کد خبر: ۳۱۷۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۱     ۰۱ دی ۱۳۹۰
این طرح تحریم ماست نه ایران!
اختلاف در آمریکا پیرامون تبعات اقتصادی تحریم بانک مرکزی ایران و فشار مضاعفی که بر روی شرکت‌های همکار آمریکا در این زمینه وارد می‌شود، افزایش یافته و حتی دولت این کشور معتقد است تحریم بانک مرکزی سبب از دست رفتن شرکای تجاری ایالات متحده می شود.
به گزارش 598 به نقل از جهان، با وجود هشدار سناتورهای آمریکایی، مجلس سنای ایالات متحده در ادامه رویکرد خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران لایحه تحریم بانک مرکزی را با هدف ضربه زدن به بخش نفت تصویب کرد. 

طرح تحریم بانک مرکزی ایران درحالی با یکصد رای موافق به تصویب رسید که دولت باراک اوباما مخالف جدی این طرح است. دولت آمریکا معتقد است که تبدیل این بخش از لایحه به قانون بیش از آن که فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش دهد، متحدان آمریکا را می‌راند زیرا فشار اصلی این تحریم بر روی شرکت های خارجی است که باید مناسبات و مبادلات تجاری خود با بانک مرکزی را قطع کنند و این موضوع با توجه به رکود اقتصادی شدید جهانی سبب زیان‌دهی بیش از حد این شرکت‌ها خواهد شد. 
دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، یکی از مخالفین این طرح است. وی روز پنجشنبه در جریان تصویب آن با بیان اینکه دولت ایالات متحده نیز در پی یافتن راه‌هایی برای افزایش فشار بر نظام بانکی ایران است، در عین حال طرح سنا برای تحریم بانک مرکزی ایران را از این جهت خطرناک خواند که ممکن است به روابط آمریکا و متحدانش ضربه بزند و ائتلافی که پس از ماه‌ها کار دقیق به وجود آمده را از بین ببرد. کوهن همکاری‌هایی را مؤثر دانست که «داوطلبانه» شکل گرفته باشند و نه بر پایه‌ی «اجبار». 

از سوی دیگر وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه‌ی آمریکا، خطرات این طرح را بیش از فواید آن دانست. به اعتقاد شرمن هم «احتمال این خطر بسیار زیاد است که بهای جهانی نفت افزایش یابد. در نتیجه ایران پول بیشتری برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای خود کسب می‌کند». 

با این حال به نظر می‌رسد بیش از آنکه دولت آمریکا به از دست دادن متحدان خود در این زمینه فکر کند، در توانایی خود برای تحریم بانک مرکزی ایران شک کرده است زیرا جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر نشان داده است همواره در برابر تحریم‌های مختلف ایستاده و چه بسا آنرا به فرصتی جدید بدل کرده است. 

در همین راستا، تحریم بانک مرکزی هم می تواند فضای اقتصادی جهان خصوصا بازار نفت را با چالش جدیدی مواجه سازد و سبب تشدید بحران اقتصادی کشورهای همپیمان آمریکا شود. 

دولت آمریکا اخیرا بانک مرکزی ایران را به "پولشویی” متهم کرده بود، اما با این وجود بر خلاف بریتانیا و به خاطر هماهنگی با متحدانش تاکنون از اجرای تحریم‌ علیه این بانک خودداری کرده است. 

تحریم بانک مرکزی باید توسط مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شود و پس از آن به امضای رییس جمهور این کشور برسد که با توجه به مخالفت دولت اوباما با این اقدام سنا، احتمال وتوی آن وجود دارد. 

تصویب این لایحه در شرایطی در سنای آمریکا انجام می‌شود که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست هفته گذشته خود با پیشنهاد انگلیس مبنی بر تحریم واردات نفت از ایران مخالفت و اروپا را بازنده اصلی چنین تحریم توصیف کردند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها