کد خبر: ۳۳۷۵۲۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه مسئولان دولتی موافق بررسی برجام در مجلس نیستند، گفت:‌ رئیس بانک مرکزی باید در مورد رفع تحریم‌های بانک مرکزی و سایر بانک‌ها در توافق به مجلس تعهد بدهد.

به گزارش پایگاه 598، محمد سلیمانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت جایگاه مجلس در بررسی برجام گفت: در چند ماهی که موضوع بررسی برجام در مجلس مطرح بوده مقامات دولتی علاقمند نبوده و نیستند که برجام به مجلس بیاید که این امر می‌تواند معلول عواملی از قبیل راحت بودن کار در صورت عدم ارسال برجام به مجلس باشد و دیگر اینکه بررسی برجام در شورای عالی امنیت ملی برای آنها راحت‌تر است چرا که اکثر اعضای آن دولتی‌ها هستند.

وی افزود: از دیگر دلایل مخالفت مسئولان دولتی برای بررسی برجام در مجلس می‌تواند این باشد که برجام دارای اشکالاتی و آسیب‌هایی در ابعاد سیاسی، اقتصای و فرهنگی برای کشور است و متأسفانه برخی‌ها علاقمند باز شدن موضوع نیستند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: سه گرایش در مورد برجام در مجلس و دولت وجود دارد که گروه اول کاملا مخالف بررسی آن در مجلس هستند و دلیل قانع‌کننده‌ای هم برای این امر ندارند و تنها عنوان می‌کنند که بررسی برجام در مجلس به مصلحت نیست؛ گروه دوم هم کسانی هستند که می‌خواهند برجام فقط در مجلس مطرح شود و نمایندگان با یک صلوات آن را تأیید کنند که این گروه هم تفاوتی با گروه اول ندارند.

«گروه سوم نیز کسانی هستند که معتقدند که اصول 77 و 125 قانون اساسی نه تنها این اختیار را به مجلس داده بلکه دولت را ملزم کرده تا توافقنامه‌هایی همچون برجام را برای تصویب به مجلس ارسال کنند و مجلس نیز به هنگام تصویب متن باید آن را بررسی کند و نمایندگان باید بدانند به چه چیزی می‌خواهند رأی بدهند. به ویژه متن برجام که ممکن است تا حدودی استقلال ایران را ممکن است دچار آسیب و امنیت کشور را با مشکل مواجه کند و هر راهی که نمایندگان به برجام داده‌اند توسط دولت اجرا شود.»

وی افزود: تعهدات پذیرفته شده توسط ایران در برجام بسیار سنگین، متنوع و گسترده و طولانی مدت است و شش دولت آینده نیز با این توافقنامه سر و کار دارند و درگیر آن هستند و به همین خاطر برجام باید روند قانونی خود را در مجلس طی کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: در بحث توافق وزیر خارجه،‌ رئیس سازمان انرژی اتمی و دو نفر دیگر از مقامات وزارت امور خارجه نقش داشتند که هیچ یک از آنها تخصصی در حوزه مسائل فنی ندارد و این در حالی است که یکی از اهداف پنهان برجام این است که طرف مذاکره‌کننده می‌خواهد ایران را از ورود به هایتک باز دارد.

سلیمانی خاطرنشان کرد: هر یک از وزارتخانه‌ها باید به صورت جداگانه متن برجام را بررسی کنند تا مشخص شود که این توافق از ابعاد مختلف چه خطراتی را ممکن است متوجه کشور ما سازد که به نظر من طرف مقابل درصدد است در این توافق صنعت فضایی ما را متوقف کند.

وی افزود: رئیس بانک مرکزی باید به مجلس تعهد بدهد که برجام با متن و شیوه فعلی آن منجر به برداشته شدن تحریم‌های بانک مرکزی و سایر بانک‌ها می‌شود و چه زمان و چه مقدار این کار انجام می‌شود. محدودیت‌هایی که می‌ماند کدام است؟ آیا محدودیت‌هایی که باقی می‌ماند محدودیت‌های فلج کننده است یا محدودیت‌های سطحی که اثر چندانی ندارد؟ وزیر اقتصاد باید بگوید که تحریم‌های مالی که برداشته می‌شود مورد تأیید این وزارتخانه است یا نه.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در پایان گفت: تمام بدنه دولت باید در بحث توافق درگیر باشند چرا که اینگونه نیست که وزارت امور خارجه بتواند در همه ابعاد بر همه ابعاد مسلط باشد؛ در نهایت مسئولان ذی‌ربط این اطمینان را به مجلس و مردم بدهند که برجام اشکالی در روند کار کشور ایجاد نمی‌کند.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها