به گزارش پایگاه 598، در دنیای خودرو، قصه آپشن و تجهیزات سفارشی دیگر بزرگ و گسترده شده است.
خودروسازان مختلف برای معمولیترین تا خاصترین محصولاتشان تجهیزاتی را
فهرست میکنند که تنها با پرداخت بهای اضافه میتوانید در خودرویتان از
آنها بهرهمند شوید. این فرآیند که به خودی خود نوعی صنعت و تجارت است
برای مشتری هر هدف و توصیفی که داشته باشد، برای کمپانی سازنده یک نکته
بزرگ دارد: سود بیشتر!
آنچه در پی میخوانید فهرست چند مورد از همین آپشنهاست که همه با هم یک ویژگی مشترک دارند و آن قیمت گوشخراش است.
تعبیه ارتباطات الکترونیکی در خودروهای پیشرفته امروزی کار چندان آسانی
نیست، با این حال باز هم پرداخت نزدیک به 600 پوند برای این که بتوانید
آیپادتان را به اسب دلبندتان متصل کنید کمی مکثپذیر بهنظر میرسد. البته
اگر 488 GTB دارید و اصرار خاصی هم روی آیپاد ندارید میتوانید از بلوتوث
و خروجی USB استاندارد استفاده کنید و با همان 580 پوند چند لیتر بنزینِ
بیشتر بخرید!
طبیعی است هرچیزی که مربوط به پادشاه مارانللو و بهخصوص داخل کابین خودروهایش باشد گران قیمت است، حتی یک جا لیوانی از جنس کربن!
مسلماً بعد از خواندن چند خط قبلی متوجه شدهاید که هر مورد اضافی در
فِراریتان بهای زیادی خواهد داشت! البته این بها برای غالب خریداران چیز
مهمی نیست، بهطوری که حاضراند دهها هزار دلار بیشتر خرج کنند در عوض
مرکبشان خاص و منحصربهفرد باشد. نکته جالب اینجاست اگر به بازی گلف علاقه
دارید و میخواهید این چمدانهای مزین به «رامپانته کاوالو» را هم در F12
برلینتای خود داشته باشید باید 6,240 پوند بیشتر پرداخت کنید، درحالی که
قیمتشان برای مالکان 458 ایتالیا 4,320 پوند است! نمیدانم علت این تفاوت
چیست، شاید هم کمپانی فکر میکند «هرآنکه F12 بخرد پولدارتر است، پس چمدان
گلفش هم گرانتر است!»
کمی نامأنوس است که پورشه خروجیهای سامانه تهویه را هم رنگ میکند! هزینه
آن هم برای باکستر 563 پوند است و در 911 به 806 پوند میرسد.
میتوانید با حدود 4,000 پوند صاحب سیستم صوتی ultra-desirable BeoLab
دارای 18 اسپیکر ساخت بَنگ اَند اُلوفسِن (Bang & Olufsen) شوید. اگر
با کمی هزینه بیشتر آمپلیفایر آن را نیز سفارش دهید یکی از بهترین
سیستمهای صوتی خانگی را خواهید داشت. اما خب اگر یک مرسدس بنز S کلاس هم
در گاراژ دارید باید بیشتر از اینها خرج کنید تا سیستم صوتی 3 بعدی
بورمِستر (Burmeter) هنگام رانندگی گوشهایتان را نوازش کند و درمیان سایر
مالکان کلاس S باعث غرورتان شود.
رنگهای گرانتر از این کم نیست، مثل 63,000 دلاری که پورشه برای ایجاد
سایههای خاص روی بدنه 918 اسپایدر دریافت میکند! اما بههرحال پرداخت این
مبلغ برای رنگ بدنه خودرویی در کلاس AMG GT نیاز به نفس عمیقتر و فکر
بیشتر دارد. البته این اولین بار نیست که خودرویی در این بازه قیمتی چنین
هزینهای را برای یک رنگ بدنه سفارشی میطلبد؛ برای مثال اگر به خاطر داشته
باشید رنگ Rosso Competizione در آلفارومئو 8C برچسب قیمت 14,000 پوندی
داشت.
شنیده میشود که رولزرویس تمایلی به اعلام قیمت این گزینه (حتی شده تنها در
وطن خودش) ندارد اما نمیدانم صحت این جمله تا چه حد است. بههرحال سقف
آسمانی در مدل رَیث از 1340 عدد نقطه نوری تشکیلشده و مالک میتواند در
صورت تمایل نحوه چینش ستارگان را هم خودش انتخاب کند! در گذشته حتی از نقش
آسمان بالای سر تأسیسات گودوود کمپانی (تأسیس سال 2003) نیز برای چینش این
قسمت استفادهشده است.
خیلی از خودروسازان هماکنون ترمز کربن سرامیکی برای محصولات قدرتمند خود
عرضه میکنند، البته با برچسب قیمت 4 رقمی. بنتلی اما پا را فراتر گذاشته و
برای همین ویژگی در کانتیننتال GT اسپید بیش از ده هزار پوند از حساب
بانکی خریدار کم میکند! از طرفی حساب کنید که وجود چنین ترمزهایی زیر
بدنه چنین خودروی قدرتمندی هم به جذابیتش میافزاید هم در بازار فروش
دستدوم آن تأثیر مثبت دارد، پس طبیعی است که بیشتر خریداران نتوانند از آن
بگذرند.
میشلین میگوید برای اطمینان کامل از سلامتی مجموعه چرخهای ویرون، باید به
ازای هر سه بار تعویض لاستیکها تمامی رینگها نیز یکبار تعویض شوند. با
این حساب این دیگر یک آپشن بهحساب نمیآید و درواقع هزینهای است که باید
حداقل برای جلوگیری از آسیبهای بعدی و طبعاً هزینههای سنگینترِ بعدی
باکمال میل پرداختش کنید!
پول بیشتر، سبکتر! این بار به ازای مبلغ اضافی هوآیرای شما اصلاً
رنگآمیزی نمیشود و همهچیز زیر پوشش فیبر کربن قرار میگیرد. اگر حاصل
کار را از نزدیک تماشا کنید کاملاً متوجه عمق "شنیدن کی بود مانند دیدن"
میشوید، چون به طرز خیرهکنندهای زیبا و تحسینبرانگیز است. البته این
آپشن وسوسهانگیز تنها مختص پاگانی نیست و برای بسیاری از اتومبیلهای خاص و
محدود دنیا قابل سفارش است.