کد خبر: ۳۱۴۶۷۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۶     ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
حسين بابايي مولف قرآن دانشجويي گفت: تلاش ما اين بود كه با توجه به اينكه مخاطبان ما اهل فكر و نظر هستند ضروري است شبهات مربوط به آيات قرآن مطرح و پاسخ اين شبهات ارائه شود.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مهر، قرآن حكيم ويژه دانشجويان بعدازظهر ديروز در دارالكتابه مركز طبع و نشر قرآن كريم رونمايي شد. در اين مراسم كه با حضور دكتر محمدرضا داودآبادي فراهاني معاون فرهنگي وزارت بهداشت و لاله افتخاري رئيس فراكسيون قرآن و عترت مجلس شوراي اسلامي و حجت الاسلام حميد محمدي دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني و مهندس اميران مديرعامل شركت چاپ و انتشارات و مهندس رضاييان و سيدعلي سرابي قائم مقام مركز طبع و نشر قرآن جمعي از محققين و عده اي از مصححين قران كريم برگزار شد؛ از اين اثر ارزشمند رونمايي شد.

در اين مراسم كه مولفين اين اثر گرانبها نيز حضور داشتند دكتر حسين بابايي يكي از مولفين و محققين اين اثر در سخناني به تبيين و شرح قرآن حكيم ويژه دانشجويان پرداخت.

حسين بابايي مؤلف قرآن دانشجويي طي سخناني با اشاره به نظرسنجي براي جمع‌آوري موضوعات قرآن دانشجويي گفت: طي يك نيازسنجي علمي و با يك كار تركيبي ۱۰ هزار پرسشنامه در دانشگاه‌هاي كشور توزيع و جلساتي براي جمع‌آوري نظرات درباره موضوعات كتاب برگزار شد و در نهايت پس از اين نظرخواهي‌ها موضوعات كتاب جمع‌آوري شد.

وي با اشاره به اينكه موضوعات اين مصحف سؤال‌محور نيست، گفت: تلاش ما اين بود كه با توجه به اينكه مخاطبان ما اهل فكر و نظر هستند ضروري است شبهات مربوط به آيات قرآن مطرح و پاسخ اين شبهات ارائه شود. پس كار ما در تأليف قرآن ويژه دانشجويان كار شبهه محور بود و شبهات هم با ترتيب اولويت در يك فرآيند انتخاب شدند

وي درخصوص نحوه پاسخ به شبهات در قرآن دانشجويي گفت: در اين مصحف سؤالاتي را كه مشخص بود با پاسخ قابل فهم عرضه كرديم، مثلاً درباره موضوعاتي مانند ارث و قصاص سؤالات زيادي مطرح است و تلاش ما براين بود كه فلسفه اين موضوعات را هم بيان كنيم.

مؤلف مصحف دانشجويي با اشاره به ضرورت ادامه اين كار گفت:‌ جوانان ما از جنبه‌هاي گوناگون در معرض شبهه هستند. از اين‌رو نبايد چنين كاري متوقف شود. تأليف چنين اثري گم شده دانشجوها است و اين كار مبدأ است و ميان راه هم نيست، البته مي‌تواند منبع خوبي براي كارهاي ديگر باشد اما ضروري است كه اين حركت ادامه پيدا كند.

در ادامه لاله افتخاري نماينده مجلس موضوعات مطرح شده در قرآن دانشجويي را مفيد دانست و گفت: اين مصحف كه در راستاي رفع شبهات گام برمي‌دارد هر چند در ابتدا براي دانشجويان است اما مي‌تواند پاسخگوي بسياري از نيازها و شبهات دانشجويان باشد.

وي با اشاره به اينكه اين مصحف مربوط به همه جوانان عالم است، گفت:‌ قرآن دانشجويان مخصوص دانشجويان شيعه و سني نيست بلكه همه اديان مي‌توانند از آن بهره‌مند شوند. پس از نامه‌اي كه رهبر معظم انقلاب براي جوانان و دانشجويان جهان فرستادند اين نخستين گام عملي است كه در راستاي رفع شبهات جوانان دنيا برداشته شده و كمك مي‌كند آنچه عليه ما مطرح مي‌شود خنثي و مردم حقيقت را درك كنند.

در اين مراسم نيز حجت‌الاسلام حميد محمدي طي سخناني با اشاره به توصيه مقام معظم رهبري مبني بر قرائت قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۱ در يكي از سخنراني‌هاي خود فرمودند: من به جوان‌ها در مورد قرآن سفارش مي‌كنم، سعي كنيد رابطه با قرآن را قطع نكنيد، هر روز لااقل نصف صفحه قرآن بخوانيد.

او با اشاره به وجود دو نوع انس در زندگي انسان افزود: دوران دانشجويي دوره جواني است و انسان با انتخاب خودش مأنوس مي‌شود، البته انس گرفتن دو نوع است، انس اوليه كه در دوران طفوليت اتفاق مي‌افتد و انتخابي نيست و انس ثانويه كه در دوران جواني و با انتخاب است. حال اگر اين انس با قرآن همراه باشد اين انتخاب يعني قرآن كريم، انتخاب‌گر خود را هدايت مي‌كند و انتخاب كننده شيفته و عاشق انتخاب خود مي‌شود. وقتي قرآن مايه انس ما شد مي‌توانيم خود را در پناه گرمي، لطافت و نورانيت قرآن قرار دهيم.

دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني با بيان اينكه كسب علم يك حركت روحي است، گفت: انس با قرآن سبب آرامش انسان مي‌شود، به خصوص دانشجويان كه به دنبال علم هستند و از آنجا كه علم يك حركت روحي است، انس با قرآن سبب آرامش روحي آنها مي‌شود.

وي در خصوص قرآن ويژه دانشجويان گفت: من تا ساعتي پيش اين قرآن را نديده بودم، اما طي همين دقايق از طراحي جلد و فونت زيباي اين قرآن احساس كردم كه كار جديدي است و مي‌تواند مفيد باشد، البته چند صفحه از اين مصحف را مطالعه كردم كه به خوبي در آن نكات مورد نياز جوانان اشاره شده بود و به دليل كار كارشناسي خوب، اين قرآن مي‌تواند راه‌گشاي جوانان باشد.

دبير شوراي توسعه فرهنگ قرآني با بيان ويژگي‌هايي براي اين اثر افزود: اولين مشخصه قرآن دانشجويان اين است كه منبع انس باشد و با مراجعه دانشجو به اين مصحف تعلق به قرآن در وي ايجاد شود، دومين ويژگي كاربردي و باليني بودن آن است و اين‌كه پاسخگوي مطالبات بروز دانشجويان باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها