کد خبر: ۳۲۹۹۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۴     ۱۰ دی ۱۳۹۰
عضو هیئت رئیسه کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: نصیرزاده می‌گوید من هرچه بگویم مردم قبول می‌کنند.
 فارس، پس از اینکه رضا غیاثی و حسین عسگری اعضای کمیته و دپارتمان داوری در نشست خبری صحبت‌هایی را مطرح کردند، هوشنگ نصیرزاده گفت: مصاحبه اخیر دو نفر از اعضای کمیته داوران حاوی اطلاعات اشتباه برای افکار عمومی بود. یکی از این اعضا در مصاحبه گفت امتیاز داوران ایران در سایت "ورد رفری" (world Refree) وجود دارد و فغانی نفر سیزدهم داوران جهان، ترکی نفر شانزدهم و مظفری زاده نفر بیستم هستند. درحالی که در این سایت فغانی نفر شصت و چهارم، ترکی نفر هفتاد و چهارم و مظفری زاده نفر هشتادم هستند و جهانبازی هشتاد و هشتم است.
پس از این موضوع، رضا غیاثی عضو هیئت رئیسه کمیته داوران فدراسیون فوتبال با مدارک و مستندات خود بر آن شد تا پاسخ نصیرزاده را بدهد.
غیاثی در این گفت‌وگو که در ادامه می خوانید، مدارک خود را نیز ارائه کرد.
 
*نصیرزاده آدمی مطلع ولی پرمشغله است
من به حرف‌های نصیرزاده اعتراض دارم و مدارک و مستندات خود را هم ارایه می‌کنم تا شما به عنوان یک رسانه ببینید و قضاوت کنید که ما مطلع نیستیم و به شعور مخاطبان توهین کردیم یا ایشان؟ نصیرزاده انسان بسیار علاقمند و پیگیر مسایل است و اطلاعات زیادی هم دارد اما او گرفتا‌ر‌ی‌های زیادی برای خودش درست کرده و به دلیل همین مشغله‌ها و گرفتاری‌ها گاهی اوقات سطحی‌نگری می‌کند. ایشان هم به باشگاه‌ها مشاوره می‌دهد، هم در صدا و سیما به عنوان کارشناس حاضر می‌شود و هم با مطبوعات همکاری می‌کند و در مجموع خیلی پرمشغله است. به همین دلیل او مصاحبه‌ من و عسگری را با حوصله ندیده و سرسری آن را نگاه کرده است.
 
* ما به شعور مخاطب توهین‌ کرده‌ایم یا نصیرزاده؟
متن نشست خبری من و عسگری روی سایت فدراسیون فوتبال هست. ما در آن جلسه گفتیم محسن ترکی در سال ۲۰۱۱ بالاترین نمره را گرفته و برای آن قید زمان مطرح کردیم و گفتیم در سال ۲۰۱۱ فغانی داور سیزدهم، محسن ترکی نفر شانزده و  سعید مظفری‌زاده نفر بیستم بوده‌اند. برای تمام این‌ها قید زمان ۲۰۱۱ را آورده‌ایم اما نصیرزاده فهرست داوران در تمامی دوران(all time) را دیده و گفته ما اطلاعات غلط داده‌ایم.
نصیرزاده به دلیل مشغله فراوانی که دارد این مصاحبه را سطحی و سرپایی نگاه کرده است. آیا نباید بین داوران تمام ادوار با داوران سال ۲۰۱۱ فرق قائل شد؟ پس ما به شعور مخاطب و خبرنگاران توهین نکرده‌ایم. سایت " ورد رفری" این اطلاعات را منتشر کرده است. سایتی که ایشان مدعی است یک سایت تفریحی است که البته به آن هم می‌رسیم و من سایت را به شما نشان می‌دهم و می‌توانید محتویات سایت را ببینید و خودتان قضاوت کنید.
 
* یک سایت تخصصی داوری نه سایت تفریحی
شما ببینید کجای این سایت تفریحی است؟ آیا در این سایت جدول ضرب برای سرگرمی وجود دارد و مطلب خلاف شرع و عرف در آن دیده می‌شود؟ جز اطلاعات تخصصی داوران جهان هیچ چیز در این سایت دیده نمی‌شود. حتی محسن ترکی زمانی که این سایت را به او معرفی کردم از من تشکر کرد و گفت واقعا ممنون شما هستم چون حساب تعداد داوری‌هایم در عرصه بین المللی را به طور دقیق نداشتم.
این سایت مرجع بسیاری از کارشناسان داوری است و اطلاعات زیادی به کارشناسان داوری می‌دهد. چرا باید به این سایت هم بی‌احترامی کرد؟ سایتی که کاملا تخصصی است و در همین سایت هم آمده که هدفش گسترش دانش داوری فوتبال است و به علاقمندان به داوری فوتبال اطلاعات ارزنده‌ای می‌دهد.
افرادی هم که با این سایت همکاری می‌کنند افراد بزرگی چون مارکوس مرک آلمانی هستند. داورانی سرشناس از سراسر جهان به این سایت اطلاعات می‌دهند و حتی در این سایت اسامی داورانی که از فهرست بین المللی در سال آینده میلادی خارج می‌شوند نیز وجود دارد آن هم قبل از آنکه اسامی آنها از سایت‌هایی مثل فیفا اعلام شود. به هیچ عنوان در آن سایت نمی‌توانید مطلبی تفریحی پیدا کنید.
 
* نصیرزاده می‌گوید هرچه بگویم مردم قبول می‌کنند!
نصیرزاده معتقد است مردم زحمت تحقیق را به خود نمی‌دهند و به همین دلیل می‌گوید هرچه من بگویم قبول می‌کنند. نصیرزاده یکی از علاقمندان به داوری است و تحقیق هم می‌کند البته در زمان‌های گذشته من می‌گفتم او جعل خبر می‌کند مانند افرادی که در صدر اسلام عاشق حضرت محمد (ص) بودند اما جعل حدیث می‌کردند.
 
* نصیرزاده عضو کمیته اصلاح اساسنامه نیست
مصاحبه‌‌ای از هوشنگ نصیرزاده دیدم که خودش آن را تکذیب نکرد. به همین دلیل به آن استناد می‌کنم تا بدانید او چه حرف‌هایی می‌زند. نصیرزاده در آن مصاحبه خود را یکی از اعضای کمیته اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال دانست و یا حداقل اینکه به ایشان چنین عنوانی داده‌اند اما او خودش آن را تکذیب نکرده است. در حالی که اعضای کمیته اصلاح اساسنامه این افراد هستند( غیاثی مصوبه فدراسیون فوتبال را که در آن سیزده عضو کمیته اصلاح اساسنامه در آن ذکر شده‌اند را نشان می‌دهد): مهدی تاج، عزیز محمدی، مهدی محمد نبی، سردار باران چشمه، ابرقویی‌نژاد، حاج جعفری، ششکلانی، دوانی، رحیمی، عابدینی، دهکردی، فتح الله‌زاده و حمید سجادی. اسم سجادی هم ابتدا در این کمیته نبود که بعد با خودکار اسم ایشان اضافه شد.
از سه نفر از کسانی که این اساسنامه را تدوین کرده‌ بودند یعنی علی رغبتی، کیومرث هاشمی و غفاری دعوت شد نظرات‌شان را در مورد اساسنامه به این کمیته بدهند. آنها هیچ جا نگفتند عضو این کمیته هستند اما نصیرزاده که نظرات خود را به این کمیته می‌داده مدعی است عضو کمیته اصلاح اساسنامه است. من هم چند بار با عزیز محمدی و تاج در مورد اساسنامه حرف زدم آیا باید بگویم که من هم عضو این کمیته هستم؟! اگر کسی قصد سوء استفاده از برخی عناوین را نداشته باشد آن را تکذیب می‌کند.
 
* ماده یازده اساسنامه و تعبیر متفاوت
نصیرزاده در آن مصاحبه به صراحت گفت که در ماده یازده اساسنامه فدراسیون فوتبال آمده است هر تغییری در اساسنامه فدراسیون فوتبال اگر مورد تایید فیفا نباشد معتبر نخواهد بود. (در این لحظه غیاثی ماده یازده اساسنامه فدراسیون را نشان می‌دهد.) این ماده یازده اساسنامه فدراسیون فوتبال است:
ماده 11- زبان‌های رسمی
زبان‌های رسمی فدراسیون فارسی و انگلیسی می‌باشد. کلیه مکاتبات و متون رسمی باید به این زبان‌ها نوشته شود. (در صورت بروز هرگونه تناقض بین ترجمه متون به زبان های مختلف، متون نوشته شده به زبان فارسی دارای اولویت‌ خواهد بود. زبان رسمی مجمع زبان فارسی خواهد بود.)
نه من حقوقدان هستم نه شما اما کجای این ماده حرفی که نصیرزاده زده است را تایید می‌کند؟ آیا شما از خواندن این ماده به این نتیجه می‌رسید که فیفا باید تغییرات اساسنامه را تایید کند؟ این مسایل به دلیل سطحی‌نگری نصیرزاده است. خوشبختانه تمامی تدوین‌کنندگان این کتاب(اساسنامه فدراسیون) زنده‌اند. کاش بندی هم به آن اضافه می کردند و می‌گفتند تا زمانی که این تدوین‌کنندگان زنده‌اند وظیفه تفسیر آن بر عهده تدوین‌کنندگان است مانند آنچه که در قانون داریم که وظیفه شورای نگهبان است که باید قانون را تفسیر کند.
 
* نصیرزاده گفت به حرف‌هایم گوش نداده‌اند
بازهم می‌گویم و تاکید می‌کنم که مثل نصیرزاده کم داریم که اینقدر علاقمند و پیگیر باشد. ایشان ابتدا می‌گفت من هم در اساسنامه فعلی نظر داده‌ام اما بعد که گفته شد این اساسنامه ایراد دارد گفت به حرف‌هایم گوش نکرده‌اند! حالا هم که می‌گوید عضو کمیته اصلاح اساسنامه است.
 
* معرفی داوران الیت اختیار قانونی ماست
نصیرزاده در برنامه ۹۰ گفت که من و دوستانم رفقای خود را به عنوان داور الیت معرفی کرده‌ام. متن آئین‌نامه کمیته داوران را به شما نشان می‌دهم. اول اینکه این آئین‌نامه با تلاش فراوان و زحمت حسین عسگری تدوین شد و دقیقا‌ مثل آئین‌نامه فیفا و سایر کمیته‌های داوران جهان است. یعنی یک کمیته داوری برای سیاست‌گذاری کلان داریم و یک دپارتمان داوری که مجری سیاست‌های کمیته است.
بر فرض که ما هیچ تست و آزمایشی از داوران نگرفته باشیم که اصلا اینگونه نیست اما در بند شش از ماده ۱۰ این آئین‌نامه داوران که به تصویب مجمع فدراسیون فوتبال هم رسیده، آمده دپارتمان داوران الیت را باید به کمیته داوران پیشنهاد بدهد. بنابراین این مسئله کاملا از اختیارات قانونی ما بوده که داوران الیت و ممتاز را معرفی کنیم بر فرض که هیچ ارزشیابی هم در مورد داوران انجام نداده باشیم.
 
* رفعتی آن شب ایران نبود
شاید در مورد ممبینی که نفر سوم داوری در فهرست داوران بین المللی باشد من اشتباه کرده باشم و در آن برنامه ۹۰ این مسئله را به اشتباه اعلام کرده باشم که ممبینی را نفر سوم قرار دادیم در حالی که او نفر سوم بوده اما نصیرزاده گفت که داود رفعتی این مسئله را همان شب بعد از اتمام برنامه تلفنی به من گوشزد کرده در حالی که آن شب رفعتی عربستان بود و اصلا ایران نبود.
 
* بهترین‌های داوری را به کمیته آورده‌ایم
نصیرزاده مدعی است که ما باند بازی کرده‌ایم و افرادی که رفقای خودمان است را به کمیته داوران فدراسیون فوتبال آورده‌ایم. من می‌خواهم به شما بگویم اگر افرادی را به کمیته داوران آورده‌ایم، بهترین‌ها را آورده‌ایم و افراد بد را نیاورده‌ایم. فریدون اصفهانیان آیا همان داوری نیست که سه دوره بهترین داور لیگ شد؟ آیا او اکنون عضو شورای شهر زنجان نیست؟ آیا او لیسانس ندارد و تحصیلکرده نیست؟ در مورد صفیری هم باید بگویم او مطلع‌ترین نفر از قوانین در داوری است و زبان انگلیسی را مثل فارسی صحبت می‌کند و در شاهین شهر اصفهان رئیس اداره دارایی است. یعنی یک وزنه کاملا سلامت است اما نصیرزاده می‌خواست در برنامه ۹۰ آنگونه القا کند که باندبازی کرده‌ایم.
 
* کلاس فوتورو پاداش خوش خدمتی نصیرزاده
نصیرزاده در دو کلاس فوتورو ۳ شرکت کرده بعد می‌گوید من استاد مدیریت فوتبال هستم. کلاس فوتورو ۳مثل کلاس درجه سه فوتبال است. ایشان البته پاداش خوش خدمتی خود را گرفت زیرا به دادکان در زمان علی آبادی بد و بیراه گفت و پاداش آن خدمتش را هم گرفت به کلاس فوتورو رفت.
 
* داوران کتابی حالا بی‌سواد شده‌اند؟
تا سال ۱۳۴۷ تمام داوران ما تجربی بودند و من افتخار می‌کنم با داورانی چون داود نصیری، دانایی‌فر، پورامید و... همکار بوده‌ام و در قضاوت، آنها را کمک کرده‌ام. آن زمان که ما قوانین داوری را از روی کتاب داوری می‌کردیم به ما می‌گفتند داوران کتابی! و حالا این داوران کتابی بی‌سواد خطاب می‌شوند.
 
* نصیرزاده بی‌مورد تعریف نمی‌کند
نصیرزاده در بخشی از مصاحبه هم گفته که از حق نگذریم که کار دپارتمان و کمیته داوری کنونی خوب و مطلوب است. اگر این حرف را برای تعارف نزده پس چرا اگر ما اشتباه کوچکی مرتکب می‌شویم و آن را بزرگنمایی می‌کند. شاید دوستان ما از ما تعریف کنند ولی نصیرزاده دوست ما نیست که بخواهد بی‌مورد از ما تعریف کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها