اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه
است، این حکم برای همگان حجت است و کسانی هم که از او تقلید نمیکنند حتی
مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل نمایند. ولی کسی که میداند حاکم شرع
اشتباه کرده نمیتواند به حکم او عمل کند.
اول: اگر حاکم شرع حکم کند که اول ماه است، این حکم برای همگان حجت است و
کسانی هم که از او تقلید نمیکنند حتی مجتهدین دیگر باید به حکم او عمل
نمایند. ولی کسی که میداند حاکم شرع اشتباه کرده نمیتواند به حکم او عمل
کند.
دوم: اگر از ثبوت اول ماه نزد مجتهدی برای دیگران یا مقلّد او یقین به اول
ماه حاصل شود، یقین دیگران و مقلّد او به اول ماه برای آنها حجت است نه آن
که ثبوت ماه نزد مجتهد برای آنان حجت باشد و رابطهای بین تقلید و ثبوت
ماه نزد مجتهد نیست.
سوم: در صورت شک یا ظن به خلاف حکم حاکم شرع، باید به حکم حاکم شرع عمل شود و آن حکم حجت است مگر آنکه یقین بر خلاف آن داشته باشد.
چهارم: اگر حاکم شرع حکم کند به اول ماه شوال، کسیکه یقین بر خلاف آن ندارد اگر آن روز را روزه بگیرد روزۀ او حرام است.
پنجم: اگر برای مجتهدی اول ماه ثابت شود، اگر اعلام ثبوت ماه و اشاعۀ آن
موجب اختلاف و تفرقۀ بین مسلمین و وهن اسلام شود و یا موجب شعف نظام اسلامی
شود اعلام و اشاعۀ آن جایز نیست.