کد خبر: ۳۲۸۳۶۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۱     ۰۵ مرداد ۱۳۹۴
«معمای شاه» تازه‌ترین اثر محمدرضا ورزی است که در حال حاضر بخش‌های داستانی و وقایع اجتماعی و زندگی دکتر وزیری را تصویربرداری می‌کند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمدرضا ورزی کارگردان سریال «معمای شاه» در خصوص جزییات کار و پیشروی آن گفت: تاکنون تصویربرداری 70 درصد کار به اتمام رسیده است و در حال ضبط بخش‌های داستانی کار شامل وقایع و رخدادهای اجتماعی جامعه و خانواده‌ دکتر وزیری دوست دوران شاه در سوئیس هستیم و تاکنون 10 الی 12 ماه‌ آینده تصویربرداری مجموعه ادامه دارد و طبق اخبار منتشر شده به احتمال زیاد پخش سریال از فصل پاییز آغاز خواهد شد.

وی در مورد تعداد و زمان پخش قسمتهای «معمای شاه» بیان کرد: زمان کار به همان شکل قبلی است یعنی زمان تغییر نمی‌کند بلکه ممکن است با بحث و بررسی و یافتن نقاط اوج و فرود، قسمت‌بندیها تغییر کند.

ورزی بیان کرد: امیریل ارجمند و سالار عقیلی خوانندگانی هستند که در این مجموعه با ما همکاری داشته‌اند. امیریل ارجمند صدای نو و خوبی دارد و چند ترانه را برای این کار اجرا کرده است.اما مذاکراتی نیز با مانی رهنما برای همکاری در بخش‌های دیگر سریال داشتیم که در این سریال در هربخشی مانند قیام 15 خرداد، 17 شهریور و 30 تیر که در هر یک از این پایانها صدای خوب خوانندگان کار را همراهی می‌کند.

این کارگردان بیان کرد: با توجه به اینکه در این کار 70 درصد صدا سر صحنه ضبط می‌شود، بجای بعضی شخصیتها که صدای مناسبی نداشته متناسب با کاراکتر آنها باید صداسازی صورت می‌گرفت، بنابراین از گویندگان دوبله کمک گرفته‌ایم.

وی در خصوص گریم بازیگران عنوان کرد: کار گریم در این مجموعه بسیار طاقت‌فرسا است و از طریق این رسانه لازم است از آقای خلج به خاطر اجرای گریم‌های سخت و طولانی مانند شخصیت آیت‌الله طالقانی که چهار ساعت به طول می‌انجامید، تشکر کنم. من به عنوان کارگردان در تست گریم، طراحی لباس و صحنه و ... حضور داشتم و با انجام فعالیت گروهی در این سریال همیشه پیشنهادهای مختلفی بین عوامل برای بهبود کار رد و بدل می‌شود.

کارگردان سریال «تبریز در مه» در خصوص دلیل پرداخت بیشتر به دوره قاجار  اظهار داشت: نزدیک‌ترین دوره به زمانی که تاریخ استعمار و بیگانه سالاری را همراه خود داشتند، دوران قاجار است. اما دلیل اینکه در سالهای آغازین انقلاب کارهای مربوط به دوران پهلوی ساخته نشد، نزدیکی به وقایع آن دوران بوده است. امروز سه دهه از آن دوره گذشته و می‌توان آسوده‌تر به مسائل آن زمان پرداخت. هر چه به آن دوره نزدیک‌تر بودیم کار سخت تر بوده است اما این توجیه خوبی نبود چرا که ساخت کار هر چقدر هم سخت باید ساخته می‌شد.

وی افزود: هم اکنون زمان آن رسیده تا فیلمسازان و حتی مستندسازان بیشتر از کارهای داستانی به ساخت مستند بپردازند. زیرا مستند جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده و رسانه ملی هم باید نگاه ویژه‌ای به مستند داشته باشد و با نمایش تصاویر آرشیوی و پیوند بدیع آنها و واکاوی به شکل آیتم، کارشناس و نریشن‌ یک بدعت‌گذاری را پایه‌ریزی کند. نسل جدیدی که آمده‌اند زبان روز جامعه را بهتر دانسته و می‌توانند به شکل درستی کار کنند و رسانه ملی نیز باید به این سمت برود.

ورزی بیان کرد: در کارهای ساخته شده من و حتی کارهای مناسبتی ماه رمضان راضی کردن مخاطب بسیار دشوار است. برای حل این معضل بهتر است مجموعه‌های تلویزیونی بازپخش‌های متعددی داشته تا اکثر مردم آنها را ببینند چرا که برای ساخت این سریالها هزینه فراوانی می‌شود و خروجی مطلوب با یک یا دو بار پخش میسر نیست. بنابراین باید با نگاهی ویژه درباره پخش مجموعه، سیاستگذاری مناسب شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بازپخش‌ها باید به گونه‌ای باشند که هر کس زمان خود را با آن تنظیم کند. این مسئله پیشنهاد جدیدی نیست و باید در همه تلویزیون اجرا شود. به عنوان مثال سریالی که به صورت هفتگی در حال پخش است یک یا دو روز هم تکرار داشته باشد. اجرای به این شکل امکان برقراری ارتباط مردم با روابط عمومی سازمان و سایت خود سریال میسر بوده و همچنین کسانی که موفق به دیدن قسمتهای مختلف کار نشدند با دیدن بازپخش‌ها از آن استفاده کنند. در کل این موضوع به دیده شدن سریال و همراه کردن مخاطب کمک می‌کند به این دلیل که کار باید به صورت شایسته دیده شود و مخاطب در هر شرایطی، امکان دیدن آن را داشته باشد. حسن پخش هفته‌ای برای مجموعه‌ای مانند «معمای شاه» این است که مخاطب در این یک هفته فرصت فکر و هضم کردن تصاویر دیده شده را دارد.

کارگردان سریال «سالهای مشروطه» اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که باعث دیده شدن کارهای تولیدی می‌شود مسئله تبلیغات است. تبلیغ باید در همه ساعات وسیع باشد به این خاطر مردم با تبلیغات به دیدن یک اثر راغب می‌شوند. همه کارها باید دیده شوند و فرقی نمی‌کند که چه مجموعه‌ای در حال پخش است مخاطب امروز باید بتواند با کار ارتباط برقرار کند. بهتر است آنونس پخش سریالها و مجموعه‌های تلویزیون را همه شبکه‌های سیما پوشش داده تا به این شکل مخاطب در همه جای دنیای برای دیدن سریال مهیا شده و نتیجه دریافتهای لازم از کار را داشته باشد به همین منظور تجدید نظر در این مورد امری الزامی است.

ورزی تصریح کرد: امروز حمایت بعد از تولید حتی در سینما از زمان تولید مهمتر است. همراهی مخاطب و دیده شدن یک کار نیازمند یک طراحی و مهندسی مناسب از سوی همه همکاران من است. بنابراین مسئولان باید کاری کنند تا یک کار به خوبی دیده شود. من پیشنهاد می‌کنم تا در مورد پخش کارهایی که در سازمان صدا و سیما تولید می‌شوند، تجدید نظر شده و موضوع تبلیغات مناسب و بازپخش‌های مکرر مدنظر قرار بگیرد. بحث تبلیغات در تئاتر روند خوبی را طی می‌کند موضوعی که در تلویزیون کمرنگ‌تر است. من بسیار به تئاتر علاقمندم و به دیدن نمایش‌های مختلف می‌روم و معتقدم خانواده‌ تئاتر برای کارهای خود به خوبی تبلیغ می‌کنند.

کارگردان «تبریز در مه» اظهار داشت: اگر فرصتی دست بدهد در ژانرهای دیگر هم کار می‌سازم. اما برای آینده، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نمی‌کنم. ساخت سریال «معمای شاه» انرژی خیلی زیادی از من گرفت چراکه ساخت این گونه مجموعه‌ها ساده نیست. قبل از دیدن کار هزاران پیش‌داوری نسبت به «معمای شاه» شده و آن را قضاوت کرده‌اند در حالی که باید صبر کرد و نحوه شروع کار، زاویه نگاه مورخان و سیاستگذاریهای محتوایی کار را دید و آن وقت نظر داد. امیدوارم مردم ارتباط خوبی با سریال «معمای شاه» برقرار کنند. هر چه به زمان پخش نزدیک می‌شویم نگرانی‌های من بیشتر می‌شود اما باید بگویم که ما مردم بسیار خوبی داریم. تنها دلخوشی من بعد از عنایت الهی محبت مردم است. آن طور نیست که مردم با تلویزیون و تماشای مجموعه‌ها قهر کرده باشند. احساس خوبی دارم و حس می‌کنم که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

ورزی بیان کرد: نشان من در این مجموعه نسل چهارم انقلاب است. این نسل کنجکاوی‌های فراوانی دارد و وظیفه ما است که از طریق تئاتر، سینما، مستند و تلویزیون، صبورانه پاسخگوی آنها باشیم. شاید اطلاع‌رسانی نامناسبی در خصوص تاریخ انقلاب و پهلوی دوم صورت گرفته و با توجه به اینکه در یک جنگ فرهنگی بزرگ قرار گرفته‌ایم ما نیز باید توپخانه و فضای دفاعی خودمان را ایجاد کرده که نسل چهار از مسیر فکری صحیح خارج نشده و دشمن، ذهن آنها را به سمت دیگری منحرف نکند.

وی در مقایسه با شرایط کنونی فیلمسازی و تفاوت آن با گذشته اظهار داشت: کار کردن مثل سابق نیست. در مقایسه با آثار تولیدی در دهه 60 و کارهای فعلی باید بگویم که در آن زمان هیچ یک از امکانات مانند ماهواره و ویدئو وجود نداشت و مردم فقط بیننده تلویزیون بودند. اگر واقع‌نگر باشیم کارهای گذشته از نظر کیفی مشکل داشتند. در حال حاضر کار ما به دلیل وجود رقبای فراوان‌، توقع مخاطب و تنوع زیاد بسیار سخت‌تر از گذشته است اگر کسی با شرایط موجود کاری را ارائه دهد که دیده شود باید دستانش را طلا گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها