کد خبر: ۳۲۹۴۰۴
زمان انتشار: ۰۸:۵۴     ۱۱ مرداد ۱۳۹۴
به جای کاهش پیامک‌های مشترکان تلفن همراه
این روزها با شکل گیری شبکه‌های اجتماعی اینترنت محور از شمار پیامک‌های ارسالی تلفن‌های همراه کاسته شده است و به جای تمام این کاستی‌ها شمار پیامک‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی اپراتورها افزایش یافته است.
به گزارش پایگاه 598، «سلام دوست عزیز، اگر این پیام را دریافت کردید، با این شماره تماس بگیرید!»

این اولین (SMS) یا پیام کوتاهی بود که در سال 1381 در ایران به وسیله یک سیستم کاملاً ایرانی وابسته به دانشگاه صنعتی شریف آزمایش شد ارسال شد و دریافت کننده آن خانم جوانی بود که قطعا نمی‌توانسته آن را چیزی جز یک مزاحمت تلفنی قلمداد کن.

خدمت پیام کوتاه (اس ام اس)، ابتدا در سال 1991 در اروپا و در شبکه بی‌سیم به‌کار گرفته شد و از سال 1998 در جایگاه واقعی خود قرار گرفت، اما اس ام اس در ایران با تاخیر زمانی، در حالی که بیشتر نقاط دنیا این شیوه ارتباط را به عنوان یک سیستم پرکاربرد مورد استفاده قرار داده بود، شروع به کار کرد.

جالب این‌که تا قبل از راه‌اندازی آن در حد بسیار کمی، مشترکان تلفن همراه در ایران از وجود چنین خدمتی در شبکه ارتباطات سیار آگاه بودند، جالب‌تر آنکه اکنون کمتر کسی است که با توجه به پیامک‌هایی که خدمات جدید اپراتورهای تلفن همراه را به مخاطبین می‌رساند یا تبلیغاتی که توسط این خدمت به خورد مردم داده می‌شود این خدمت را نشناسد یا حتی از آن بیزار نشده باشد.

در هنگام خرید خدمت پیامک در ایران در سال 1381، تعداد مشترکان تلفن همراه، بیش از 5/2 میلیون نفر بود،‌ ولی سیستم خریداری شده تنها ظرفیت یک میلیون مشترک را داشت ولی از این خدمت در بدو امر استقبال چندانی نشد و این روند تا سال 1383 ادامه پیدا کرد تا این‌که این موضوع مورد اقبال عمومی قرار گرفت، ولی دیگر شبکه، پاسخگوی درخواست متقاضیان نبود.

قبلا گفته می‌شد طنز و فکاهی، پیام‌های اجتماعی، سیاسی، تبلیغی، تجاری، مذهبی، خرافی، اطلاع‌رسانی، ادبی، ورزشی و اخلاقی عمده‌ترین پیام‌هایی هستند که در شبکه اس ام اس بین مخاطبان رد و بدل می‌شود ولی اکنون می‌توان گفت بخش عمده این پیامک‌ها را تبلیغاتی شکل می‌دهد که بدون درخواست مشترکان برای آن‌ها ارسال میشود.

شمار تبلیغات ارسال شده به مشترکان تلفن همراه به حدی افزایش یافته است که بسیاری را آزار می‌دهد به شکلی که حقوقدانان روند فعلی را تعرض به حریم شخصی افراد می‌دانند و معتقدند این کار مصداق مزاحمت به خود گرفته است و یکی از اعضای کمیسیون قضایی مجلس نیز این کار را مصداق نواختن زنگ خانه و فرار کردن توصیف کرد.

ولی یکی از مشکلات اصلی در این حوزه این است که اپراتورها این امکان را برای مشترکان خود ایجاد کرده‌اند که بتوانند با ارسال گزینه‌ای این گونه تبلیغات و خدمات جدید اپراتورها را حذف کنند ولی مسأله این‌جاست که در این صورت پیامک‌هایی که از طریق بانک‌ها یا روابط عمومی‌ ادارات و ... نیز برای فرد ارسال می‌شود از بین خواهد رفت.

و این یعنی نمی‌توان بین پیامک‌های مورد نظر و پیامک‌های زائد که شمار زیاد آن گاه فرد را عصبی می‌کند یا حتی زمان‌هایی که منتظر دریافت خبری مهم از طریق پیامک هستیم تفکیک قائل شد و فقط به یکی از این دو دست یافت.

گروه قضایی خبرگزاری فارس در یک سلسله مصاحبه با حقوقدانان و صاحب نظران در خصوص این پیامک‌ها و مشکلاتی که برای شهروندان ایجاد می‌کند به گفت‌وگو نشسته تا از منظر حقوقی این موضوع واکاوی شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها