نتایج این بررسی که توسط گروهی به سرپرستی " تیم وو" استاد حقوق برجسته دانشگاه و موسسه یلپ صورت گرفته، ثابت می کند که به عنوان مثال در زمان نمایش لینک های مربوط به رستوران های برتر مورد جستجوی کاربران نظرات کاربران در این مورد که در سایت های مختلف ثبت می شوند، به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیرند.
محققان برای انجام این بررسی افزونه خاصی را طراحی و به مرورگرهای اینترنتی اضافه کرده اند تا عملکرد موتور جستجوی گوگل را شبیه سازی کرده و نتایج حاصل را با نتایجی که گوگل نمایش می دهد مقایسه کنند. این امر به خصوص در مورد جستجوهای محلی کالاهای مختلف به نتایج کاملا متفاوتی منجر شده است.
تحلیل نتایج 2690 جستجو نشان داده که عملکرد جستجوگر گوگل در 45 درصد موارد موجب انحراف کاربران به سمت کلیک کردن بر روی نتایجی شده که به نوعی به گوگل وابستگی داشته اند.
گوگل مدعی است این کار را با هدف بهبود کارآیی جستجوگر خود انجام می دهد. گوگل قبلا به علت این رفتار انحصارطلبانه خود با واکنش ها و انتقادهای تندی مواجه شده بود و شرکت ها و رگولاتورهای چند کشور اروپایی حتی موضوع را از طریق دادگاه های خود پیگیری کرده بودند و در چند مورد گوگل را به پرداخت جریمه محکوم نمودند.
این شرکت هم اکنون از سوی اتحادیه اروپا به جرم انحصارطلبی تجاری تحت تعقیب است و در صورت اثبات تلاش گوگل برای تبلیغ غیرمستقیم محصولاتش از طریق جستجوگر اینترنتیش احتمال جریمه چند میلیارددلاری هم وجود دارد.