کد خبر: ۳۱۸۷۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۶     ۰۳ دی ۱۳۹۰
"کمال هلباوی" در گفت‌وگو با فارس در ارتباط با رایزنی‌های مقامات آمریکایی با برخی مسئولان حزب آزادی و عدالت وابسته به جماعت اخوان‌المسلمون مصر گفت: وقتی که "جان کری" رئیس کمیته سیاست خارجی سنای آمریکا وارد قاهره شد با اعضای شورای نظامی حاکم،" کمال الجنزوری" نخست‌وزیر و مسئولان حزب آزادی و عدالت مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.این درحالی است که سفیر آمریکا در قاهره با تعدادی از اندیشمندان مصری نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.
تضمین امنیت تل‌آویو خواسته آمریکا از قاهره
این عضو ارشد جماعت اخوان‌المسلمون مصر با بیان اینکه سفیر آمریکا در قاهره برنامه‌های ویژه‌ای دارد، گفت: این برنامه حزبی از خواسته‌های آمریکا از مصر است. از جمله این برنامه می‌توان امنیت رژیم صهیونیستی اشاره کرد. با توجه به انقلابی که در مصر رخ داده است، آمریکا می‌خواهد از امنیت اسرائیل اطمینان حاصل کند. به همین دلیل، مشاهده می‌شود آمریکایی‌ها از طریق کمک‌های اقتصادی و نظامی که سالانه در اختیار مصر قرار می‌دهند، می‌کوشند قاهره را تحت فشار قرار دهند. این فشارها بخاطر اطمینان یافتن از حفظ منافعشان در منطقه استراتژیکی مثل مصر است که در راس این منافع پیمان کمپ دیوید قرار دارد.
 
آمریکا در امور داخلی دیگر کشورهای دخالتی نکند
وی با رد سفر برخی اعضای جماعت اخوان‌المسلمون به واشنگتن و مذاکرات آنان با مقامات آمریکایی، در ارتباط با مطالبات اسلامگرایان مصر از کاخ سفید گفت: اخوان المسلمون با جریان اسلامگرایی و تمام اقشار مختلف ملت مصر از آمریکا می‌خواهند، سیاست عادلانه‌ای در خصوص فلسطین در پیش بگیرد و در امور دیگر کشورها دخالت نکند. همانطوری که در مورد عراق و افغانستان دخالت کرد. البته این حقیقت را می‌پذیریم که آمریکا یک دولت قوی و تاثیرگذار در تحولات جهانی و منطقه‌ای است ولی ما می‌خواهیم همچون سایر دولت‌های قدرتمند مانند روسیه عمل کند.
 
مناسبات آینده مصر و آمریکا منوط به صعود دولت قوی در قاهره
این رهبر جماعت اخوان المسلمون درباره مناسبات آینده مصر و آمریکا گفت: این مناسبات به چند عامل بستگی دارد. از جمله، حل مشکل فلسطینی‌ها، عدم فشار بر روی مصر از طریق ارسال گندم، برنامه غذایی یا سایر کمک‌های اقتصادی و نظامی، همچنین عدم دخالت اطلاعاتی و امنیتی در امور داخلی  مصر .اما تمام اینها بستگی به آن دارد که یک دولت قدرتمند زمام امور کشور را به دست بگیرد و بر توانایی و منابع خودش اتکا داشته باشد و بتواند همچون دولت‌های دیگر عمل کند. مثلا دولت ایران با وجود اینکه دولت مستقلی است و همچون دژ محکمی در برابر توطئه‌های آمریکا و غرب ایستاده، هنوز از فشارهای غرب رهایی نیافته است این درحالی است که ایران از لحاظ مواد غذایی خودکفاست و از لحاظ علمی و تکنولوژی پیشرفت‌های چشمگیری دارد.
 
شورای نظامی مصر تحت فشار آمریکا
این عضو ارشد اخوان‌المسلمون مصر در پاسخ به این سؤال که آیا دولت الجنزوری توانایی ایجاد مناسبات متعادل میان قاهره و واشنگتن را دارد؟ گفت: دولت الجنزوری برای گذر از دوره انتقالی زمام امور کشور را بدست گرفته است. این دولت همچون سایر دولت‌ها بر اساس منافع مصر، مناسبات با کشورهای غربی و شرقی دارد. اما آمریکا بر شورای نظامی مصر از طریق پیمان‌های نظامی که با قاهره دارد آن را تحت فشار قرار داده است. با وجود این، شورای نظامی در کنار احزاب سیاسی که در پارلمان آینده دارای کرسی هستند، باید راهکار نجات از فشارهای آمریکا و غرب را پیدا کند تا مناسبات آینده مصر و آمریکا متوازن باشد و دو کشور به تمام حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
 
ضرورت تشکیل ائتلافی موسوم به "ایالات متحده اسلامی"
وی در پایان با تاکید بر وحدت امت اسلامی گفت: امت اسلامی از این طریق می‌توانند در برابر سلطه آمریکا و غرب بایستد. چرا ما نباید ایالات متحده اسلامی همچون ایالات متحده آمریکا داشته باشیم. ما باید ایالات متحده اسلامی تشکیل بدهیم و برای تشکیل این ایالات باید از مشکلات و اختلافات موجود عبور کنیم و بر توانایی‌های خود اتکا داشته باشیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها