به گزارش سرويس اقتصادي پایگاه 598، در مورد علت عدم ارائه خدمات مناسب پس از فروش توسط برندهای وارداتی لوازم خانگی، اظهار داشت: لوازم خانگی وارداتی معمولاً به دو شکل وارد کشور میشود. یکی توسط شرکتهای بزرگ و خوشنام که به نوعی شرکت مادر محسوب میشوند و هر یک در داخل کشور نمایندهای رسمی برای ارائه خدمات دارند. بهعنوان مثال شرکت سامسرویس محصولات سامسونگ را پوشش میدهد. گلدیران برای شرکت ال جی، سیهاوی محصولات برند بوش، نیکان طلایی محصولات ایندزیت و ویستا تجارت ارائه خدمات پس از فروش این برندهای معتبر را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در هر مقطعی اگر مشتری پس از خرید محصول با مشکلی روبهرو شود، این نمایندگی ها با کارتی مشخص خدمات را حتی به شکل قطعات، ارائه میکنند و کمتر مشکلی در این زمینه دیده میشود.
به گفته طحانپور مشکل از آنجا شروع میشود که برخی افراد چه بهصورت واردات رسمی موازی و چه بهصورت قاچاق اقدام به واردات برندهای مختلف لوازم خانگی میکنند، بدون آنکه این لوازم گارانتی داشته باشد.
وی ادامه داد: این افراد اقدام به چاپ کارتهای گارانتی تقلبی بدون هیچ پشتوانهای میکنند که از نظر اتحادیه لوازم خانگی نیز مورد تأیید نیست و سپس با هماهنگی با یکی از تعمیرگاههای متفرقه ارائه خدمات مشتریان را به نام گارانتی برعهده میگیرند، غافل از اینکه مشتری با کوچکترین مشکلی مواجه شود، خبری از ارائه خدمات بدون هزینه نیست و گاهی فرد برای تأمین قطعه مورد نیاز با مشکل مواجه میشود.
وی در پاسخ به اینکه اتحادیه چه برخورد یا راهکاری برای پیشگیری از مشکلات در پیش گرفته است، گفت: بهدلیل تنوع کالا و تنوع ورودی به بازار بهطور صد درصد نمی توان با این مسئله برخورد کرد، اما میتوان به خریدار آگاهی داد که ترجیحا به فروشگاههای معتبر برای تهیه کالا مراجعه کنند و از فروشنده بخواهند که در فاکتور نوع گارانتی و نام شرکت سازنده را درج کند؛ چراکه برخی برندها از جمله بوش در کشورهایی مانند لهستان، چین، اسپانیا، ترکیه و آلمان تولید میشود و در نتیجه پوشش گارانتی نیز ممکن است، بسته به کشور تولیدکننده متفاوت باشد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی این را هم گفت که بیشترین سطح شکایت به این اتحادیه مربوط به نحوه ارائه خدمات پس از فروش (گارانتی) است و تنها 25 درصد گارانتی شرکتها پاسخگو و مورد تأیید ماست.
به گزارش فارس طبق آیه شریفه «وأوفوا بالعهد إن العهد کان مسئولا» یا «وأوفوا الکیل إذا کلتم وزنوا بالقسطاس المستقیم ذلک خیر و أحسن تأویلا» در فرهنگ اسلامی هنگامی که فروشنده کالایی با مشخصات خاصی تعریف و ارائه میکند، باید همان کالا را به مشتری بدهد و اگر به مشتری قول میدهد که این کالا این ویژگی دارد و اگر دچار مشکل شد، تا تاریخ گارانتی او موظف به جبران مشکل یا تعمیر است، طبق دستور اسلامی باید به عهد و پیمانی که با مشتری میبندد، پایبند باشد و اگر مشتری مراجعه کرد، طبق وعده، بدون هزینه و با شرایط قرارداد مشکل وسیله خریداری شده را رفع کند، نه این که به هزار بهانه به مشتری بگوید این قسمت مشمول گارانتی نیست یا 20 هزار تومان هزینه رفت و آمد میشود یا با هزاران بهانه دیگر خلف وعده کند. این وفای به عهد راز مشتری مداری و پایداری تولید و کسب و کار است.