کد خبر: ۳۲۷۷۳
زمان انتشار: ۱۲:۴۹     ۰۸ دی ۱۳۹۰
منصوری:
معاون اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره انتخابات مجلس، گفت: جریاناتی، معاند و معارض با نظام هستند و مبانی و ارکان آن را قبول ندارند، به همین دلیل به هر بهانه درصدد آسیب‌ زدن به فضای سیاسی کشور خواهند بود که لازم است هم مردم و هم مسئولان در این زمینه هوشیار باشند.
اشاره: جواد منصوری فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد و معاون اسناد مرکز اسناد انقلاب اسلامی است. وی  اولین فرمانده سپاه در انقلاب اسلامی بوده است . در مواجهه با منافقین در یک حادثه تروریستی بیش از 13 گلوله بر بدن وی نشسته است. منصوری ، معاون کنسولی وزارت امور خارجه بود که در میدان هفت تیر تهران  در تاریخ 20/1/1361 مورد حمله قرار می گیرد. 

وی همچنین  در کارنامه خود سابقه سفیر ایران در چین را نیز دارد. 

آنچه در ذیل می خوانید حاصل گفت و گوی یک ساعته ما درباره مسائل سیاسی روز و انتخابات نهمین دوره مجلس با اوست:


*جناب آقای منصوری همانطوری که مستحضر هستید ما در طول انقلاب اسلامی بیش از ۳۰ انتخابات موفق برگزار کردیم لطفا برای شروع بحث بفرمائید که اهمیت انتخابات و مشارکت مردمی در هر انتخابات چیست؟

منصوری: مبنای اقتدار و مقبولیت در جمهوری اسلامی ایران بر اساس رأی و خواست مردم است. این مردم هستند که با حضور و مشارکت خود در هر انتخابات موجب می‌شوند که نظام ما با پشتوانة محکم و با قدرت، امور خود را پیش ببرد. قانون اساسی منشأ قدرت و مقبولیت و مشروعیت سیاسی را مبتنی بر خواست مردم قرار داده است و تعیین سرنوشت کشور را در انتخابات مختلف به عهده مردم گذاشته است.

این مردم هستند که با انتخاب مستقیم و غیر مستقیم مدیران از عالی‌ترین مقام کشور تا پائین مقام را مستقیم یا غیرمستقیم انتخاب می‌کنند. از سویی می‌بینیم که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) اساس و بنیان کار خود را توجه به مردم قرار دادند. ایشان در اکثر صحبت‌های خود به نوعی بر رای مردم، مطالبات و خواست مردم به اشکال مختلف اشاره و بر آن تاکید کرده‌اند. همچنین طبق تحقیقی که انجام شده ، مشخص شده است که بیشترین کلمه‌ای را که حضرت امام(ره) در طول عمر مبارزاتی خود بکار برده‌اند "مردم"بوده است.

ایشان در به کار بردن کلمه "مردم" کاملا با صداقت عمل می‌کردند و نگاهشان اینگونه نبود که فقط برای رأی گرفتن و رأی آوردن و کسب اعتبار شخصی و گروهی این کار را بکنند.امام‌(ره)‌واقعا اعتقاد داشتند که منشا قدرت، مقبولیت و مشروعیت سیاسی مردم هستند؛ به همین جهت انتخابات به عنوان نماد مشارکت مردم مطرح است.
به نوعی می‌توان گفت، هر انتخابات تجلی قدرت سیاسی و حاکمیت رأی و خواست مردم است؛ دقیقا این انتخابات است که نشان‌دهنده استقلال، آزادی و جمهوریت نظام است.
 
* آقای منصوری! ما همواره شاهد هستیم که دشمنان در هر انتخابات اقدام به طراحی ترفند‌های خصمانه و سناریونویسی برای زیر سؤال بردن آن انتخابات می‌کنند. چرا؟
*منصوری: آنچه مسلم است در هر انتخابات با برگزاری موفق و حضور و مشارکت بالای مردم برنامه‌ها و منافع نامشروع دشمنان ما نقش بر آب می‌شود. انتخابات موفق موجب می‌شود که نظام با حیثیت بالا و با اعتبار بیشتر در عرصة داخلی و بین‌المللی برنامه‌های خود را عملی کند؛ ضمن اینکه همین انتخابات پشتوانة عظیم ملی محسوب می‌شود. به عبارت دیگر هر بار که انتخابات برگزار می‌شود، می‌بینیم که دنیا انتخابات ما را رصد می‌کند تا ببیند میزان مشارکت مردم در انقلاب اسلامی ایران چه مقدار است و به این وسیله تحلیل‌های خود و برنامه‌های خود را علیه نظام طراحی می‌کنند.
آنها با میزان حضور مردم می‌سنجند که میزان پایبندی و وفاداری ملت ایران به انقلاب اسلامی چه میزان است؟ لذا می‌بینیم که همواره تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند، تا بتوانند به نحوی هر انتخابات ما را زیر سؤال برده و خدشه‌ای به آن وارد کنند.
* جناب منصوری با توجه به اینکه ما حدود دو ماه دیگر انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم و این انتخابات اولین انتخابات بعد از فتنه ۸۸ است، اهمیت این دوره انتخابات را چه می‌دانید و فضای سیاسی و انتخاباتی این دوره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
منصوری: معتقدم مردم ما هوشیار هستند و بخوبی نشان داده‌اند که شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی را درک می‌کنند، مردم ما همواره نشان دادند که پشتیبان واقعی اسلام، انقلاب اسلامی، آرمان‌های امام خمینی(ره) و ولایت فقیه هستند. اگر گاهی دیده شود که بخشی از مردم به کمبودها و برخی بی‌عدالتی‌ها معترضند این ربطی به اصل نظام ندارد و فقط خواهان رفع مشکلات هستند.
 
از سوی دیگر اگر در هر انتخابات همه چیز بر اساس قانون پیش برود، همانطور که در دوره‌های گذشته شاهد آن بودیم مشکل خاصی نیست. اگر در این انتخابات نیز شورای محترم نگهبان، قوة قضائیه و سایر نهادهای مسئول به وظایف قانونی خودبه طور کامل و با جدیت عمل کنند، هیچ مسئله خاصی بوجود نمی‌آید. بشرط آن که تمام دستگاه‌ها به مسئولیت خود عمل کنند.
*‌ فضای این انتخابات را چگونه می‌دانید؟
منصوری: در کل فضای سیاسی موجود کشور فضای نسبتاً خوبی است، طبیعتا در هر انتخابات شور و هیجان انتخاباتی در آستانه انتخاباتی فضای کشور را در بر می‌گیرد و متأثر می‌کند؛ آن چیزی که مهم است این است که همة کسانی که می‌خواهند نامزد ورود به مجلس شوند باید بر اساس قانون رفتار کنند و همة دستگاه‌های مسئول به طور کامل به وظایف خود عمل کنند و هیچ کم‌کاری در این زمینه نداشته باشند.

در انتخابات طبعاً عده‌ای صلاحیت حضور در انتخابات را ندارند، که به طور طبیعی باید رد صلاحیت شوند، ضمن اینکه فضای انتخابات همچنان باید آزاد باشد و همة جریان‌های قانونی بتوانند در انتخابات مشارکت سیاسی داشته باشند. هرچند در همة دوره‌های انتخاباتی شاهد بودیم که رقابت‌های سیاسی در مواردی به تنش منجر می‌شد؛ اما اگر مسئولان برگزاری انتخابات و مسئولان کشور از ابتدا به وظایف قانونی خود به طور قاطع عمل کنند، جلوی بسیاری از سوء‌استفاده‌ها و طراحی‌های دشمن گرفته خواهد شد.

اما واقعیت ماجرا این است که عده‌ای و جریاناتی، معاند و معارض با نظام هستند و مبانی و ارکان آن را قبول ندارند. به همین دلیل به هر بهانه درصدد آسیب‌ زدن به فضای سیاسی کشور خواهند بود که لازم است هم مردم و هم مسئولان در این زمینه هوشیار باشند.

آنان در پی اخلال در برگزاری انتخابات خواهند بود و آرام نخواهند نشست؛ اخبار و شواهد هم گواه این مسئله است؛ بنابراین تاکید من بر انجام وظایف نهادهای مسئول مبتنی بر همین موضوع است. من معتقدم اگر فضا به خوبی مدیریت شود، دشمن و عوامل خود فروخته و گروهک‌های معاند نمی‌توانند کاری کنند، چرا که مردم نیز ماهیت اکثر آنها را شناخته‌‌اند.

ما در فتنه ۸۸ به نوعی غافلگیر شدیم و دیدیم که مسئولان نهادهای مختلف، غافلگیر شدند، ما در این حوزه ضعف داشتیم، مردم نیز تا آن موقع با شیوة طراحی دشمن در قالب جنگ نرم آشنایی چندانی نداشتند، اما به طور کل تجربة بسیار بزرگی از وقایع فتنة ۸۸ عاید مسئولان و مردم شد.

* آقای منصوری به فتنه ۸۸ اشاره کردید، ما شاهد وقایع عبرت‌آموزی در فتنه ۸۸ بودیم برخی خواص سقوط کردند و در آزمون فتنه مردود شدند. به نظر شما با توجه به عملکرد اشخاص، گروه‌ها و برخی جریانات سیاسی در فتنه ۸۸، حضور در انتخابات آینده را چگونه تحلیل می‌کنید؟ عملکرد افراد در جریانات چه تأثیری در ادامة فعالیت‌ آنان در انتخابات بعد می‌تواند داشته باشد؟

منصوری: قاعدة کلی در هر انتخابات آزادی در انتخابات است یعنی همة طیف‌های سیاسی داخل کشور که دارای فعالیت سالم و قانونی هستند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. اما جریاناتی که در فتنه ۸۸ مقابل نظام و مردم ایستادند، به طور طبیعی و منطقی دیگر نمی‌توانند در انتخابات حاضر شوند، کسانی که در سال ۸۸ ادعای دروغ را مطرح کردند و حیثیت نظام و مردم و انتخابات پرشور سال ۸۸ را زیر سؤال بردند و بدترین تهمت‌ها را به نظام زدند،بدون اینکه مدرکی در ادعاهای خود ارائه دهند به چه دلیل باید در انتخابات آینده حضور داشته باشند. لذا این مردم بودند که این جریانات همراستا با دشمن را از صحنة سیاسی کشور بیرون کردند.

امروز هم انتخابات دیگری در پیش است، همان نظام ،انتخابات دیگری را می‌خواهد برگزار کند. بنابراین این افراد تا هنگامی که از مواضع غلط گذشته خود ابراز پشیمانی نکرده و مواضع خود را محکوم نکرده باشند، طبیعتا حق حضور در انتخابات آتی را ندارند.
 
* در آستانه انتخابات مجلس صداهای مختلفی را مجددا از درون جریانات سیاسی که در فتنه نقش داشتند می‌شنویم. برخی سخن از تحریم انتخابات می‌کنند، برخی سخن از حضور قطعی می‌کنند، برخی می‌گویند که باید با مهره‌های سفید وارد انتخابات شد، و اخیرا نیز خبرهایی منتشر شد که بخشی از این جریان و گروه‌های معاند این جریان در برخی کشورهای همسایه دیدارهایی را با مقامات آمریکایی، انگلیس و صهیونیست داشته‌اند. تحلیل شما از این جریان چیست؟

منصوری: قبلا هم گفتم که نهادهای قانونی باید به وظایف خود عمل کنند. البته خیلی مقید به اسم‌ها، گروه‌ها و جریانات نیستم. خیلی از افراد ممکن است خود را به این جریان و آن جریان بچسبانند! لذا خیلی کاری به اسم‌ها ندارم. فردی که تا دیروز در یک مسئولیتی ناتوان و ناصالح بود، امروز به چه دلیل باید نماینده مجلس شود؟ این موضوع‌ مهمی است. شورای محترم نگهبان و نهادهای مسئول در تایید صلاحیت کاندیداها باید بسیار دقیق، محکم و قاطع عمل کند.

نکته‌ای را لازم میدانم که به آن اشاره کنم؛ ما از اول انقلاب تاکنون یک اشتباه بزرگ داشتیم و همچنان آن را ادامه می‌دهیم. این اشتباه برای ما خسارت‌های جبران‌ناپذیر داشته است و آن این است که حاضر نشدیم قانون به طور کامل در همه جای کشور و در برابر همه اجرا کنیم.

ما عملاً حاکمیت قانون را در برخی مواقع نقض کردیم، در نتیجه شاهد بودیم تمام دولت‌های بعد از انقلاب خلاف‌های قانونی بسیار زیادی مرتکب شدند. تمام دولت‌ها در قانون‌شکنی مثل هم بودند. در برخی شدیدتر و در برخی خفیف‌تر بود. همه دولت‌ها در مقابل مجلس ایستادند و با هیچکدام از این قانون‌شکنی‌ها برخورد نشد.این فقط در دولت نیست، علاوه بر دولت در نهادهای دیگر و قوای دیگر هم اقدامات خلاف قانون اتفاق می‌افتد که باید این مشکل رفع شود.

علاوه بر اینها می‌بینیم با متخلفان بزرگ هم همواره آنچنان که باید برخورد نشده است. در این زمینه قوة قضائیه مسئولیت سنگینی بر عهده‌ دارد. مردم این انتظار را دارند که نظام اسلامی جلوی متخلفان با قاطعیت گرفته شود. این مردم اگر عدالت ببینند تا پای جان از انقلاب اسلامیشان دفاع می‌کنند و به آن وفادار هستند.

* آقای منصوری به نظر شما چرا این شائبه وجود دارد که با متخلفان اقتصادی، اجتماعی و سیاست آنهم از نوع دانه درشت‌ها برخورد نمی‌شود؟

منصوری: بیش از ۱۳۰ سال است که بحث حاکمیت و اجرای قانون در کشور ما مطرح است. انتظار این بود که بعد از انقلاب اسلامی این مشکل حل شود، ولی هنوز این فرهنگ بطور کامل جاری و حاکم نشده است. ما نیاز به تحول و اصلاح در این زمینه را بطور کامل احساس می‌کنیم.
* پس شما ریشه مشکلات را به خصوص در انتخابات عمل نکردن برخی نهادها را به وظایف قانونی خود و عدم حاکمیت قانون می‌دانید.
بله
*آقای منصوری! رهبر معظم انقلاب چندی پیش هشدار دادند که باید مراقب بود دشمن می‌خواهد از فرصت انتخابات استفاده کند و آن را به چالش امنیتی برای نظام تبدیل کند.

منصوری: تجربه و تاریخ نشان داده است که دشمنان ما مصمم هستند که به اسلام و انقلاب اسلامی به هر طریق ممکن ضربه بزنند و از هر فرصتی در این راستا استفاده کنند. انتخابات و هیجانات انتخاباتی برای آنها بهترین فرصت است.
در این زمینه رسانه‌های ما باید به طور کامل به این موضوع مهم بپردازند و ابعاد و سناریوهای دشمن را به اطلاع مردم برسانند. مردم نیز تجارب خوبی از انتخابات‌های گذشته دارند و در این زمینه لازم است هوشیاری خود را حفظ کنند.
در این انتخابات باید همة تخلفات قانونی به دقت مورد رصد قرار گیرد. باید مشخص شود کاندیداها و نامزدهای مجلس هزینه‌های تبلیغاتی و انتخاباتی خود را از کجا تامین می‌کنند. باید با تخلفات تبلیغاتی که در قانون تصریح شده است برخورد جدی شود. اگر این برخوردها صورت نگیرد موجب گستاخی بدخواهان خواهد شد و دشمن از این فضا سوء‌استفاده کرده و سناریوهای خود را عملی می‌کند.

* به نکته خوبی اشاره کردید، رهبر انقلاب همچنین به این نکته تذکر دارند که نمایندگان مجلس از نزدیک شدن به کانون‌های ثروت و قدرت پرهیز کنند.

منصوری: این تذکر رهبر معظم انقلاب نکته بسیار مهمی است. کاندیدا اگر ببیند که قانون انتخابات به خوبی و کامل اجرا نمی‌شود و نظارت و بازخواستی وجود ندارد. برای رأی آوردن دست به هر کاری می‌زند. او می‌داند که در هر صورت کسی با او کاری نخواهد داشت و این موجب لجام گسیختگی می‌شود. در مواردی مشاهده می‌شود که هزینه‌های بسیار سنگینی برای تبلیغات صرف می‌شود. باید مشخص شود اینها از کجا می‌آید.

* آقای منصوری تحلیل شما از سناریوی دشمن برای انتخابات پیش رو چیست؟

منصوری: آنچه که مشخص است این است که دشمنان نظام اسلامی برای این انتخابات نیز همانند انتخابات گذشته طراحی‌ها و سناریوهایی را ریخته‌اند اولین هدف دشمن این است که مشارکت مردمی را در این انتخابات کاهش دهد و در این راه تمام دستگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌های خود را به کار گرفته است. برداشت من این است که دشمن از دو طریق در تلاش است که در انتخابات فعالیت کند یکی اینکه سعی کند افراد مورد نظر خود را برای ورود به مجلس به هر قیمت پشتیبانی و حمایت کند.

دوم اینکه در نظر دارد با ایجاددرگیری‌ها و تشنج‌های محلی سلامت انتخابات را زیر سؤال ببرد و این درگیری‌ها را به سمت شهرهای بزرگ بکشانند. من معتقدم اکثر مردم ما به خوبی نشان داده‌اند که دشمن خود را می‌شناسند و فریب طراحی‌های آنهارا نخواهند خورد. البته ما نیز وظیفه داریم در این زمینه روشنگری‌های لازم را انجام دهیم. به خصوص نسل جوان را از ماهیت دشمن آگاه کنیم. من معتقدم در این زمینه روحانیت و همچنین دانشگاه وظیفة سنگینی بر عهده دارند.

دانشجویان ما قشر بیدار و حاضر در صحنه‌ای هستند و لازم است به خوبی تحرکات و سناریوی دشمن را که گام به گام اجرا می‌شود را تحت نظر بگیریم و در زمان مناسب و به موقع نقشه دشمن را نقش بر آب کنیم. مردم همواره به روحانیت اعتماد داشته و دارند بنابراین روحانیت آگاه و بیدار باید با حضور در صحنه هشدارها و آگاهی‌های لازم را به مردم منتقل کند.

از سوی دیگر غالب مردم نشان دادند با بصیرت هستند و از بسیاری از خواص مسائل را بهتر فهمیده و پشت سر رهبر معظم انقلاب ایستاده‌اند.

یکی از اشتباهات گروه‌های معارض و معاند با نظام این است که فکر می‌کنند مردم به صرف اینکه از یک جریان به خاطر مشکلات ناراضی شوند از اصل نظام و انقلاب فاصله می‌گیرند و این تصور بسیار غلط است. مردم بارها و بارها ثابت کرده‌اند که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی پشتیبان انقلاب اسلامی هستند. زیرا این انقلاب را متعلق به خود می‌دانند و به رهبری نظام بیش از هرکس دیگری اعتماد دارند. آنچه برای مردم اهمیت دارد اسلام، نظام اسلامی و آرمان‌های امام خمینی (ره) و تداوم راه شهدا است. بنابراین حاضر هستند برای پیشرفت این اهداف همة مشکلات را با جان و دل تحمل کنند.

بارها دیده‌ایم که در اوج مشکلات، اکثریت مردم مشتاقانه در پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند و هرکجا که احساس کردند که خطری انقلاب و نظام را تهدید می‌کند در صحنه حاضر شدند و من می‌گویم که این دلبستگی به انقلاب در شهرستانها بسیار بیشتر از شهرهای بزرگ است.

گروه‌های معارض نشان داده‌اند که جامعه شناسی و تحلیل غلطی از جامعه و مردم ایران دارند. این یک امر طبیعی است که بخش کوچکی از جامعه نسبت به انقلاب معترض باشند و مبانی آن را قبول نداشته باشند. اما اکثریت قاطع مردم مدافع نظامشان هستند.

جا دارد من در اینجا به یوم‌الله ۹ دی اشاره کنم. روز ۹ دی واقعا یک روز بزرگ و کم نظیری بود. به نظرم باید به صورت کاملا منصفانه ، بدون پیش‌داوری و عمیق این روز بزرگ را تحلیل و جامعه‌شناسی کرد. پاسخ گروه‌های معارض و مدعی، یوم الله ۹ دی 88، می‌باشد.

*‌آقای منصوری آیا فکر می‌کنید این جریان که در فتنه نیز نقش اساسی داشت در بین مردم جایگاهی دارد؟ 

منصوری: نه؛ اینها دیگر در بین مردم جایگاهی ندارند، به همین دلیل در تلاش هستند که برای حضور در انتخابات پیش رو از مهره‌های به اصطلاح سفید خود استفاده کنند. آنها می‌گویند باید این مهره‌ها را به کار بگیریم. زیرا ارتباط چندانی در ظاهر با ما نداشتند تا بعدا بتوانیم بهره‌های لازم را از این افراد ببریم.

آنان خودشان خوب می‌دانند که پایگاه مردمی ندارند و اگر بعضی مواقع  از زبان برخی از آنان می‌شنویم که برای حضور در انتخابات با تردید مواجه هستند به این دلیل است که این واقعیت را می‌دانند و می‌دانند که در صورت ورود به صحنه انتخابات رأی نخواهند آورد و شکست دیگری را متحمل خواهند شد. آنان همچنان می‌دانند که اگر انتخابات را تحریم بکنند به نوعی همگامی با دشمن خارجی و آبروریزی بیشتر برای جریان اصلاحات است. به همین دلیل شاهد چند صدایی در این گروه هستیم.

* آقای منصوری! رهبر معظم انقلاب در صحبت‌هایشان فرمودند که ابعاد فتنه ۸۸ بسیار عمیق‌تر از اینهاست و شاید سالها طول بکشد که عمق آن برای مردم روشن شود امروز باتوجه به اینکه در آستانه سالروز ۹ دی هستیم به نظر شما برای روشن‌تر شدن ابعاد بیشتری از فتنه ۸۸ چه باید کرد؟

- ما همیشه جریان‌های ضد دین را در جامعه و در جریانات سیاسی شاهد بوده‌ایم. به عقیدة من مجموعة وقایع ۸۸ باید بسیار عمیق‌تر از اینها مورد تحلیل و بررسی کارشناسانه قرار گیرد. باید بفهمیم که ریشه‌های به وجود آمدن این وقایع چه مسائلی بوده است.

یکی از این مسائل نظام آموزشی و دانشگاهی کشور است. آنچه که امروز می بینیم خروجی سیستم آموزشی ما آن نیست که مطلوب یک نظام اسلامی باشد ما امروز می بینیم در دانشگاه های ما متونی تدریس می‌شود که کاملا سکولار بوده و یک دانشجو با مطالعة این کتاب‌ها قطعا در راستای اهداف انقلاب اسلامی تربیت نخواهد شد.

اگر بسیار خوشبین باشیم می‌توانیم بگوییم که طرفدار نظام اسلامی نخواهند بود بلکه طرفدار غرب و ایدئولوژی غربی خواهد شد. این یک مسئله عمیق است، هرچند که حرکت‌هایی در این زمینه شروع شده اما باید تحول اساسی در این زمینه صورت گیرد؛ ما اگر می‌خواهیم که برنامه‌های خود را در نظام اسلامی به درستی پیاده کنیم طبیعتا باید نسلی را تربیت کنیم که متناسب با آرمانها و اندیشه‌های اسلامی باشند.

این نیروی انسانی است که بعدا وارد اجتماع می‌شود و به مسئولیت‌های مختلف در کشور می‌رسند همین ها هستند که بعدا نماینده مجلس، عضو دولت و مدیریت‌های مختلف را در کشور به عهده می‌گیرند. آنچه که در سال 88 رخ داد بخش اعظم آن نتیجة سیستم غلط تربیت نیروی انسانی در کشور بوده است. باید هرچه زودتر با دقت کافی و عمق کامل تغییر و تحول در آن رخ دهد.

از طرفی دیگر انواع و اقسام دشمنی‌های بیرونی و بدخواهان داخلی همه و همه دست به دست هم می‌دهند که ماجرایی مانند فتنه ۸۸ را ایجاد کند.

علاوه بر این‌ها حوزه‌های دیگری مثل بانکداری واقعا برازنده یک نظام اسلامی نیست. اگر این سیستم بانکی شبهه‌دار به ربا باشد، طبق آموزه‌های دینی و نص صریح قرآن چه آثار تربیتی را در یک کشور و یک جامعه برجای خواهد گذاشت؟

فتنه ۸۸ نمودی از نارسائی‌ها و ناهنجاری‌ها بود و هنوز ریشه‌کن نشده است. این جریان زایش دارد. شاید بتوانیم بگوئیم که فتنه کنترل شده است ولی اگر ریشه‌ها و دلایل بوجود آمدن این گونه انحرافات برطرف نشود، در آینده نیز به نوعی و به شکل دیگر ادامه خواهد داشت.

به طور کل این وقایع ابعاد اجتماعی، فرهنگی، دینی، انسانی، اقتصادی، آموزشی و تربیتی و ... داشته که باید از این زوایا به آن نگریسته شود. و نهادهای مذکور احساس وظیفه کرده و به وظایف خود عمل کنند.

* اگر بخواهید رفتار گروه‌های سیاسی اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب را آنالیز کنید برآورد شما از این رفتارها چیست؟

ما دو جریان شاخص داریم که البته هر کدام به بخش‌هایی تقسیم می‌شوند. یکی جریان اصولگراست که بسیار دغدغه‌مند و نگران مسائل و مصالح کشور است. اما این جریان هنوز نتوانسته است به یک تمرکز و مرکز منسجم دست پیدا کند. دوم جریان معارض و فرصت‌طلب است که در هر فرصتی تلاش می‌کند ضربه‌ای را به نظام بزند. در انتخابات پیش‌رو این جریان در پی آن است که بهره‌برداری‌های خود را از آن داشته باشد. در کشورهای دیگر به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهند گروه‌های معارض با اصل نظام در انتخابات شرکت کنند.

آنچه که مهم است اصولگرایان باید با هم اتحاد داشته باشند و این تنها راهی است که موجب می‌شود امور کشور به طور نسبی بهتر به پیش برود.

*آقای منصوری به نظر شما مجلس مطلوب باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

ما دوره‌های مختلفی را در طول عمر مجالس دیده‌ایم. مجالس در ایران همواره چند مشکل داشته است. یکی اینکه نمایندگان ما معمولا بخشی و محلی فکر می‌کنند و واقعا مصالح و منافع کل نظام را فدای بخشی‌نگری می‌‌کنند. و یا اینکه مجلس باید محل تجمع متخصصین و افراد متعهد باشد. کشور نیازهایی دارد که این نیازها باید به وسیله متخصصین رفع شود. دو وظیفه برعهده مجلس گذاشته شده است که یکی قانونگذاری و دیگر نظارت بر حسن اجرای آن قانون، که در این زمینه با ناکارآمدی‌ها و مشکلاتی مواجه بوده‌ایم.

اولین وظیفة مجلس قانونگذاری است، حداقل باید یک سوم نمایندگان مجلس حقوقدان باشند و هر آنچه که می‌خواهند در مجلس به یک قانون تبدیل شود باید با مبانی حقوقی صحیح منطبق باشد.

مجلس باید دو ویژگی مهم داشته باشد یکی اینکه از نظر علمی توانایی ایجاد قانون جامع و کامل را داشته باشد دوم از نظر رفتاری صلاحیت و سلامت کامل را داشته باشد تا بتواند وظیفه نظارت خود را به طور کامل انجام دهد.
اما متأسفانه در هر زمینه ما با ضعف‌هایی مواجه هستیم در مورد دوم به دلیل اینکه نظارت خاصی بر روی عملکرد نمایندگان نیست، موجب می‌شود که یک نماینده از مسیر قانونی خارج شده و به تدریج تحت تاثیر کانون‌های قدرت و ثروت قرار گیرد و کم‌کم منحرف شود.

دلسوزان نظام باید بروند و از افراد متخصص، به ویژه حقوقدان‌ها، اقتصاد‌دان‌ها، جامعه‌شناسان و .... دلسوز و متعهد کشور که پای‌بند مبانی انقلاب اسلامی و معتقد آرمان‌های نظام هستند درخواست کنند که در انتخابات مجلس حاضر شوند. زیرا فضای حاکم طوری است که این گونه افراد کمتر تمایل دارند که در انتخابات مجلس حاضر شوند. باید به دنبال آنها برویم و دعوت کنیم که در انتخابات دعوت شوند. در نتیجه می‌بینیم که با غایب بودن این افراد کارآمد، افرادی به صحنه می‌آیند که بعضی از آنان به دنبال منافع شخصی و جناحی خود هستند و فاقد تخصص‌های مورد نیاز کشور می‌باشند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها