کد خبر: ۳۱۶۹۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۵     ۰۱ دی ۱۳۹۰
خبرگزاری رویترز در گزارشی از بغداد به قلم سؤدد الصالحی و واسیل کامی نوشت: اقلیت سنی عراق روز چهارشنبه درخواست نوری المالکی نخست وزیر این کشور از همه احزاب را برای گفتگو رد کرد و به این ترتیب فشارهای آمریکا را برای گفتگو با هدف پایان دادن به بحران طایفه ای که با خروج نظامیان آمریکایی از عراق آغاز شد، نادیده گرفت.

به گزارش انتخاب؛ با افزایش نگرانی از احتمال به آشوب کشیده شدن کشور سی میلیونی عراق پس از خروج نظامیان آمریکایی که صدام حسین را در سال 2003 سرنگون کردند، مالکی به سنی ها هشدار داد اگر از دولت ائتلافی حاکم خارج شوند، از قدرت کنار گذاشته خواهند شد. فراکسیون العراقیه که حزب اصلی مورد حمایت سنی ها محسوب می شود دعوت مالکی را برای اجرای گفتگو با شرکت همه احزاب در چند روز آینده رد و اعلام کرد برای سلب اعتماد از نخست وزیر در پارلمان تلاش خواهد کرد، اقدامی که بعید به نظر می رسد به نتیجه برسد.

اتهامات مقامات عراقی علیه طارق الهاشمی معاون سنی رئیس جمهور عراق مبنی بر دست داشتن در حملات تروریستی در همان روزی که نیروهای آمریکایی عراق را ترک کردند، فراکسیون العراقیه را خشمگین کرده است.

جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه از مالکی و رئیس سنی پارلمان عراق خواست برای گفتگوی فوری بین رهبران عراق تلاش کنند ولی روز چهارشنبه هیچ نشانه قابل توجهی درباره کاهش شدت تنش مشاهده نشد.

مالکی که از کردها خواسته است الهاشمی را پس از پناه بردن به منطقه نیمه مستقل کردستان در شمال عراق به بغداد تحویل دهند، گفت از فراکسیون العراقیه می خواهد به تحریم جلسات پارلمان و کابینه ائتلافی پایان دهند.

ولی وی هشدار داد در صورتی العراقیه به تحریم جلسات ادامه دهد، ممکن است برای همیشه از دولت و نهادهای وابسته به آن کنار گذاشته شود.

فراکسیون العراقیه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد، العراقیه دعوت نوری المالکی را برای گفتگو رد می کند و شخص مالکی را عامل اصلی بحران و مشکلات می داند.

الهاشمی به رهبری جوخه های اعدام متهم است و افرادی که گفته می شود محافظان شخصی او هستند به دست داشتن در حملات تروریستی اذعان کرده اند.

همچنین صالح المطلک معاون نخست وزیر عراق نیز با انتقاد مالکی مواجه شده است و مالکی از پارلمان خواسته است او را از سمتش برکنار کند.

الهاشمی اتهامات علیه خود را رد و آن را ساختگی می داند.

به نظر می رسد واشنگتن حرفهای هاشمی را باور دارد به طوری که یک مسئول آمریکایی گفت گمان می کند اتهامات علیه هاشمی بی اساس است.

کاخ سفید روز سه شنبه درباره صدور فرمان بازداشت الهاشمی ابراز نگرانی کرد.

جو بایدن نیز تاکید کرد ضروری است نخست وزیر عراق و رهبران دیگر فراکسیون های اصلی در پارلمان با یکدیگر ملاقات کنند و راهی برای حل اختلافاتشان پیدا کنند.

رهبران شیعه می گویند این پرونده به اجرای قانون مربوط می شود و هیچ گروه خاصی هدف قرار نگرفته است ولی اقلیت سنی نگران است که مالکی در صدد تحکیم سیطره خود بر دولت و در حاشیه قرار دادن سنی ها باشد.

بر اساس نظام تقسیم قدرت که زمان اشغال عراق تدوین شد،‌ نخست وزیر عراق شیعه خواهد بود که دو معاون سنی و کرد خواهد داشت.

رئیس جمهور نیز از کردها خواهد بود که دو معاون شیعه و سنی خواهد داشت و رئیس پارلمان نیز سنی خواهد بود که دو معاون شیعه و کرد خواهد داشت.

هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق از فراکسیون کردها در مصاحبه با رویترز گفت کشمکش های داخلی که در عراق روی می دهد موجب می شود این کشور در معرض مداخله بیشتر خارجی قرار گیرد.

وی افزود، ادامه اختلاف در جبهه داخلی، کسانی را که خواستار مداخله در امور کشور هستند تشویق خواهد کرد از این رو بسیار مهم است که این بحران در سریعترین زمان ممکن حل شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها