کد خبر: ۳۱۳۸۱
زمان انتشار: ۱۳:۲۶     ۲۹ آذر ۱۳۹۰

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش نخستین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به تشریح ابعاد و آثار اجرای طرح پرداخت و گفت: با اجرای این قانون رشد اقتصادی کشور معادل سال 89 خواهد بود.

به گزارش فارس، سید شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی امروز در همایش نخستین سالگرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با تأکید بر اینکه دولت توانست برای تورم انتظاری ناشی از هدفمندی یارانه‌ها لنگر قرار دهد، گفت: نرخ تورم 12 ماه منتهی به آبان 1389، 12.5 درصد بود که تورم 12 ماه منتهی به آبان سال جاری به 19.8 درصد رسیده یعنی تورم سال هدفمندی یارانه‌ها تنها 7.3 درصد بوده که البته همه این تورم ناشی از هدفمندی یارانه‌ها نیست. 
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: گرچه برخی از منتقدان فکر می‌کردند با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تورم وحشتناک 70 درصدی و حتی 500 درصدی پدید آید اما پیش‌بینی دولت افزایش 13 درصدی تورم بود و امروز مشاهده می‌شود نرخ تورم با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تنها 7.3 درصد افزایش یافته است. 
 
حسینی تأکید کرد: از طرفی قیمت هر تن کالای وارداتی طی یکسال گذشته براثر تورم جهانی 20 درصد افزایش یافته و بخشی از تورم ناشی از تورم وارداتی است.
 
وی تأکید کرد: رکود اقتصادی که برخی منتقدان آن را نهیب می‌زدند در اقتصاد کشور رخ نداد و رشد اقتصادی سال 89 به مراتب بهتر از سال 88 خواهد بود و عملکرد رشد اقتصادی 90 نیز در نیمه نخست معادل دوره مشابه سال قبل خواهد بود. 
 
حسینی در مورد بازار سرمایه گفت: برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند 6 هزار واحد شاخص کل بازار سرمایه کاهش یابد اما رقم 18 هزار واحدی شاخص بازار سرمایه نه تنها کاهش نیافت بلکه 6 هزار واحد نیز اضافه شد و در حال حاضر به 24 هزار واحد رسیده است.البته ادعا نمی‌شود که افزایش شاخص کل بازار سرمایه فقط از هدفمندی یارانه‌هاست.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد آثار اجتماعی هدفمندی یارانه‌ها گفت: وضع 6 دهک جامعه پیش‌بینی می‌شد بهتر شود که عملکرد یکساله هدفمندی یارانه‌ها نشان داد در حال حاضر وضع 8 دهک درآمدی جامعه بهتر شده است و منطق اقتصادی نشان می‌دهد رشد هزینه‌ها بین طبقات فقیر کمتر از رشد هزینه در طبقات ثروتمند جامعه بوده است. 
 
وی تأکید کرد: آثار کامل هدفمندی یارانه‌ها در بلند مدت ظاهر می‌شود که از جمله آن ایجاد توازن منطقه‌ای در کشور خواهد بود. 
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در حالیکه که کل اعتبارات عمرانی مصوب در استان ایلام 134 میلیارد تومان بود اما سال گذشته 300 میلیارد تومان یارانه بین مردم این استان توزیع شد، همچنین اعتبار عمرانی استان چهار محال و بختیاری 127 میلیارد تومان بود که در کنار آن 516 میلیارد تومان یارانه به مردم استان اختصاص یافت. 
همچنین اعتبار عمرانی استان خراسان جنوبی 140 میلیارد تومان و یارانه به مردم 332 میلیارد تومان، اعتبار عمرانی استان سیستان و بلوچستان 390 میلیارد تومان و یارانه 1240 میلیارد تومان بوده است که این ارقام نشان می‌دهد قدرت خرید مردم در استان‌های کم درآمد افزایش یافته است. 
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه امنیت غذایی و انرژی مهم‌ترین مأموریت‌ دولت‌ها هستند، گفت: تراز بازرگانی گندم در ابتدای اجرای طرح یک میلیارد و 261 میلیون دلار در سال 88 با کسری مواجه بود که این رقم در سال 89 به 40 میلیون دلار کاهش و برای سال جاری تراز بخش گندم تنها 4 میلیون دلار کسری دارد،یعنی اینکه با اجرای هدفمندی یارانه‌ها تراز تجاری گندم تقریبا صفر شده است. 
 
حسینی تأکید کرد: امنیت غذایی با سیاست اقتصادی گره می‌خورد و تنها با کاشت گندم به دست نمی‌آید بلکه از طریق اصلاح قیمت از قاچاق آن جلوگیری می‌شود. 
 
وی با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌داد اگر روند مصرف حامل‌های انرژی ادامه پیدا می‌کرد در افق 1404 به وارد کننده بنزین تبدیل می‌شدیم،گفت: در فرآورده‌های نفتی سهمیه‌بندی از سال 86 شروع شد و 5 میلیارد دلار خالص واردات فرآورده‌های نفتی کاهش یافته و این رقم در سال گذشته به 3 میلیارد دلار رسید و در 9 ماه سال جاری به 300 میلیون دلار کاهش یافته است از طرفی امکان صادرات فرآورده‌های نفتی نیز به دست آمده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مصرف گندم در استان هرمزگان در سال هدفمندی یارانه‌ها 65 درصد کاهش یافته در حالیکه استاندار آن نیز در جلسه حضور دارد و هیچ یک از مردم این استان بدون گندم و نان نمانده‌اند، بلکه قاچاق گندم کاهش یافته است. 
وی تأکید کرد: عمده نفت گاز به دلیل ارزان بودن قاچاق می‌شد و دل ما خوش بود که گازوئیل به راننده ایرانی می‌دهیم در حالیکه قاچاق می‌شد و با اصلاح قیمت میزان قاچاق به شدت کاهش یافت. 
 
حسینی با تشکر از مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و مردم ایران گفت: از رسانه‌ها نیز تشکر می‌کنم که زمینه برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها را فراهم کردند.
 
وی تأکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها هسته اصلی طرح تحول اقتصادی بود که این طرح در 7 حوزه یارانه، مالیات، گمرک، بانک، ارزش پول ملی، توزیع و بهره وری طراحی شده بود و سخت‌ترین بخش کار اجرای هدفمندی یارانه‌ها بود. 
حسینی تأکید کرد: یارانه‌ها یک سوم درآمد کشور را مشمول خود کرده بودند و کار بسیار سختی در هدفمندی یارانه‌ها با کمک مردم و قوای مختلف کشور اجرا شد. 
 
وی تأکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد اما نه آشوب اجتماعی در کشور پدید آمد و نه رئیس دولت به زمین خورد و نه حتی توانستند وزیر اقتصادی را برکنار کنند و نه تورم 70 درصدی ایجاد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها