کد خبر: ۳۳۶۸۱۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۴     ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
وال‌استريت ژورنال با اشاره به اقبال سرمايه‌گذاران عرب به ايران با وجود اختلافات سياسي سران كشورهاي عربي با ايران نوشت: ايران مي‌تواند جايگزين عربستان به عنوان مركز ثقل اقتصادي در منطقه شود.
به گزارش پايگاه 598، در طول ۱۰سالي كه شركت راك سراميكس، كارخانه ۴۰ميليون دلاري توليد كاشي در ايران را به راه انداخته، اين شركت اماراتي ميليون‌ها دلار متحمل ضرر و زيان شده و مجبور به اخراج صدها نفر از كاركنان خود شده است. اما تابستان امسال ايران و قدرت‌هاي جهاني به توافقي جامع درخصوص برنامه هسته‌يي تهران دست يافتند. اكنون با توجه به لغو تحريم‌ها در آينده نزديك شركت راك سراميكس به دنبال افزايش توليد كاشي‌هاي آشپزخانه و حمامي است كه در ايران و كشورهاي منطقه به فروش مي‌رسد. عبداللله مسعود، مدير اجرايي شركت راك سراميكس مي‌گويد: «ما سرمايه‌گذار صبوري بوده‌ايم.» شركت راك يكي از ده‌ها شركت عربي‌اي است كه بدون توجه به روابط نه چندان حسنه ايران و اكثر كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس، خود را براي سود بردن از دوران پس‌ازتحريم آماده كرده است. يك هفته پس از آنكه امارات در ماه آوريل به ائتلاف سعودي حمله به يمن پيوست، شركت هوايي اتحاد ايرويز امارات پروازهاي روزانه به مقصد تهران برقرار كرد. شركت فلاي دوبي هم امسال هفت مسير پروازي جديد به مقصد ايران افزوده است. اين اقدام پس از انعقاد موافقتنامه هوايي بين ايران و امارات در ماه ژانويه انجام گرفت.


گروه جميراي دوبي، اوپراتور هتل بسيار لوكس برج‌العرب نيز درحال جست‌وجو براي خريد املاك در تهران است. مسوولان شركت دي‌پي‌ورلد يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي حمل‌ونقل كانتينري جهان اخيرا مقامات خود را به ايران فرستاد تا زيرساخت‌هاي بندري و ريلي ايران را كه مي‌توانند براي انتقال كالا بين چين و اروپا مورد استفاده قرار گيرند، بررسي كند.


سلطان احمدبن سلايم، رييس شركت دي‌پي‌ورلد، متعلق به دولت دوبي، و يكي از تجار سرشناس اماراتي در اين باره گفت: «من سياستمدار نيستم، من يك تاجرم... آنچه من به دنبال آن هستم، اين است كه آيا موقيعتي براي مشتريان ما وجود دارد يا نه.»


اين گزارش افزود: حضور شركت‌هاي عرب حاشيه خليج‌فارس در ايران مي‌تواند از طريق تعميق روابط تجاري بين ايران و برخي از كشورهاي همسايه، بيش از پيش موجب پيچيده شدن اتحادها در منطقه خاورميانه شود. چنين تحولاتي مي‌تواند مركز ثقل اقتصادي منطقه را از عربستان، به سمت ايران تغيير دهد. درحالي كه مديران شركت‌هاي عربي حاشيه خليج‌فارس در جست‌وجوي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران هستند، دولت‌هاي آنها در بخش ديگري از منطقه با ايران به صورت شاخ به شاخ درگير شده‌اند. جنگنده‌هاي سعودي با حمايت امارات، بحرين، قطر و كويت به بمباران مواضع حوثي‌هاي تحت حمايت ايران در يمن ادامه مي‌دهند. جزيره كوچك بحرين در ماه جولاي سفير خود در ايران را فراخواند. شورشيان تحت حمايت كشورهاي عربي همچنين درحال مقابله با دولت بشار اسد، يكي از متحدان مهم ايران، در داخل خاك سوريه هستند. وزراي خارجه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس در ماه آگوست در نشستي كه با جان كري، وزير امور خارجه امريكا داشتند، علنا از توافق هسته‌يي ايران حمايت كردند، اما برخي ازجمله وزير امور خارجه امارات نسبت به اينكه اين توافق موجب جسورتر شدن ايران شود ابراز نگراني كرده‌اند.


امارات و به و يژه بندر دوبي از مدت‌ها قبل يك كانال تجاري مهم براي ايران در منطقه بوده است. واردات ايران از كشورهاي منطقه در سال گذشته به حدود ۳۵ميليارد دلار رسيد كه عمده آن صادرات امارات بود كه از طريق دوبي وارد ايران شد. امارات يكي از بزرگ‌ترين شركاي تجاري ايران به همراه هند و چين است. بدين‌ترتيب امارات از كشورهايي است كه در بهترين موقعيت براي سود بردن از افزايش مبادلات تجاري با ايران قرار گرفته است.


عمان نيز كه نزديك‌ترين روابط تجاري را با ايران در بين كشورهاي حاشيه خليج‌فارس دارد، درحال برنامه‌ريزي براي تقويت روابط اقتصادي خود با ايران است. به گفته آقاي ماساد، مدير اجرايي شركت راك سراميكس، دسترسي به انرژي ارزان‌قيمت در ايران و مواد خام و نيروي كار بدان معناست كه اين كشور يك مكان ايده‌آل براي توليد سراميك است. ايران از نظر توليد سراميك مقام چهارم جهان را پس از چين، برزيل و هند در اختيار دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها