کد خبر: ۳۲۷۵۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۰۸ دی ۱۳۹۰
در گذر تاريخ اسلام، پيوسته عالماني متعهد براي حفظ و گسترش ارزش‌‌هاي ديني و اسلامي به پا خاسته‌‌اند و با بيان، تفکر، استدلال و استناد، معارف معنوي و کرامت‌هاي انساني را معرفي کرده‌اند.
به گزارش سرويس حوزه و مراجع 598 به نقل از حوزه، حضرت آيت‌الله مرعشي‌نجفي از جمله وارستگان فرزانه‌اي است که علم و عمل را به هم آميخت و کارنامه درخشاني از نشر آموزه‌هي ديني و تعالي اخلاقي انساني را به نمايش گذاشت.

به مناسبت سالروز رحلت اين عالم فرهيخته، بخش‌هايي از وصايا و توصيه‌هاي ايشان را منعکس می شود.

برنامه قرائت روزانه:
سفارش‌ مى‌كنم به خواندن سوره «يس» بعد از نماز صبح هرروز يك‌مرتبه، سوره «نباء» (عم يتسائلون) بعد از نماز ظهر، سوره «عصر» بعد از نماز عصر، سوره «واقعه» بعد از نماز مغرب و سوره «الملك» بعد از نماز عشاء؛ و تأكيد ‌مي‌كنم بر مداومت كردن به آنچه يادآور شدم، زيرا من شخصاً روايت‌ مى‌كنم اين روش را از استادان بزرگوار خود، و بارها نيز تجربه آموخته‌‌ام.

محاسبه و مراقبه:
سفارش ‌مى‌كنم به محاسبه نفس در هر هفته مانند حساب شريك از شريك ديگر با دقت كامل؛ اگر لغزشى احساس كرديد، با توجه، درصدد تدارك و جبران آن برآييد و اگر حسنه‌اى در اعمال و رفتارتان يافتيد، خداوند سبحان را شكرگزار باشيد و از درگاهش مزيد توفيق را طلب كنيد.

عشق به كمال و علم:
زماني كه ما در نجف اشرف به تحصيل اشتغال داشتيم، گاهي مي‏شد كه تا 40 روز اصلاً گوشت گيرمان نمي‏آمد بخوريم، خوب آقازاده هم بوديم و رويمان نمي‏شد برويم پيش اعلام و بزرگان آن‌وقت و دست دراز كنيم؛ و گاهي آن‌قدر سرگرم درس بوديم كه تا 24 ساعت گرسنه مي‏مانديم، ولي اصلاً توجه به اين مسايل نداشتيم و آن‌زماني كه در مدرسه قوام در نزديكي‌هاي صحن مطهر حضرت اميرالمؤمنين عليه‌السلام در نجف‌اشرف به تحصيل اشتغال داشتم، با مرحوم آيةالله حاج سيدابوالقاسم ارسنجاني شيرازي كه از علماي بزرگ شيراز بودند، هم‌حجره بودم؛ ما گاهي گرسنه مي‏شديم و هيچ‌چيز نداشتيم بخوريم. بعضي از اعيان و اشراف آن‌روز هم فرزندان خود را مي‏فرستادند به نجف اشرف كه درس بخوانند، ولي اين‌ها معمولاً مي‏آمدند و درس نمي‏خواندند و آش و پلويي راه مي‏انداختند و عده‏اي هم از افرادي كه دنبال دنيا بودند، دور اين‌ها را مي‏گرفتند و ارتزاق مي‏كردند. گاهي اين‌ها كاهوي زيادي مي‏خريدند و مي‏آمدند در كنار حوض و برگ‌هاي زيادي را مي‏ريختند در حاشيه حوض و ساقه‏هاي وسطش را مي‏بردند و مي‏خوردند. من و آن رفيق هم‌حجره‏ام باهم مي‏رفتيم اين برگ‌هاي اضافي كاهوها را مخفيانه جمع مي‏كرديم و با آن‌ها سد جوع مي‏كرديم و هيچ‌گاه هم به خودمان اجازه نمي‏داديم كه براي كسي بازگو كنيم، ولي آني از تحصيل و تدريس غافل نبوديم.

انس با جامعه کبيره:
سفارش‌ مى‌كنم به مداومت قرائت زيارت جامعه كبيره، اگرچه در هفته يك‌بار باشد.

غيبت، سمّ مهلک:
سفارش ‌مى‌كنم به دورى جستن از غيبت بندگان خدا به‌ويژه اهل علم، زيرا غيبت آنان چون خوردن مردار مسموم است.

دعاي ويژه در قنوت:
سفارش ‌مى‌كنم به مداومت اين دعاى شريف در قنوت‌هاى نمازهاى واجب و آن را من روايت‌
مى‌كنم از پدر علامه خود، آن دعا اين است:
اللهم انى اسئلك بحق فاطمة و ابيها و بعلها و بنيها، و السرّ المستودع فيها ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تفعل بى ما انت اهله و لا تفعل بى ما انا اهله.
پروردگارا؛ من تو را‌ مى‌خوانم به حق فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش و رازى را كه در آن‌ها امانت نهاده‌اى، اين‌كه: درود بفرستى بر محمد و آل‌محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم و اين‌كه آن‌چه تو اهل آنى با من عمل كنى و بجا آورى و نه بجا آورى آنچه من سزاوار آنم.

ذکر مخصوص:
سفارش‌مى كنم به مداومت اين دعا پس از ذكر ركوع، خصوصاً در ركعت آخر:
اللهم صل على محمد و آل محمد و ترحّم على عجزنا و اغثنا بحقهم.
پروردگارا! درود فرست بر محمد و آل‌محمد صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم و ترحم بر عجز ما كن و پناه بده و به داد ما برس به حق آنان.

تسبيحات حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌عليها:
سفارش ‌مى‌كنم به مداومت تسبيحات جده ما زهراء بتول سلام‌الله‌عليها.
نافله شب:
 سفارش اكيد ‌مى‌كنم به نماز شب و استغفار در سحرها.
زيارت اولياءالله:
سفارش ‌مى‌كنم به مداومت زيارت مشاهد عترت زاكيه و من شخصاً چه بهره‌هاى فراوانى از اين مشاهد برده‌ام.
کثيرالذکر:
سفارش‌مى كنم به استغفار در شب‌ها و نيز در روز.
 طهارت واقعي:
سفارش ‌مى‌كنم كه پيوسته با طهارت و وضوء باشيد كه آن خود سبب نور باطن و برطرف‌كننده آلام و اندوه‌هاست.
حسن سلوک:
سفارش‌ مى‌كنم به حسن‌خلق و تواضع و ترك تكبر و خودخواهى با مؤمنين.
تبرک در پوشش:
از روزي كه خودم روي پاي خودم ايستادم، هرگاه لباس نوي مي‏دوختم، نخستين‌بار مي‏بردم در حرم‌هاي ائمه عليهم‌السلام و با ماليدن به ضريح، آن را متبرك نموده، بعد از آن استفاده مي‏كردم.
نگهبان بيت‌المال:
من شب كه مي‏خوابم نبايد هيچ پولي و اندوخته‏اي در جيب من باشد، چون ما عامل هستيم. ما بايد از اين دست بگيريم و با دست ديگر بدهيم به فقرا، ايتام، نيازمندان و كمك كنيم به مراكز علمي، ديني و فرهنگي، اين‌ها مال ما نيست!
اهتمام به نوافل:
سفارش‌ مى‌كنم بر مداومت بر سنن و مستحبات و ترك مكروهات تا حد امكان.
انس با قرآن:
سفارش ‌مى‌كنم بر خواندن و قرائت قرآن شريف و هديه و ثواب آن را به ارواح شيعيان آل‌رسول صلي‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم از آنانى‌كه بازماندگانى ندارند نثار كنيد، من شخصاً بارها از اين عمل كه سبب توفيق بيشتر در امور بوده، تجربه آموخته‌ام.
صله‌رحم:
سفارش‌ مى‌كنم بر صله رحم، چه آن سبب توفيق براى اعمال صالحه و شايسته و زيادى عمر و بركت و روزى انسان است.
 
آخرين سخن:
من خيلي بارم سبك است و هيچ نگراني ندارم، تنها يك چيز مرا زجر مي‏دهد و آن اين است كه مي‏ترسم در ايام زندگيم نوشته يا صحبت‌هاي من در هر موردي باعث شده باشد كه حقي ناحق شود، يا در همسايگي ما گرسنه‏اي بوده باشد و ما غذاي سير خورده باشيم كه والله و بالله و تالله اگر چنين چيزي بوده، من آگاهي نداشته‏ام.
شما هم بارتان را سبك كنيد و از تجمل‌پرستي و خانه بزرگ و... بپرهيزيد، كه همه‌چيز ظرف چند دقيقه نابود مي‏شود.

«روح ملکوتي‌شان در اعلي‌عليين با اجداد طاهرينشان محشور باد»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها