کد خبر: ۳۳۷۶۸۸
زمان انتشار: ۰۹:۰۲     ۱۶ شهريور ۱۳۹۴
وزیر خارجه اسبق آمریکا و نماینده دموکرات کنگره این کشور حمایت خود توافق هسته‌ای ایران را اعلام کردند.
به گزارش پایگاه 598، آسوشیتدپرس خبرداد: «کالین پاول» وزر خارجه آمریکا در زمان «جرج دابلیو بوش» در مصاحبه با شبکه ان بی سی گفت که توافق هسته‌ای ایران،‌ توافقی بسیار خوب است و تهدید دستیابی ایران به سلاح هسته ای را کاهش می‌دهد.

همچنین خانم «دبی وازرمن شولتز» نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا که رئیس «کمیته ملی دموکراتیک» نیز هست حمایت خود از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کرد. وی تصمیم خود برای حمایت از توافق ایران را دشوارترین تصمیم در طول ۲۳ سال نمایندگیش توصیف کرد.

وی که از ایالت فلوریدا و همچنین یک یهودی است در روزنامه «میامی هرالد» نوشت این توافق بهترین فرصت برای تضمین امنیت آمریکا،‌ اسرائیل و دیگر متحدان آن است.

با حمایت ۳۴ نماینده دموکرات از اوباما، رئیس جمهور آمریکا حمایت کافی برای حفظ وتوی احتمالی خود به قطعنامه مخالفت جمهوریخواهان با توافق هسته‌ای ایران را کسب کرده است. دموکراتها برای استفاده از فیلی باستر به حمایت ۴۱ سناتور نیاز دارند و تا دستیابی به این هدف نیز فاصله چندانی ندارند.

تاکنون ۳۸ نماینده آمریکایی شامل ۳۶ دموکرات و ۲ نماینده مستقل از وتوی احتمالی اوباما حمایت کرده اند. تاکنون تنها ۳۳ سناتور موضع رسمی خود را در قبال توافق هسته‌ای اعلام کرده اند و هنوز ۲۹ سناتور باقی مانده‌اند که باید موضع رسمی خود را اعلام نمایند.

کنگره آمریکا اکنون تا ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز ۲۲ روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.


اوباما وعده داده در صورتی که جمهوری‌خواهان به "قطعنامه عدم پذیرش" برجام رأی دهند آن را وتو خواهد کرد. مخالفین به ۶۷ رأی (دوسوم) آراء نیاز خواهند داشت تا وتوی وی را خنثی کنند.

اما هنوز کار حامیان برجام پایان نیافته است. اکنون که دموکرت‌های کنگره ظاهرا از رأی کافی برای حفظ وتوی رئیس‌جمهور اوباما، در صورت رد برجام در سنا، برخوردار شده‌اند، مباحث جدیدی درگرفته تا با کسب حمایت اکثریت دموکرات‌ها اصلا رأی‌گیری درباره برجام متوقف شود تا نیازی به وتوی اوباما نباشد. فیلی‌باستر حربه این سناتورها برای جلوگیری از رأی‌گیری درباره "قطعنامه عدم پذیرش" برجام است. در پایان دوره ۶۰ روزه مهلت بررسی برجام در صورتی که سنا نتواند درباره برجام رأی‌گیری کند، دیگر توان رد کردن آن را نخواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها