کد خبر: ۳۱۳۷۲۱
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
آیت‌الله استادی:
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت:شیخ صدوق از جمله بزرگان علمای شیعه محسوب می‌شود می‌توان گفت سهم ایشان در تثبیت مکتب تشیع بسیار بیش از دیگران بوده است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، آیت‌الله رضا استادی پیش از ظهر امروز در بزرگداشت صدوقین در مرقد علی بن بابویه قمی با اشاره به حق بزرگی که صدوقین بر حوزه‌های علمیه شیعه دارند اظهار داشت: این بزرگواران قابل مقایسه با بسیاری از رجال نیستند زیرا مقام علمی و فعالیت‌های آنها بسیار گسترده و همه‌جانبه بوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آثار شیخ صدوق دارای ویژگی‌هایی است گفت: ایشان در جوانی پدر خود را از دست داد ولی در همان زمان یکی از بزرگان شیعه بود و به عنوان شیخ بزرگ حدیث در قم و سایر بلاد به ایفای نقش پرداخت.

وی ادامه داد: ادبیات یکی از ویژگی‌های آثار شیخ صدوق است به طوری که ایشان از نظر ادبی، عالمی ورزیده به شمار می‌رفت.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه فقه، کلام، حدیث و رجال از جمله زمینه‌های فعالیت‌ شیخ صدوق محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: ایشان در حوزه تفسیر هم آثاری داشته و به همین دلیل می‌توان جامعیت را از دیگر ویژگی‌های او بر شمرد.

استاد حوزه علمیه قم عنوان داشت: از حدود 300 کتاب شیخ صدوق، تنها 20 عنوان در اختیار ماست و اگر همه آن آثار امروز موجود بود، برکات بیشتری نصیب تشیع می شد.

وی با اشاره به انگیزه های شیخ صدوق از نگارش کتاب های متعدد خاطرنشان کرد: ایشان با توجه به شبهات و مسائلی که در زمان خودشان مطرح بود، وظیفه می دید که وارد میدان شود و با نگارش آثار علمی، به آنها پاسخ دهد.

آیت الله استادی با بیان اینکه امروز دشمنان، شیعه را به مسائلی که وجود خارجی ندارند متهم می‌کنند عنوان داشت: در روزگار شیخ صدوق هم همینگونه بوده و به همین دلیل ایشان سعی کرده است به وسیله کتاب‌های متعدد، در مقام پاسخگویی به آنها برآید.

وی افزود: اینکه یک خیابان و مدرسه در قم و یک روز در تقویم به نام صدوق نامگذاری شود کافی نیست بلکه وظیفه نظام و دولت جمهوری اسلامی است که فعالیت‌های بیشتری برای معرفی و بزرگداشت این دو شخصیت برجسته داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: افرادی مانند شیخ صدوق نه به معروفیت و شهرت دلخوش بودند و نه امور مادی بلکه تنها برای خدا و دین اسلام قدم بر می‌داشتند و نگارش کتاب‌های مختلف نیز در همین راستا بوده است.

وی با اشاره به برخی کتاب‌های شیخ صدوق و اهمیت و جامعیت آنها خاطرنشان کرد: این در حالی است که در آن روزگار، نگارش یک کتاب و تکثیر آن مشکلات زیادی به همراه داشته ولی در عین حال ایشان هزاران حدیث را گردآوری کردند و در کتاب‌هایشان آوردند؛ توجه به روایات معارض و بدون سند و گزینش 6 هزار حدیث با دقت کامل از جمله خصوصیات فعالیت‌های علمی او به شمار می‌رود به طوری که خود گفته بود می‌توانم بر اساس همه آن 6 هزار حدیث فتوا بدهم.

آیت‌الله استادی ادامه داد: خلوص نیت و پاکی روح در کنار امدادهای غیبی از جمله عوامل این موفقیت و جامعیت محسوب می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در عین اینکه شیخ صدوق از جمله بزرگان علمای شیعه محسوب می‌شود می‌توان گفت سهم ایشان در تثبیت مکتب تشیع بسیار بیش از دیگران بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از کتاب‌های شیخ صدوق یعنی «من لایحضر الفقیه» جزو کتب اربعه شیعه به شمار می‌رود گفت: آثار ایشان در سطح جهان برای ما افتخاری بزرگ محسوب می‌شود؛ نخستین باب کتاب حدیثی ایشان مربوط به عقل است و هیچ مکتب و مذهب دیگری را نمی‌توان یافت که این همه به عقل و خرد بها داده باشد.

آیت‌الله استادی تجلیل از مقام علمی و بزرگداشت علما و دانشمندان گذشته را امری لازم و ضروری دانست و عنوان داشت: قبول داریم که هیچ یک از کتاب‌های شیعه معصوم از اشتباه و غلط نیست و ممکن است برخی احادیث ضعیف‌السند در آنها وجود داشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه قم به همه طلاب و فضلا توصیه کرد کتاب‌های مهم شیعی از جمله آثار شیخ صدوق را به طور کامل مطالعه کنند و افزود: نباید خود را از فواید این کتاب‌ها محروم کنیم و بی اعتنا باشیم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها