به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، سریال ساعت صفر به نویسندگی مشترک اصغر عبدالهی و سعید شاهسواری درباره سام شکرچیان، مردی 45 ساله است که غرق در کار و تجارت است. او به واسطه ناکامی در یک معامله کلان به شدت عصبانی و آشفته است. این آشفتگی باعث میشود تا او در راه شمال با یک وانت تصادف کند و این آغاز ماجراست...
امین زندگانی، سیاوش خیرابی، نگین صدق گویا، مارال فرجاد، محسن افشار و الهام نامی بازیگران اصلی سریال جدید سعید سلطانی هستند که در این مجموعه ایفای نقش می کنند.
در ابتدا باید از مسئولین صدا و سیما بپرسیم که نظارت در تولید یک سریال به چه شکلی اتفاق می افتد؟ ایا در زمان ساخت سریال هم ناظری وجود دارد؟ عنوان کارشناس مذهبی که در تیتراژ می اید در تولید سریال با مضمون اخلاقی نقش دارد یا فقط یک تعارف ساده است؟ نکته عجیب تر اینکه در برخی صحنه ها تصاویر سیاه و سفید می شود تا ارایش غلیظ بازیگران زن کمتر به چشم بیاید! بهرحال امیدواریم دیگر شاهد پخش چنین صحنه هایی در سریال های مناسبتی نباشیم که نیاز به سانسور دارند وگرنه که دیدن ارایش های غلیظ انهم در شب های قدر از طرف رسانه ملی جایی برای توجیه ندارد.
همانطور که اشاره شد کارگردان این مینی سریال سعید سلطانی است که پیشتر سریالهای موفقی را مانند دو مجموعه تلوزیونی ستایش و پس از باران را ساخته است و همچنین سریالهایی مانند مامور بدرقه و شکرانه را در ماه مبارک رمضان ساخته است.
سریال ساعت صفر همزمان با شبهای قدر در پنج قسمت 45 دقیقه ای در شبکه سه سیما پخش شد. این سریال با موضوعی ساده و فیلمنامه ای اصطلاحا تک خطی دارای پیچیدگی خاصی در شخصیتهای اصلی و رفتارشان با یکدیگر نداشت. سریالی که از خلاصه داستانش نیز میتوان به ساده بودن بیش از حد اثر پی برد.
موضوعی که باعث انتقاد امین زندگانی بازیگر نقش اصلی این سریال از عوامل سازنده و برخی مسئولین صدا و سیما نیز شده است. امین زندگانی در این خصوص میگوید: مسئولین تلویزیون هم جدول برنامه و هم تقویم دارند. وقتی می دانیم که قرار است برای شب های قدر ماه مبارک رمضان برای مخاطب برنامه داشته باشیم و برایشان سریال پخش کنیم چرا کمی زودتر کارمان را آغاز نمی کنیم؟
او ادامه داد: وقتی عوامل برنامه ساز و تیم تهیه و تولید سریالی، زمان کافی برای ساخت یک اثر داشته باشند این مهم قطعا روی کیفیت یک کار تاثیر می گذارد. فرصت مناسب داشتن یعنی تعمق روی فیلم نامه ، یعنی اینکه نویسندگان فرصت بازنویسی چند باره متن را داشته باشند.
وی می افزاید: امیدوارم مسئولان سیما مسئله زمان بندی را جدی یگیرند و به جای اینکه ۵ روز قبل از شب های احیا، کار ضبط سریال تمام شود در سالهای بعد شاهد این باشیم که یک ماه مانده به این شب ها سریال ها برای پخش ازسیما با تدوین و ضبط موسیقی بهتر و سایر موارد دیگر آماده باشند.
مسئله زمانبندی و برنامه ریزی برای تولید و پخش سریالهای مناسبتی مشکلی است که در سالهای اخیر در بیشتر سریالها وجود داشته است و مراحل ساخت اکثر کارها در اخرین روزهای منتهی به ماه رمضان تمام میشود. سریال ها نیز معمولا با کیفیت نه چندان مطلوبی پخش میشوند.
از نکات حاشیه ای سریال که بگذریم ، خود اثر حرف زیادی برای گفتن ندارد. اگر روی فیلمنامه، داستانهای فرعی و شخصیت پردازی ها بیشتر کار میشد قطعا کار به اثری موفق تر و پرمخاطب تری تبدیل میشد.
در واقع ایده جذاب (هر چند تکراری) اثر به دلیل پرداخت ضعیف و دوری از جزئیات ، کار را به اثری متوسط تبدیل کرده است.
در این سریال سام شکرچیان با وجود داشتن بیماری ، خود را وقف حل مشکلات گذشته و حال اطرافیان میکند، این در حالی است که از جزئیات بعضی از این مسائل نکات زیادی نمیدانیم و فقط در دیالوگهایی که توسط سام و حبیب (سیاوش خیرابی) گفته میشود ، توضیحاتی به ساده ترین شکل ممکن داده میشود. داستانهای فرعی در این اثر میتوانستند کار را به سریالی درخشان تبدیل کنند. پرداخت بیشتر به جزئیات زندگی حبیب و همچنین ماجرای عاطفی سام شکرچیان در دوران دانشجویی با دکتری که قرار است خبر بیماری اش را به او بدهد ، مطمئنا به جذابیت بیشتر اثر کمک میکرد.
اما سریال تا جایی پیش میرود که سام فقط به حل مشکلات دیگران فکر میکند تا جایی که فقط در زمان سردرد به یاد بیماری و مشکل خودش میافتد!
سریال ساعت صفر با مضامینی اخلاقی و با یاداوری نزدیکی مرگ را نمیتوان اثری شاخص در کنار سریالهای مناسبتی ماندگار در صدا و سیما قرار داد. اما در نگاه کلی میتوان این مینی سریال را کار نسبتا موفقی دانست که دیدنش تجربه کوتاه و دل نشینی است. سریالی که به گفته امین زندگانی به دلیل کوتاه بودنش میتواند با یک رباعی (در مقایسه با شعرهای بلند) مقایسه شود که برای نوشتنش نیاز به هنرمندی و استادی زیادی دارد.
شخصیت سام به عنوان مهمترین نقش این سریال که داستان زندگیاش مضمون اصلی این فیلم است نماینده چه قشری از جامعه است؟ در واقع نقد اجتماعی در این فیلم تا چه میزان لحاظ شده است؟ در کنار داستان این فیلم ، قراراست چه حرفی از مسائل جامعه به بیننده گفته شود؟ در کنار فیلمنامه متوسط و شخصیت پردازی و داستانهای فرعی نه چندان قوی، میتوان گفت که به لحاظ محتوا نیز این اثر موفقیت چندانی ندارد.
در حقیقت هیچ حرف مهمی در مورد شرایط این روزهای جامعه یا حتی پیرامون مسائل زندگی به مخاطب نمی زند. در برخی صحنه ها که به خاطر بیماری سام تماشاچی با موضوع مرگ در داستان درگیر می شود بازهم اثرگذاری مناسبی در داستان وجود ندارد. به عبارت دیگر با یک داستان ساده و سرراست طرف هستیم که نمی توان در پس ان به مضامین اجتماعی و اخلاقی مهمی رسید.البته در این راه تلاشهایی شده است اما در دیالوگهایی بسیار ظاهری پیام اخلاقی به بیننده داده میشود که مطمئنا اثر مطلوبی ندارد و در حد چند شعار سطحی خلاصه میشود. این انتظار که در ماه رمضان و در شبهای قدر برنامه ریزی صدا و سیما در جهت تولید کاری مناسب تر و با کیفیت بالاتری باشد ، توقع به حقی است. ساخت سریالی برای شبهای قدر که با عجله زیادی ساخته شده و فیلمنامه ان از بعد فرم و محتوا اشکالات فراوانی دارد مطمئنا تصمیم درستی نبوده است البته با برنامه ریزی بهتر و پرداختن بیشتر به مضامین اخلاقی و اجتماعی سریال مذکور ارتباط بهتری با مخاطب برقرار میکرد.
در نهایت دیدن این سریال با محوریت نزدیکی مرگ، انهم در شب های قدر تجربه متوسطی است که به تماشاچی یاداوری میکند که زیاد هم فرصت ندارد. همانگونه که در جایی سام به حبیب میگوید همه به همین سرنوشت (مرگ) دچار میشوند ، کوتاهی و بلندی زندگی مهم نیست بلکه مهم چطور زندگی کردن است. این تلنگر ظاهری هر چند می توانست به شکل بهتری گفته شود اما مطرح شدنش باز هم بهتر از نگفتنش است.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که از سعید سلطانی به عنوان کارگردانی که سریالهای باارزشی چون شکرانه و پس از باران را ساخته است انتظار کاری منسجم تر را داشتیم اما کلیت این اثر هم در مجموع تا حدودی قابل دفاع است. مخصوصا که این روزها کمدیهای سخیف با شوخیهای جنسی و مبتذل در حال قدرت نمایی در تلویزیون و سینما هستند. با این اوصاف دیدن کارهایی مانند ساعت صفر در این اوضاع و احوال تلویزیون پیشنهادی قابل تحمل است.