به گزارش پایگاه 598 ، محمود سریع القلم، از استادان دانشگاه و کسی که گفته می شود مشاور رئیس جمهور روحانی است اخیراً در بخشی از گفت وگوی خود با سایت حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه «تاریخ ما،مملو است از تبعید، حذف، ترور، خیانت و مهاجرت» گفته است:
یک استاد ژاپنی میگفت، از بچگی به ما یاد میدهند، که تا میتوانید، با دیگران مدارا کنید. این باورها به «شینتوئیسم» برمیگردد که ژاپنیها به عنوان مرام اجتماعی-اخلاقی پذیرفتهاند و آموزههای آن در فرهنگ،اقتصاد، بنگاهداری و سیاست ژاپن بسیار اثرگذار بوده است.در مقابل، ما در ایران فرهنگ مدارا نداریم.یاد نگرفتهایم با هم مصالحه کنیم. از تضعیف و تخریب یکدیگر لذت میبریم.
او که چندی قبل صریحاً بیان کرده بود «خودکفایی معنا ندارد» همچنین اظهار کرده است: وقتی واژه سازش، واژهای منفی در فرهنگ ایرانی است و اگر من با فردی سازش کنم، یعنی اینکه ابهت من زیر سوال رفته، فکر میکنید این فرهنگ میتواند تولید کند یا حزب بسازد؟
*محمود سریع القلم، پیش از این در «کتاب اقتدارگرایی در عهد قاجار» خود نیز یکی دیگر از خصائل نیکوی ژاپنی ها! را ستوده و اینطور گفته بود که فرهنگ و مذهب آنها از آنجا که با لیبرالیسم خوانش مشترک دارد؛ پس ژاپنی ها توانستهاند از دروازه لیبرالیسم بعنوان دروازه پیشرفت عبور کنند اما همین لیبرالیسم با اسلام شهید شیخ فضل الله نوری خوانشی کمتر از ۵ درصد دارد!
اکنون نیز مشاهده می شود که او خصلت نیکوی دیگر یعنی «مدارا» را به ژاپنیها وصل کرده و گفته است که ما در ایران این فرهنگ را نداریم!
محمود سریع القلم همواره در صحبت های خود، خصلت هایی همچون دروغ، خشونت، کندذهنی، غیر واقعی بودن و حسادت را به مردم ایران نسبت می دهد و آنها را جز این قماش نمی داند و در مقابل تا توانسته است به تمجید از سنگاپور و هند و چین و فنلاند و ژاپن پرداخته و همانطور که حتی در گفتوگوی مذکور هم مشهود است، بر ضرورت الگوگیری از آنها توسط ایران تأکید دارد.
این فرد که مورد توجه تریبونهای جریان خاص در داخل ایران هم هست؛ همچنین تا آن حد رابطه با «دنیا» را توصیه می کند که حتی برطرف شدن آلودگی هوا و تنظیم روابطه سه قوه کشور را نیز ناشی از برقراری همین ارتباط میداند!
در اشاره به اظهارات اخیر سریعالقلم باید بیان کرد که در مقابل مکتب شینتو و سامورای در ژاپن، مکتبی به نام «اسلام ناب» در ایران اسلامی جاری است که مدارا و دیگردوستی را به معنای واقعی و نه دکوری آن ترویج میکند.
مکتب مدارای عقلایی که بر خلاف ژاپنیها نه در یکصد سال اخیر به هیچ کشوری حمله کرده و نه بر خلاف آنها عزت و استقلال و ناموس خود را با پذیرش اشغال همیشگی آمریکا ملکوک کرده است.
سریع القلم گویا قصد دارد ژاپنی را به عنوان الگو به ایران پیشنهاد دهد که اقتصادی بادکنکی و در گرو انگشت اشاره آمریکا دارد و از فرهنگ و استقلال خود جز مشتی نقاشی سنتی و چند سناریوی تئاتر کابوکی که در تماشاخانههای ژاپنی اکران می شود چیز دیگری برایش باقی نمانده است.
و از تمام دوران حاکمیت شوگونها و ساموراییها نیز جز اعتراضات محترمانه به نظامیان آمریکایی پایگاه اوکیناوا که گاهی به دختران ژاپنی تجاوز میکنند؛ چیزی برایش باقی نمانده است.
انتخاب با افکار عمومی است که تعیین کنند اقتصاد و سبکی از زندگی که تماماً یا بادکنکی است یا باعث شرم و ناصیهاش به سرپنجه آمریکا وابسته شده بهتر است یا صبر و تلاش برای بهتر ساختن ایرانی با تفکر عقلایی و مذهب اسلام ناب که امنیتش پایدار، استقلالش مستدام و اقتصادش درونزا و پیشرفتهتر از هماکنون است.
تلاش سریع القلم برای قبح زدایی از واژه سازش نیز به اقتراح مخاطبان محترم گذاشته میشود.
این فرد پیش از این نیز تأکید کرده بود: بنده بارها تاکید کردهام که خودکفایی معنایی ندارد، هیچ کشوری خودکفا نیست...
گفتنیست، پیش از سریعالقلم کسانی از فعالان سیاسی پیشنهاد الگوی «ژاپن اسلامی» را برای ایران داده بودند که این مسئله با واکنش عقلای کشور و شخص مقام معظم رهبری مواجه شد.
منتقدان این نظر معتقدند که باید الگویی بومی و درونزا برای پیشرفت بیشتر جمهوری اسلامی ایران تعریف شود که کاملاً اسلامی و ایرانی باشد نه برگرفته از یک کشور خارجی.