کد خبر: ۳۱۴۳۶۲
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
جمهوری‌‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند متمم‌هایی به این طرح اضافه کنند که دولت را ملزم به گزارش‌دهی بیشتر درباره وضعیت توافق هسته‌ای با ایران می‌کند

به گزارش پایگاه 598 به نقل از نسیم ، پس از آنکه رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا دستور ممانعت از اضافه شدن متمم‌های بیشتر به طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را صادر کرد عده‌ای از قانونگذاران در مجلس موازی یعنی مجلس نمایندگان از رایزنی‌هایی خبر داده‌اند که در صورت به نتیجه رسیدن راه را برای اعمال تغییرات بیشتر در این طرح باز می‌کند.

مارک میدوز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای شمالی به سی‌ان‌ان گفت: «بعضی از ما می‌خواهیم این طرح را قوی‌تر کنیم. من درباره اینکه طرح فعلی نظارت کنگره بر توافق را افزایش خواهد داد تردیدهای جدی دارم.»

این نماینده علاوه بر این از رایزنی‌هایی بین "دهها" نفر از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان درباره تغییرات احتمالی خبر داده و افزوده انتظار می‌رود این نمایندگان به زودی طرح خود را برای بحث با سران مجلس نمایندگان در اوایل هفته آینده نهایی کنند.

در صورتی که جمهوری‌خواهان بتوانند در باره طرح خود به اجماع برسند، سپس "جان بینر"، رئیس‌مجلس نمایندگان را تحت فشار قرار خواهند داد تا بحث‌های گسترده‌تر درباره طرح مورد نظر و امکان اضافه کردن متمم‌های بیشتر به آن را مجاز کند.

پیش از این میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان سنا از بیم اضافه شدن متمم‌هایی که احتمال تصویب طرح را با مخاطره روبرو می‌کردند دستور ختم بررسی طرح و آغاز رأی‌گیری در صحن علنی سنا را صادر کرد. تام کاتن و مارکو روبیو متمم‌هایی به طرح مورد نظر پیشنهاد کرده بودند که علاوه بر مخالفت پاره‌ای از نمایندگان با مخالفت مقامات کاخ سفید روبرو شده بود.

مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه طرح موسوم به نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای را با 98 رأی موافق و یک رأی مخالف به تصویب رساند. این طرح در صورت تصویب در مجلس نمایندگان و امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به عنوان قانون لازم‌الاجرا خواهد بود.

طرح بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره هر گونه توافق بین دولت آمریکا، به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5، با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور را به تصویب نهایی کنگره منوط می‌کند. بر این اساس، اوباما در این طرح ملزم شده پنج روز بعد از توافق هسته‌ای احتمالی آن را به کنگره ارائه کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا مطابق طرح مورد نظر در دوره 30 روزه بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره امکان لغو یا تعلیق هیچ‌یک از تحریم‌های وضع شده توسط کنگره را نخواهد داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها