کد خبر: ۳۱۵۰۳۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
ايرنا/ تازه ترين گزارش وزارت دفاع آمريکا، نشان مي دهد که واشنگتن نگران افزايش توانمندي هاي چين در بخش نيروي دريايي است.

مجله ديپلمات با اشاره به گزارش پنتاگون در هشتم ماه مه (18 ارديبهشت)، نوشت: اين گزارش، جنبه هاي هراس آمريکا از توان دفاعي چين و نگاه راهبردي واشنگتن به پکن را نشان مي دهد.
اين گزارش، حاکي است که ايالات متحده، به ويژه نگران نوسازي نيروي دريايي چين است.
گزارش يادشده مدعي است که با وجود تنش هاي چين بر سر مالکيت جزاير سنکاکو با ژاپن و بر سر مالکيت برخي جزاير در درياي جنوبي چين با کشورهاي حاشيه اي، همچنان مالکيت تايوان، مهمترين انگيزه پکن براي تقويت توان نظامي اش است.
بودجه نظامي چين، اکنون 10 برابر بودجه نظامي تايوان است و همچنان افزايش مي يابد.
پنتاگون همچنين پکن را به «زورگويي کم فشار» متهم و تاکيد مي کند که چيني ها براي دفاع از ادعاهاي مالکيت خود در درياي جنوبي چين، از ناوهاي گارد ساحلي استفاده مي کنند تا به زورگويي با نيروي نظامي متهم نشوند.
گزارش وزارت دفاع آمريکا، به گسترش حوزه فعاليت نيروي دريايي چين نيز اشاره مي کند و مي نويسد: اين نيرو اکنون در اقيانوس هند نيز فعال شده است و زيردريايي هاي اتمي از کلاس «شانگ» و «سونگ» در اين اقيانوس مستقر شده اند.
پنتاگون يادآور مي شود که چين توپخانه و موشک هاي باليستيک کوتاه بردِ خود را در مرز تايوان مستقر کرده است.
پکن، طبق اين گزارش، اکنون يکهزار و 200 موشک کوتاه برد باليستيک دارد و سرگرم توسعه موشک هاي ميان برد باليستيک، از جمله موشک هاي ضدناو هواپيمابر است.
پنتاگون تاکيد مي کند که چين چه از نظر ظرفيت و چه از نظر کيفيت توليد سلاح، به سوي خودکفايي پيش مي رود.
چيني ها بين سال هاي 2009 تا 2013، حدود 14 ميليارد دلار سلاح به کشورهاي ديگر، از جمله به پاکستان و کشورهاي زيرصحراي آفريقا فروخته اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها