هر سال، سرویسهای اینترنتی جدیدی به کاربران معرفی میشوند و سرویسهای اینترنتی قبلی هم پیشرفتهایی میکنند، این تغییرات تجربه کاربری و چشمانداز وب را به تدریج تغییر میدهند.
بعضی از محصولات تازه، واقعا انقلابی هستند، طوری که ما وقتی به عقب نگاه میکنیم، اصلا تصورش را هم نمیتوانیم بکنیم که روزهایی هم بودند که بی آیفون، فیسبوک یا فلیپبورد هم سر میکردیم.
سال ۲۰۱۱، ما شاهد عرضه تعداد زیادی محصول تازه بودیم، از میان آنها در این پست پنج محصول برتر را انتخاب کردهایم تا با هم مرور کنیم. شاید هنوز برای ارزیابی درجه تأثیرگذاری این محصولات زود باشد، اما شما فکر میکنید که کدام یک از آنها واقعا متحولکننده بودهاند؟
۱- گوگل در سودای هماوردی با فیسبوک و اجتماعی شدن، گوگل پلاس را معرفی کرد: با وجود شایعات جسته و گریخته در مورد اینکه گوگل در صدد عرضه یک شبکه اجتماعی است، تا ژانویه سال ۲۰۱۱، هیچ کسی فکر نمیکرد که گوگل فکرهایی در این زمینه در سر داشته باشد.
تجارب قبلی گوگل اصلا موفقیتآمیز نبودند. فاجعههای ارکات، Buzz و Wave تأکید میکردند که گوگل اصلا استعدادی در این زمینه ندارد.
اما در انتهای ماه ژوئن، گوگل به صورت رسمی گوگل پلاس را معرفی کرد و همه را متعجب کرد. در ابتدا گوگل پلاس بازخورد مثبتی از کاربران و متقدان دریافت کرد، پیش از هر چیز حلقههای پلاس بود که همه را شیفته پلاس کرده بود. انیمیشنها و لطایفی که در فضای اینترنت در مورد برتری پلاس بر فیسبوک گفته میشد، نشاندهنده همین مسئله بودند.
گوگل، پلاس را با همه محصولاتش ادغام کرد و در طی چند ماه، ۴۰ میلیون کاربر پیدا کرد.
گمان نمیرود که گوگل پلاس تهدیدی برای حکرمانی فیسبوک باشد، اما به هر حال این محصول، یک تجربه موفق در بازار شبکههای اجتماعی است.
۲- مایکروسافت تجربه «لمسی» را با ویندوز ۸ به دسکتاپها آورد: ویندوز ۸، واقعا مردم را شگفتزده کرد. با این نسخه ویندوز، واقعا فناوری لمسی با رابط کاربری ویندوز، ادغام میشود. مایکروسافت در ماه ژوئن خبر از تولید این ویندوز داد.
چیز جالب در مورد ویندوز ۸ این است که میتواند در طیف گستردهای از ابزارهای رایانشی از پیسی و لپتاپ گرفته تا تبلت مورد استفاده قرار بگیرد: یک سیستم عامل برای همه دستگاهها! چنین چیزی برخلاف فلسفه اپل است که سیستمعاملهای دسکتاپ/لپتاپ را از تبلت/موبایل جدا نگه میدارد.
آیا ایدهپردازی و ابتکار شرکت پیر مایکروسافت میتواند بار دیگر، این شرکت را جلو بیندازد؟
۳- فیسبوک با تایملاین، در پی زیبایی و کمال: در ماه سپتامبر، فیسبوک خبر از یک طراحی تازه و اساسی در صفحه پروفایل کاربران داد.
تایملاین فیسبوک که پیش از این در یک پزشک، به صورت مفصل در مورد آن نوشتهایم، پروفایل شما را به صورت زیبایی به یک تقویم و دفترچه خاطرات آنلاین درمیآورد، طوری که شما و دوستانتان می توانید به سرعت ببینید که در ماهها و سالهای پیش، چه حال و هوایی داشتید و چه چیزهایی در فیسبوک مینوشتید.
اما با وجود این کارکرد و زیبایی طراحی جدید فیسبوک، هنوز تعداد کمی از کاربران از آن استفاده میکنند.
۴- آمازون با کیندل فایر، تبلتساز شد: آمازون همیشه همراه با سه شرکت گوگل، اپل و فیسبوک، جزو ۴ شرکت برتر اینترنتی بوده است. موفقیت آمازون تا حدی زیادی به خاطر تواناییاش در عرضه محصولات تازه بوده است.
کمتر کسی است که کتابخوان الکترونیک آمازون یعنی کیندل را نشناسد که انقلابی در مطالعه به وجود آورده است، اما امسال این شرکت در بازار داغ و بیرحم تبلتها، تبلت جدید معرفی کرد: کیندل فایر.
در اواخر سپتامبر کیندل فایر معرفی شد، در روز معرفی فایر در «یک پزشک»، به صورت مفصل در مورد این تبلت تازه برایتان نوشتم.
بله! کیندل فایر، از لحاظ سختافزاری در حد و اندازه آیپد نیست، اما قیمت ارزان و نوع کاربری که این تبلت جوابگوی آن خواهد بود، باعث شده برخلاف انتظار برخی، این محصول کاملا موفق باشد.
۵- آلبوم تازه بیورک، شاهدی بر ادعای همهگیر شدن اپلیکیشنها و گوشیهای هوشمند: دیگر زمانی که فقط گیکها در پی گوشیهای هوشمند و اپلیکیشنها بودند، سپری شده و دیری است که این فناوری در همه لایههای جامعه نفوذ کرده و به یک چیز روتین تبدیل شده است.
در ماه آگوست، خواننده مشهور ایسلندی-بیورک- آلبوم تازهاش را منتشر کرد، اما شیوه عرضه این آلبوم بسیار متفاوت و ابتکاری بود. بیورک این آلبوم را به سورت یک اپلیکیشن برای آیفون و آیپد درآورده بود. نام این اپلیکیشن و آلبوم تعاملی Biophilia است، ترانه اول یعنی Cosmogony رایگان است، اما برای شنیدن قطعات بعدی آلبوم باید پول پرداخت کنید.