وی افزود: توسعه بندر چابهار در کریدور شرق یکی از سیاستهای ایران است و در این راستا معافیتهایی هم در نظر گرفته شده است تا تجار تشویق بشوند از این بندر بیشتر از قبل استفاده کنند.
وی گفت: خط راهآهن ایران به کشورهای ترکمنستان و قزاقستان از طریق مرز اینچهبرون متصل شده است . پروژه راهآهن تهران – رشت و آستارا و پروژه گرگان به خراسان رضوی در حال اجرا است که با افتتاح این خطوط ریلی کمک موثری به حملونقل ریلی در داخل کشور میشود.
"سریو استاوا" سفیر هندوستان گزارشی از اقدامات انجام شده در برگزاری اجلاس آتی کریدور شمال – جنوب ارایه کرد و افزود: ایران در این کریدور از موقعیت ویژهای برخوردار است و ارتباط میان کشورهای آسیای میانه و روسیه و آسیای مرکزی را به راحتی میسر میکند.
وی خاطرنشان کرد: در صورت انجام اقداماتی در زمینه هماهنگیسازی میان دستگاهها و روانسازی تشریفات گمرکی زمان توقف کانتینرها و کالاهای عبوری کاهش مییابد.
وی گفت: از تمام کشورهای عضو از جمله روسیه، عمان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس، اکراین، سوریه ، ترکیه و بلغارستان دعوت به عمل آمده است تا در این اجلاس شرکت کنند.
وی با ابراز تمایل کشورش به الحاق به موافقتنامه عشقآباد افزود: از کشورهای عضو این موافقتنامه از جمله عمان، ایران، ترکمنستان و ازبکستان درخواست شده است تا در زمینه الحاق هندوستان حمایت و همکاری کنند.
محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانههای مرزی سازمان راهداری و حملونقل جادهای که در این دیدار حضور داشتند نیز توضیحاتی در زمینه پیشنویس موافقتنامه ایران – هند و افغانستان ارایه کرد.
وی خاطرنشان کرد: دستور کار پیشنهادی دبیرخانه برای هفتمین اجلاس گروههای کارشناسی کریدور حملونقل بینالمللی شمال – جنوب (28-27 جولای 2015) و دستور جلسه ششمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور حملونقل بینالمللی شمال – جنوب (29 جولای 2015) برای همه کشورهای عضو ارسال شده است.
حجم تجارت بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران و هندوستان حدود 16-15 میلیارد دلار در سال است که حدود 10 میلیارد دلار صادرات هندوستان به ایران و 2 میلیارد دلار صادرات ایران به هندوستان است.