کد خبر: ۳۲۹۲۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۱۰ دی ۱۳۹۰
روزنامه‌هاي مصري فاش كردند كه معمر قذافي به شكلي مخفيانه گفت‌وگوهاي سران عرب را كه به ليبي مي‌آمدند، ضبط و از آنها فيلم‌برداري مي‌كرد.

به گزارش 598 به نقل از ايسنا، روزنامه مصري بوابة الاهرام، به نقل از برخي منابع فاش كرد كه معمر قذافي، رهبر پيشين ليبي به طور مخفيانه اقدام به ضبط و فيلمبرداري مذاكرات و اظهارات برخي رهبران عرب كرده كه به اين كشور سفر كرده بودند و اين در حالي است كه آنها به هيچ وجه اطلاعي از اين امر نداشتند.

بر اساس اين گزارش، برخي از اين نوارهاي ضبط شده متعلق به رهبران قطر است كه بسيار تلاش مي‌كردند، مواضع سياسي خود خصوصا در قبال سوريه را پنهان كنند اما اين نوارها نشان مي‌دهد كه آنها به شدت از سوريه و برخي ديگر از كشورهاي عربي خشمگين هستند.

براساس يكي از اين نوارهاي صوتي كه از شيخ حمد بن جاسم آل ثاني، امير قطر و نيز نوار ديگري از نخست وزير اين كشور ضبط شده آنها از توطئه عليه برخي كشورهاي عربي از جمله عربستان و اردن سخن مي‌گويند اما اظهارات طرف ليبيايي آنها توسط سازمان‌هاي اطلاعاتي مخدوش شده تا مشخص نشود، سخنان قذافي يا ديگر رهبران ليبيايي در اين خصوص چه بوده است.

براساس اين گزارش، مقامات سوري اين نوارها را يك گنج واقعي و يكي از اهرم‌هايي دانستند كه دمشق توسط آنها توانسته به كشورهاي عربي فشار وارد كند.

اين منابع در خصوص چگونگي دستيابي مقامات سوري به اين نوارها نيز اعلام كردند: با شدت گرفتن حملات نظامي عليه معمر قذافي و بمباران پايتخت اين كشور مقامات اين كشور يك كيف حاوي سي‌دي‌هايي به همراه مقداري پول را به مشعان الجبوري، از چهره‌هاي سياسي مخالف دولت عراق كه در سوريه ساكن است، تحويل دادند.

پس از آن نيز، مقامات سوري با مشعان كه شبكه ماهواره‌اي الراي نيز متعلق به اوست، وارد مذاكره شدند و با بستن قراردادي در مقابل پرداخت پول اين سي‌دي‌ها را از وي خريداري كردند.

سازمان اطلاعاتي سوريه همچنين به مشعان الجبوري وعده داده كه مانع رسيدن پول‌هايي كه از سوي سران ليبيايي به وي داده مي‌شود، نخواهد شد اما وي نيز نبايد اين سي‌دي‌ها را منتشر كند چرا كه دولت سوريه به اين اسناد نياز دارد.

به گفته اين منابع، دولت سوريه تاكنون جز مواردي اندك از اين اسناد را فاش نكرده است و در صورت فاش شدن اين اسناد برخي كشورها و رهبران آنها با مشكلات جدي روبه‌رو خواهند شد، اين اسناد از لحاظ اعتبار و ارزش از اسناد ويكي‌ليكس بسيار معتبرتر هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها