به گزارش پایگاه 598، جمشید پژویان در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه
خودروسازان در ابتدا با دستورالعمل قیمتگذاری شورای رقابت مخالفتی
نداشتند، درباره اظهارات اخیر وزیر صنعت در مورد انحصاری نبودن بازار خودرو
گفت: کسانی که بازار خودرو را انحصاری نمیدانند در این مورد اطلاعات کافی
ندارند.
وی با اشاره به اینکه در زمان ورود شورای رقابت به بحث
انحصاری بودن بازار خودرو، دو خودروساز بزرگ در حال انجام ترفندهایی برای
ادغام بودند، خاطرنشان کرد: زمانی که به بازار خودرو ورود پیدا کردیم، شاهد
این بودیم که با ترفندهایی دو خودروساز بزرگ در حال ادغام در یکدیگر
بودند، آنها خودشان بیش از ۴۰ درصد از سهم بازار را که مجموعا نزدیک به ۹۰
درصد بود در اختیار داشتند.
رییس سابق شورای رقابت تصریح کرد: یعنی
این دو خودروساز از طریق یک شرکت سرمایهگذاری واسطهای که سهام زیادی از
هر دو کارخانه را داشت در حال ادغام بودند و ما فورا جلوی این امر را
گرفتیم و باعث این شدیم که سهام یکی از خودروها را بفروشد تا این ادغام
صورت نگیرد و قوانینی را نیز برای جلوگیری از این امر گذاشتیم.
پژویان
با اشاره به جهش ناگهانی قیمت خودرو در این برهه زمانی، افزود: در این
زمان اول مطالعه کردیم که آیا بازار خودرو انحصاری هست یا نه؟ مطالعات ما
نشان داد که بازار خودرو انحصاری است، بنابراین شورای رقابت مصوبه ای را
ایجاد کرد مبنی بر اینکه بازار خودرو انحصاری است و سپس مشغول تهیه
دستورالعمل قیمتگذاری خودرو شده و ظرف یک ماه و نیم دستورالعمل را تهیه
کردیم.
وی درباره تعیین دستورالعمل قیمتگذاری با امر قیمتگذاری
گفت: از این دستورالعمل در هر زمانی یک قیمت بیرون میآمد. تفاوت این امر
با قیمتگذاری خودرو این است که دیگر لازم نیست در هر زمانی دستورالعمل
تغییر کند بلکه با جاگذاری فاکتورهای مختلف در آن قیمت جدید به دست میآید.
رییس سابق شورای رقابت با بیان اینکه خودروسازان در جلسات شورای
رقابت چند بار اعلام کردند که با این دستورالعمل مشکلی ندارند، عنوان
کرد:این خودروسازان همچنین در کمیسیون صنایع مجلس و هم در صداوسیما اعلام
کردند که با تصمیم شورای رقابت مخالف نیستند پس در نتیجه این دستورالعمل
علمی و درست بود.
وی ادامهداد: این خودروسازان اعتراضاتی داشتند
که در آن زمان در حال بررسی اعتراضات آنها بودیم و البته خودروسازان کم و
بیش دستورالعمل شورای رقابت را نیز عمل میکردند.
پژویان خاطرنشان
کرد: همان زمان دولت عوض شد و من در ملاقاتی با آقای نعمتزاده مساله را به
او توضیح دادم و اعلام کردم که بازار خودرو انحصار است، بنابراین شما
نباید در آن دخالت کنید.
رییس سابق شورای رقابت با اشاره به عدم
موافقت وزیر صنعت با انحصاری بودن بازار خودرو، ادامه داد: اما پس از
مذاکرات حداقل آنچه که احساس من بود وی حرفهای من را پذیرفته و حتی
صحبتهایی نیز در مورد سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان انجام
شد.
پژویان با انتقاد از وضعیت شکلگیری سازمان حمایت، تصریح کرد:
در هیچ جای دنیا چنین سازمانی وجود ندارد که نام سازمان حمایت از
مصرفکننده و تولید کننده باشد و کار قیمتگذاری هم انجام شود.
وی
درباره این ساختار در دیگر کشورها، اظهار کرد: سازمان حمایت از مصرفکننده
در کشورهای مختلف فقط در جایی وارد میشود که حق مصرفکننده در حال اجحاف
است در غیر این صورت وظیفه دیگری ندارد.
پژویان درباره مذاکرات در
مورد اصلاح ساختار سازمان حمایت، عنوان کرد: در این زمینه اعلام کردیم که
آن بخش از سازمان که وظیفه قیمتگذاری را دارد در شورای رقابت ادغام شود و
بقیه آن نیز فقط سازمان حمایت از مصرفکننده باشد. خود من سه شکایت به این
سازمان کردم و پس از گذشتن نزدیک به ۱۰ سال هنوز به هیچ کدام از آنها
رسیدگی نشده است.
رییس سابق شورای رقابت با اشاره به وجود مسائلی
که در نهایت منجر به استعفای وی از ریاست این شورا شد، اظهار کرد: واقعیت
این است که پس از استعفا دیگر کاری به کار شورای رقابت نداشتم. آنهایی که
میگویند بازار خودرو انحصاری نیست نمیدانند و در این زمینه اطلاعات کافی
ندارند.
وی با اشاره به فشاری که در حال حاضر خودروسازان برای
افزایش قیمت وارد میکنند، این مقوله را مشابه وضعیت مخابرات در بازار
انحصار دانست و افزود: درست مانند وضعیت مخابرات که زمانی تحت نظر شورای
رقابت بود و دیگر سازمان تنظیم مقررات حق دخالت در آن را نداشت و تمام مدت
نیز مخابرات در مورد قیمت و مسائل مختلف تنها با شورای رقابت در ارتباط
بود، اما در حال حاضر نزدیک به دو سال است که دوباره سازمان تنظیم مقررات
به این کار وارد شده است. چه کسی گفته که وزارتخانه بیاید و قیمتگذاری
کند؟ مخابرات انحصاری است و طبق قانون تصمیمگیریهای آن مربوط به شورای
رقابت است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت بازار به
گونه ای است، که آمادگی افزایش قیمت خودرو وجود داشته باشد؟ گفت:
خودروسازان میگویند در تولید خودرو رشد ایجاد شده و اگر این اتفاق افتاده
باشد باید موجب کاهش قیمت خودرو باشد چرا که هزینه ثابت خودروسازان در
تعداد خودروهای بیشتری سرشکن میشود. بنابراین نه تنها نباید قیمت افزایش
پیدا کند بلکه لازم است قیمت کاهش داشته باشد.