کد خبر: ۳۱۸۵۵
زمان انتشار: ۱۱:۳۲     ۰۳ دی ۱۳۹۰
 یک کتابفروش باسابقه اصفهانی که 28 سال است در این حرفه مشغول به کار است و در حال حاضر هم در سه واحد کتابفروشی در این شهر فعالیت می‌کند، سرنخ‌های جالبی از فعالیت یک شبکه زیرزمینی توزیع و تکثیر غیرقانونی کتاب در کشور ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، «مجتبی کریمی» که دو واحد کتابفروشی استیجاری (یکی متعلق به حوزه هنری و دیگری متعلق به شهرداری اصفهان) و یک واحد هم کتابفروشی شخصی دارد، اطلاعات جالبی درباره فعالیت این شبکه بزرگ که گویا کل بازار کتاب اصفهان را پوشش داده و بلکه از این محدوده هم فراتر رفته، داد.
 
وی ابتدا در معرفی خود با بیان اینکه «من 28 سال از عمر 46 ساله‌ام را در حرفه کتابفروشی گذرانده‌ام» درباره این شبکه توزیع زیرزمینی کتاب گفت: از سال‌های 84 و 85 یک شبکه توزیع و تکثیر غیرقانونی در اصفهان درست بیخ گوش ناشران آغاز به فعالیت کرده و متاسفانه کسی - حتی ناشران کتاب‌هایی که آنها اُفست می‌کنند - کاری به کار این افراد سودجو ندارد.
 
این کتابفروش باسابقه افزود: آنها کارشان را در همان زمان (حدود 6 سال پیش) با ریسو کردن کتاب‌های کمک درسی شروع کردند؛ این کتاب‌ها هم عموماً کتاب‌های انتشارات «مبتکران» و «اندیشه‌سازان ثابت» بود که البته ناشر اخیر بعداً به همین دلیل (پا گرفتن شبکه زیرزمینی توزیع کتاب در اصفهان) فعالیتش را تعطیل و امتیازش را به «مبتکران» واگذار کرد!
 
کریمی گفت: بعد از مدتی که کسی واکنشی نشان نداد و طبیعتاً کار این سودجویان گرفت، اینها به سمت کتاب‌های دانشگاهی هم روی آوردند و جالب اینکه از کتاب‌های ناشرانی شروع کردند که خود در اصفهان فعالیت می‌کردند! فعالیت آنها هم اینگونه بود که مثلاً 10 جلد از یک کتاب را از مراکز پخش تهیه می‌کردند و در یک اتاق 3- 4 متری و با یک دستگاه ریسوگرافی 200 جلد از همان کتاب را در یک روز تکثیر و در بازار توزیع می‌کردند.
 
وی درباره دلایل بی‌تفاوتی ناشران این کتاب‌ها به تکثیرغیرقانونی آنها هم تاکید کرد: با توجه به اینکه کتاب‌ها در خود ایران توزیع می‌شود و متاسفانه قانونی هم در این مورد وجود ندارد، ناشران از نظر قانونی نمی‌توانند کاری بکنند. البته می‌توان به صورت شخصی پیگیر موضوع شد و به نتیجه هم رسید. به هر ترتیب ناشران ضعیف چون توانی برای جلوگیری از این کار ندارند و تنها وقتشان تلق می‌شود، ناچار از پیگیری موضوع دلزده می‌شوند.
 
این کتابفروش ادامه داد: ناشران بزرگی مثل «دانشگاه تهران»، «مرکز نشر دانشگاهی»، «نگاه دانش»، «میزان» و امثال آنها هم که عمدتاً دولتی هستند، چون شخصاً از این نظر متضرر نمی‌شوند، هیچ اهمیتی به قضیه نمی‌دهند.
 
کریمی با بیان اینکه «این شبکه غیرقانونی کتاب‌ها را 40 درصد ارزان‌تر از قیمت پشت جلد اصلی آنها در بازار توزیع می‌کند» با ذکر مثالی گفت: کتاب «متون ادب فارسی» که مرکز نشر دانشگاهی چاپ کرده و ما هم به قیمت پشت جلد یعنی 5000 تومان توزیع می‌کنیم، الان به صورت اٰفست و با قیمت 3000 تومان می‌فروشد.
 
وی افزود: طنز ماجرا در اینجاست که مواردی پیش آمده که مشتری به کتابفروشی ما مراجعه کرده و شدیداً از اینکه «کتاب را گرانتر از بیرون می‌فروشیم» به ما معترض شده است! ما کتابفروش‌ها در اصفهان الان در حال ورشکستگی هستیم و خودِ من نمی‌توانم چک‌هایم را با ناشری که با او قرارداد دارم، پاس کنم؛ چون کتاب‌های او که نزد من است، 40 درصد ارزانتر در بازار و به صورت غیرقانونی در حال عرضه است.
 
این کتابفروش باسابقه اصفهانی اضافه کرد: اعضای این شبکه 7 تا 10 نفر هستند و کتابفروش‌های اصفهانی آنها را می‌شناسند. نکته جالب‌تر اینکه آنها توجه زیادی به فضای دانشگاهی دارند و کافی است یک استاد سر کلاس از یک کتاب به عنوان منبع مورد نیاز دانشجویان نام ببرد، فردای همان روز کتاب مذکور در بازار با 40 درصد پائین‌تر از قیمت اصلی در توزیع شده است!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها