باشگاه جوانی برنا/ چرا روابط جنسی پیش از
ازدواج گناه محسوب میشود، در حالی كه نیاز به آن وجود دارد؟ اگر كسی
موقعیت ازدواج نداشته باشد، باید چه كار بكند؟
روابط
جنسی خارج از حد مشروع و قانونی، خواه پیش از ازدواج یا پس از آن از نظر
اسلام و تمام ادیان آسمانی گناه محسوب میشود. اما بر خلاف برخی از ادیان
مانند مسیحیت و یا آیین های شرقی (كه پیروان خود را به ریاضت و رهبانیت و
سركوب غرایز جنسی دعوت می كنند) اسلام نه تنها از سركوب غریزة جنسی دفاع
نمی كند، بلكه آن را جایز ندانسته و به ازدواج و بهره گیری از نیاز جنسی
توصیه و تأكید می كند.
اما هر چیزی باید قانون و مرزبندی داشته
باشد. در دین اسلام از زیاده روی و خارج از حد بودن جلوگیری به عمل آمده
است. خداوند همان گونه كه این نیاز را در انسان قرار داد، راه برآوردن آن
را نیز در اختیار وی گذاشت اما برای جلوگیری از مشكلات بسیار فردی و
اجتماعی كه در روابط غیر مشروع وجود دارد (مانند، نادیده گرفته شدن حقوق
زنان، تنزل شخصیت زن به عنوان ارضا كننده غرایز مردان، به هم خوردن نظام
خانوادهها، تولد فرزندان بدون پدر مشخص و آسیب های روحی و روانی بسیار) از
آن جلوگیری به عمل آورده و این مساله اختصاص به قبل یا بعد از ازدواج
ندارد.
برای محرمیت زن و مرد اجنبی و ازدواج آنان دو راه در اختیار
انسان قرار داده شده است:ازدواج دائم و ازدواج موقت. برای ازدواج خواندن
عقد لازم است و تنها رضایت زن و مرد كافی نیست.
در هر حال اگر برای
كسانی امكان ازدواج (نه به صورت دائم و نه موقت) وجود نداشته باشد، باید
خود را از وسوسه های شیطان و كشش غرایز جنسی حفظ كند. او باید متوجه باشد
كه دنیا محل آزمون الهی است و تمام انسان ها در صحنه آزمایش هستند. چنین،
نیست كه تنها آزمایش انسان به وجود غریزه جنسی باشد. گناهان بسیار دیگری
وجود دارد كه ترک آنها سختتر است.
بنابراین باید سعی نماید چه در
مورد غریزه جنسی، قبل یا بعد از ازدواج و چه در موارد دیگر صحنه هایی كه
در زندگی با آن ها رو به رو می شود، موفق و سربلند بیرون آید تا به كمال
شایسته دست یابد. تسلیم شدن، موضع انسان را در مقابل نفس اماره و شیطان،
تضعیف نموده و راه سقوط را برای او هموار می كند.
در پایان یاد آور
میشویم در توضیح المسایل مراجع آمده: كسی كه به واسطه عدم ازدواج به گناه
می افتد، بر او واجب است ازدواج نماید.(2)
پی نوشت ها:
1. امام خمینی، توضیح المسایل، مساله 2369.
2. توضیح المسائل مراجع، مساله 2443.