه نوامبر 1979 آغاز شد زمانی که 52 آمریکایی در محل سفارت ایالات متحده در تهران به گروگان گرفته شدند. مدت اسارت انها 444 روز به طول انجامید ، طی این مدت کارتر دست به کار اجرای یک رشته عملیات نمایشی به ظاهر نجات نظامی شد. اماگروگان ها درست در تاریخ 21 ژانویه 1981 آزاد شدند ،یعنی روزی که رئیس جمهور رونالد ریگان جانشین کارتر شد.


کارتر

تاچر درروز 18 ژانویه در گفتگوی تلفنی به کارتر گفته بود بسیار خوشحال خواهد شد که بتواند برای کمک به آزادی گروگان ها کمک کند. ایران موافقت کرده بود گروگان ها را آزاد کند در صورتی که ایالات متحده نیز در عوض دارایی های بلوکه شده ایران را به این کشور مسترد گرداند، بانک مرکزی انگلیس نیز به تسهیل انتقال وجوه کمک کرد.

تاچرخطاب به کارتر می گوید : ما هم اکنون مشتاقانه منتظر ساعات آینده هستیم چرا که وقتی این عملیات به پایان برسد شما واقعا با تلاش های خود پاسخ دعاهای خود را گرفته اید، باید این نکته را تاکید کنم که به عقیده من، کل این موقعیت دشوار توسط شما و به طرز شگفت انگیزی مدیریت و حل و فصل گردیده، و من فکر می کنم کار شما واقعا ماهرانه و استادانه بود."

ما برای شما بسیار خوشحال هستیم و همچنین بسیار برای مردم آمریکا و گروگان ها مسروریم. این واقعا و کاملاً شگفت انگیز است. ما افتخار می کنیم که بتوانیم کمک کنیم ."

کارتر پاسخ داده : "این یکی از سخت ترین و پر مخاطره ترین مواردی است که تاکنون مجبور شده ام با آن مواجه شوم . بحرانی که به مدت 14 ماه ، شب روز و با من همراه بوده است.

اما افرادی مثل شما واقعا این موقعیت دشوار را برای ما آسان تر کردند و من از شما قدردانی می کنم و به محض آشکار شدن نتیجه کار، شما را از آخرین اطلاعات مطلع خواهیم کرد.


تاچر

" تاچر به او می گوید : " و ما با کنجکاوی فراوان و اشتیاق و شعف سرشار در دل، منتظر خواهیم بود."

با این همه، در حالی که نخست وزیر محافظه کار انگلیس یکسره کارتر را ستایش و تمجید می کرده ، بخشی دیگر از اسناد نشان می دهد که او بسیار خوشحال بوده از اینکه می دیده دولت کارتر جای خود را به رونالد ریگان جمهوری خواه ، می دهد.

متن مکالمه تلفنی او و هلموت اشمیت ، صدراعظم آلمان نشان می دهد که با توجه به تنش های جنگ سرد، تاچر نسبت به دورنمای دولت جدید "کاملا خوشبین و بسیار دلگرم " است.

اشمیت پس از بازگشت از سفربه واشنگتن دی سی به برلین، با تاچر سرگرم گفتگوی تلفنی است. اشمیت به تاچر می گوید که وی در ایالات متحده " با اعتماد به نفس به دنبال همکاری با دولت جدید" بوده است.

"من احساس می کنم که رونالد ریگان – که من حدود یک ساعت با او و دو ساعتی هم با برخی از مشاوران او و مشاوران خودم گفتگو کردیم - برای مذاکره با شرکای اروپایی خود کاملا آمادگی دارد و خود خواهان این گفتگو هاست."

تاچر به او می گوید : "من فکر می کنم بسیار بهتر خواهد شد ، من فکر می کنم بسیار محکم تر خواهد شد... من مدتی است که فرماندار ریگان را می شناسم و فکر نمی کنم مطبوعات کشورش با او برخورد منصفانه ای کرده باشند."

"من, واقعا بسیارخوش بین هستم، چون فکر می کنم آنها اوضاع را به دست خواهند گرفت و فکر می کنم این بلاتکلیفی ها پایان خواهد یافت. "

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
dr.khosravi
AUSTRIA
۱۵:۰۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۰
۰
۰
ba salam !
? zard baradare shoghale albate ma bajad bishtar movazebe engelisiha bashim ta emrikaiha .
az hame mohemtar khaenhai vatan froshe khodeman hastand ke dar landan ,paris ,emrika va hata dar iran neshaste va jasusi mikonand.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها