کد خبر: ۳۳۳۶۶۱
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
در حالی که تقریبا زمان تعیین شده برای امضای توافق هسته‌ای ایران و ١+٥ رو به اتمام است اما هنوز هم اما و اگر برای این توافق ادامه دارد.

به گزارش پایگاه 598، این روزها تب و تاب حضور هیات‌های اروپایی در ایران و بحث بر سر تفاهمنامه‌های مشترک تولید کمتر از قبل شده، گویا هیات‌های تجاری می‌خواهند تا زمانی که توافق‌ها نهایی نشده است کمی دست نگه دارند تا بعد از امضای توافق با خیالی آسوده‌تر به ادامه مذاکرات خود بپردزاند. البته از قبل سفر برخی از هیات‌ها در شهریور ماه هماهنگ شده است اما به نظر می‌رسد سکون فعلی در بازار رفت و آمدی ایران – اروپا بیشتر برای ثبات در تفاهمنامه‌های منعقده است.

حال هر قدر که رفت و آمدها در هفته‌های گذشته موجب شد تا نگرانی در میان برخی همراهان قدیمی ایران به چشم آید، این سکون موجب شد تا یاران قدیمی فضای لازم برای ترک‌تازی خود را پیدا کنند. این روزها هندی‌ها و چینی‌ها که زمانی تنها رفقای اقتصادی ایران بودند از فاصله بین توافق و امضای توافق استفاده کرده و در حال سهم‌گیری از بازار ایران برای مدت زمانی حداقل ٥ تا ١٠ ساله هستند.

چینی‌ها که تا چند هفته گذشته نگران از دست دادن بازار خود بودند، توانستند در گپ میان حضور اروپایی‌ها و بازار ایران جایگاه بهتر را برای خود برگزیده و شروع به بازاریابی جدیدی کنند که پایه آن بر اساس کیفیت بنا شده است. این روزها در بازار خودروی ایران که چینی‌ها در سال‌های گذشته آن را قبضه کرده‌اند؛ اتفاقات جدیدی افتاده، چندین مدل خودروی شاسی بلند و سواری در مراسم‌های مختلف رونمایی شده‌اند؛ رونمایی‌های که شاکله اصلی آن افزایش کیفیت خوانده شده است. گویا این روزها بازار ایران به گود رقابت چینی‌ها تبدیل شده و خودروسازان چینی با رونمایی‌های جدید سعی دارند در میدان ایران رقیب هموطن‌شان را ضربه فنی ‌کنند.

بازار خودرویی ایران آن قدر جذاب است که حتی برندهای چینی برای اینکه بازار را به دست گیرند حاضرند تخفیف‌های چند ده میلیونی بدهند و بازار رقیب هموطن را خراب کنند. بازی از زمانی شروع شد که یکی از وارد‌کنندگان چینی خودروهای ٢٠١٣ مانده در زیر آفتاب را با تخفیف شش تا ١٦ میلیونی به فروش گذاشت و توانست بازار را از آن خود کند؛ بازاری که خریداران آن توجهی به سال تولید آن نکردند و در نهایت موجب شد موج جدید کاهش قیمت خودرو در بازار ایجاد شود و کار را به جایی برساند که وارد‌کننده‌ها مجبور باشند برای حفظ بازارشان به سمت کاهش قیمت و تخفیفات خاص پیش بروند.

کشتی‌گیری چینی‌ها در بازار ایران که با کاهش قیمت خودروها همراه شده بود با توقف تردد هیات‌های اروپایی کلید طلایی برای رونمایی‌ها از خودروهای جدید چینی را به چشم بادامی‌ها داد. زمانی که ظاهرا مورد علاقه چشم بادامی‌ها بود و برای ان لحظه شماری می‌کردند؛ فرصتی که موجب شد چشم بادامی‌ها به صنعت خودروی ایران ثابت کنند حتی با وجود تردد هیات‌های اروپایی در بازار ایران سهم خود را یافته‌اند.

هرچند مدیران آبی‌پوش جاده مخصوص این سهم چینی‌ها را تنها ٥ درصد عنوان می‌کنند اما تولید خودروی چینی روی خط تولید ژاپنی خود نکته قابل توجهی است که قطعا برای کشور ٢/١ میلیاردی چین یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. حال این سهم ٥ درصد باشد یا ٩٠ درصد، مهم حضوری است که به واسطه تولید خودروی مشترک در ایران برای حداقل یک دهه دیگر تثبیت می‌شود.

آبی‌پوشان قصد دارند در سایت خراسان خود بخشی از تولید روزانه خود از سوزوکی را گرفته و به هایما چینی تخصیص دهند.

از سوی دیگر وارد‌کنندگان چینی هم که می‌خواستند از غافله عقب نمانند با تشکیل کمپین‌های مختلف سعی در جاانداختن بهبود کیفیت خودروی چینی در ایران دارند. به گونه‌ای که مدیران این خودروساز‌ها با تاکید بر افزایش کیفیت خود از فاصله ١٠ میلیونی خود با دومین تولید‌کننده بزرگ خودروی دنیا تکیه می‌کنند و معتقدند که با افزایش تولید و کیفیت، چشم بادامی‌ها به زودی خود را در جهان ثابت می‌کنند و این تنها به بازار ایران ختم نمی‌شود.

ژانگ مدیر عامل مدیران خودرو که بر این موضوع تاکید زیادی دارد با اشاره به سهم‌گیری این خودروساز چینی در بازار ایران در پاسخ به خبرنگار ما با اشاره به افزایش کیفیت تولیدات جدیدشان می‌گوید: «چین هیچگاه بازار ایران را از دست نمی‌دهد و برای اینکه در این بازار بمانیم با سایر رقبای چینی خودمان رقابت خواهیم کرد و کیفیت خودمان را افزایش می‌دهیم. ما به بازار ایران نگاه کوتاه‌مدت نداریم و همچنان سعی خواهیم کرد در این بازار بمانیم.»

وی که شرکت تحت مدیریتش به تازگی خودروی شاسی بلند دیگری را به نام تیگو به بازار ایران وارد کرده است در ادامه پاسخ خود می‌افزاید: «در آخرین رده‌بندی شرکت معتبر JD Power، شرکت چری به عنوان باکیفیت‌ترین خودروساز کشور چین شناخته ‌شده است.» وی حتی برای اینکه بتواند رقبای چینی‌اش را از میدان به در کند از ضمانتنامه پنج ساله برای خودروهایش خبر می‌دهد و از همکاری با برندهای آلمانی با خودروسازان چینی خبر می‌دهد.»

گویا چینی‌ها هم رکبی نو به بازار خودرویی جهان زده‌اند و توانسته‌اند خود را با برندهای معتبر جهانی همراه کنند تا نام بی‌کیفیت را از روی محصولات‌شان پاک کنند. گویا به تازگی شرکت چری به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده خودروی چینی، با لوکس‌ساز برجسته و پرسابقه بریتانیایی یعنی جاگوار –لندرور قرارداد تولید مشترکی در جذب فناوری و توان مهندسی امضا کرده است تا این خودروساز چینی به یک خودروساز جهانی طراز اول تبدیل شود. نتیجه‌ای که به گفته ژانگ در تیگو٥ کمی دیده می‌شود. این خودرو که اخیرا با مدلی با جلوپنجره مشابه لندرور در بازار ایران نیز عرضه شده حاصل این همکاری است.

وارد‌کننده‌های خودرویی در ایران که بیشتر چینی‌ها را تشکیل داده‌اند این روزها در حال رقابتی سنگین تنها برای سهم‌گیری از بازاری هستند که با ورود اروپایی‌ها دستخوش تغییر می‌شود. به گفته شریعت یکی از اعضای هیات‌مدیره یکی از گروه‌های واردکننده خودرو معتقد باشد: «فرصت به وجود آمده تا ورود و انعقاد قرارداد با برندهای اروپایی زمان مناسبی برای چینی‌هاست که بتوانند با افزایش کیفیت و خدمات به ایرانی‌ها خود را تثبیت کنند. این یک واقعیت است که تا اروپایی‌ها در ایران سهم‌گیری کنند و قرارداد جدیدی منعقد کنند حداقل سه سال طول می‌کشد و چینی‌ها نباید این فرصت را از دست بدهند.»


منبع:روزنامه اعتماد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها