به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، مهدی چمران در یکصدو هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: امروز 30 تیر یادآور یکی از خونینترین دوران در زمان پهلوی است که بعد از ملی شدن صنعت نفت در کشور ما اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: جایگاه شهدای 30 تیر نباید فراموش شود؛ چراکه باید تاریخ و مبارزات ما علیه رژیم پهلوی و آمریکا زنده نگه داشته شود.
چمران به سیلاب دو شب گذشته در تهران و شمال کشور اشاره کرد و گفت:13 شهر بر اثر سیلاب خسارات فراوانی را دیدهاند و در جاده امامزاده داوود و چالوس جان تعدادی از هموطنان ما گرفته شد که برای این درگذشتگان طلب مغفرت و به خانوادههای آنها تسلیت میگوییم.
چمران با اشاره به اینکه این حادثه خارج از محدوده شهر تهران اتفاق افتاده است، گفت: باید پیشبینیهای لازم از سوی دستگاههای زیرمجموعه درخصوص این سیلاب صورت میگرفت.
وی یادآور شد: در سال 1334 سیلابی در امامزاده داوود رخ داد و نزدیک به یکصد نفر جان خود را از دست داند که البته در فشم، میگون و دیگر شهرهای شمالی استان تهران نیز این سیل خساراتی را برجای گذاشت.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مشخص است که این سیلها تکرارشدنی است و باید پیشبینیهای لازم در این خصوص انجام شود.
چمران افزود: در یکی از شهرستانهای شمالی کشور چند خانه کنار رودخانه وجود داشت که در اثر سیل به داخل رودخانه رفتند و ساختوسازهای غیرمجاز در حریم رودخانه بسیار تعجبآور است و ما برای سیلاب مسیر درست میکنیم نه برای یک جوی آب.
پیشبینی 10 روز گذشته سایت بینالمللی هواشناسی از طوفان تهراناقبال
شاکری در یکصدو هفتاد و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران درخصوص
سیلاب دو شب گذشته در شمال کشور و استان تهران اظهار داشت: اکثر دستگاههای
خدماتی و امدادی اعلام کرده بودند که هواشناسی هشداری درخصوص سیلاب اعلام
نکرده بودند.
وی ادامه داد: ظرفیت جاده چالوس 12 هزار خودرو است، ولی در حادثه سیلاب یکصد هزار خودرو در جاده حضور داشتند که 80 خودرو از بین رفتند و نهایتاً 16 کشته و 12 مفقودی داشتند.
شاکری یادآور شد: براساس آمار سایت بینالمللی هواشناسی(10 روز گذشته) پدیده سیلاب پیشبینی شده بود و تمامی اطلاعات در آن درج شده است که هماکنون نیز قابل مشاهده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: سال گذشته نیز طوفانهایی در شهر تهران اتفاق افتاد که هماهنگی بین مسئولان برای مواجه با آن وجود نداشت و برخورد خوبی نیز با مقصرین خسارات صورت گرفته ناشی از بحران انجام نشد.
شاکری با اشاره به مدیریت یکپارچه قناتها باید اجرایی شود، گفت: از پرسنل نیروهای خدمات شهری، آتشنشانی شهرداری تهران که در این حادثه عملکرد خوبی داشتند نیز تشکر میکنیم.
آمادگی داریم تا خواستههای مدیریت بحران را تا آنجایی که بتوانیم محقق کنیم
احمد دنیامالی در تذکر پیش از دستور یکصد و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران، ضمن اشاره به درگذشت تعدادی از شهروندان در سیل اخیر اظهار داشت: به همه خانوادههایی که در این حادثه عزیزانشان را از دست دادند تسلیت عرض میکنم.
وی تصریح کرد:فارغ از اینکه چه کسی مسئول این موارد است، اعتقاد دارم که ما و دولت مسئولیت مشترک داریم و اگر به این موارد توجه نشود شاهد اتفاقات دیگری خواهیم بود.
دنیامالی گفت: در یک دهه گذشته شاید شورای و شهرداری توجه ویژهای را به روددرهها در تهران داشته است و با تعبیر حوضچههای منجر شده است که آسیبها کاهش پیدا کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر چه هزینههای زیادی برای این حوضچهها از سوی شهرداری انجام گرفته است اما عملکرد خوبی در این زمینه داشتهایم و باعث شده که به شهر آسیبی نرسد.
وی در ادامه با اشاره به همراهی و همکاری شورای شهر تهران با سازمان مدیریت بحران کشور، تصریح کرد: ما آمادگی داریم تا خواستههای مدیریت بحران را تا آنجایی که بتوانیم محقق کنیم و کمکهایی را داشته باشیم.
عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در حادثه سیل
رحمت اله حافظی در تذکر پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران با توجه به بارندگی اخیر و حادثه سیل جاری شده در برخی از نقاط شمال غرب شهر تهران و استان البرز، اظهار کرد: وجود آمارهای ضد و نقیض از میزان تلفات و خسارات از سوی منابع مختلف از 12 تا 60 نفر مفقود، 8 تا 12 کشته، 200 تا 3 هزار نفر روستایی در محاصره سیل و 5 تا 60 خودروی گرفتار سیلاب، بیانگر این واقعیت است که سازمان مدیریت بحران کشور هنوز نتوانسته است به یک تقسیم کار دقیق و مبتنی بر نظام مشخص بین اعضای سازمان و برای ارزیابی سریع حادثه دست یابد.
وی ادامه داد: کارگروههای این سازمان فاقد برنامه هستند در حالی که انتظار می رود جایگاهی برای تصمیمات راهبردی و راهگشا باشد و ایجاد هماهنگی بین دستگاههای مختلف نیز بایستی از مهمترین دستاورد این کارگروهها باشد ولی حوادث مکرر گذشته موید خلاف این موضوع است.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه سازمانهای هواشناسی ، صدا و سیما، مدیریت بجران، پلیس و سایر سازمانهای ذی ربط می توانند در کنار هم، یک سیستم هشدار سریع را در مخاطرات قابل پیش بینی شکل دهند، تاکید کرد: متاسفانه این بخشها جزایری و پراکنده هستند و تاکنون نتوانسته اند به عنوان یک مجموعه متحد و واحد عمل کنند.
وی افزود: پس از این حادثه، شب بیداری مسئولان را شاهد بودیم ولی دریغ از وحدت فرماندهی و هماهنگی، وظیفه اصلی سازمان مدیریت بحران ایجاداین هماهنگی است که متاسفانه ضعف در این حوزه در تمام بحرانهای چندسال اخیر مشاهده می شود.
به گفته حافظی یکی از دلایل نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران کشور، نداشتن رویکردهای مبتنی بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل سامانه هشدارعمومی است. برای جامعه ما هنوز سطوح هشدار و آماده باش به طور رسمی تعریف نشده و آموزش های لازم به مردم ارائه نشده است و سیستمهای لازم برای اینکه هشدار به سمع افرادی که در معرض خطر هستند، برساند وجود ندارد.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط ضعف حاکم بر این سازمان اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان و متولیان آن است که این مصلحت اندیشی باعث دورشدن افراد علمی و خبره از جایگاه مسئولیت شده است، گفت: شاهد هستیم که افراد سیاسی جایگزین افراد علمی و خبره شده است از این رو قدم اول در باز کردن گرههای پاسخ به بحران، مسئولیت پذیری است که اگر عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در این حادثه را شاهد نباشیم این گام برداشته نخواهد شد و در روزها، ماهها و سالهای آتی همچنان شاهد تکرار چنین حوادثی خواهیم بود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: طی روز گذشته مردم، بیمارستان به بیمارستان به دنبال عزیزانشان بودند و این نیز بحرانی بود به دنبال بحران اول، که هیچ سازمان یا نهادی مسئولیت پاسخگویی به مردم را به عهده نداشت. باورنکردنی ترین زجرها و استرسها را مصدومین، مفقودین و خانوادههای آنها متحمل شدند و لذا ضروری است که در اسرع وقت جلسات ترمیم ساختارها شکل گرفته، از عذرخواهی از مردم تا درمان مصدومان ، دفن اجساد و پیگیری امور بیمه ای درمورد صدمات وخسارات وارده صورت پذیرد.
حافظی با اشاره به اینکه متولیان دستگاههای ذیربط به خصوص سازمان مدیریت بحران باید پاسخگو باشند، اظهار کرد: ما نیازمند ارتقای سطح فرهنگ ایمنی در جامعه هستیم و این ارتقای فرهنگ اول باید از مدیران جامعه شروع شود ومتعاقب آن و در بعد مردمی نیز باید از مهد کودکها، مدارس و دانشگاهها و منازل، آموزشها صورت گیرد.
وی ادامه داد: اگر مروری بر اتفاقات 50 سال گذشته داشته باشیم، می بینیم که ما به بروز فجایع عادت کردهایم و به دنبال آن تب داغ بحث های انتقادی جر و بحث و مناظره و دوباره سکوت و آرمش تا فاجعه بعدی. موج سینوسی این تب و لرزها هشداری است برای مدیریت بحران کشور تا از خواب غفلت بیدار شوند و در زمان آرامش به فکر مدیریت قبل از بحران باشند نه جنجال های پس از فاجعه.
حافظی با طرح این سوال که آیا برای تغییر این طرز تفکر و خروج از این غفلت ها دیر نشده است؟ گفت: نکته آخر اینکه حسب شواهد و قرائن ساخت وسازهای بیرویه و فروش زمینهای حاشیه رودخانه یکی از علل اصلی خسارتهای اخیر بوده که در محل خود جای بررسی و تامل دارد .
وی ادامه داد: آنچه که مسلم است این که مدیریت بحران کشور نه تنها درجایگاه معاونت یک وزارتخانه بلکه درجایگاه یک وزارتخانه نیز نمی تواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و لذا پیشنهاد می شود به عنوان یک سازمان زیر نظر رییس جمهور قرار گرفته و با اذن مقام معظم رهبری سازمان پدافند غیر عامل در آن ادغام شده تا بتواند به صورت فرابخشی به سیاست گذاری و تامین زیرساختها و هماهنگی بین بخشی عمل کند.
حافظی همچنین تصریح کرد: رییس این سازمان با تایید مقام معظم رهبری منصوب شود و توزیع بودجه امدادی همه دستگاههای امدادی به آن واگذار شود و محلی برای حضور دانشگاهیان و صاحب نظران حوزه بلایا و خبرگان عملیاتی و میدانی و مجربین این حوزه باشد و در راس آن یک شورای سیاست گذاری و ذیل آن یک شورای هماهنگی بین دستگاههای فعالیت کند تا شاهد تکرار حوادث تلخ گذشته نباشیم.