کد خبر: ۳۱۳۲۲۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۹     ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴
ايسنا/ تيمي از شيمي‌دانان موسسه فناوري ماساچوست (MIT) حسگر کوچک و ارزاني ابداع کرده‌اند که قادر به شناسايي گوشت‌هاي فاسد است و مي‌تواند به کاهش ضايعات غذايي کمک کند.
ايده موجود در پس ساخت اين حسگر بر تغيير شيميايي نانولوله‌هاي کربن آن تمرکز دارد، زيرا وجود گازهاي خاص توليدشده توسط گوشت‌هاي فاسد، مانع از حمل جريان برق توسط اين نانولوله‌ها مي‌شود.

اين نانولوله‌ها با ترکيبات حاوي ﻣﺘﺎﻟﻮ ﭘﻮرﻓﯿﺮﯾﻦ (metalloporphyrin) اصلاح شده‌اند که اين ترکيبات حاوي اتم کبالت منفرد هستند و اين اتم، به چندين حلقه ‌حاوي نيتروژن متصل است.

چنين ترکيبي در متصل‌شدن به ترکيباتي موسوم به آمين‌هاي بيوژن مانند کاداورين و پوترسين کارآمد است؛ اين آمين‌هاي بيوژن هنگام فاسدشدن گوشت توليد مي‌شوند. زماني که چنين گازهايي وجود دارند، مقاومت الکتريکي در نانوله کربن افزايش يافته و واکنش حاصل را مي‌توان براي ارائه آسان بازخورد فاسدبودن گوشت ارزيابي کرد.

اين حسگر بر روي گوشت مرغ و گاو آزمايش شده و فاسدبودن نمونه‌موردي‌ها غيرمنجمدشده را با موفقيت شناسايي کرد.

توليد اين حسگرها ارزان و آسان بوده و از جريان اندک برق استفاده مي‌کنند؛ همچنين استفاده از اين ابزار به مهارت خاصي نياز ندارد. تيم علمي مدعي است، اين ابزارها را مي‌توان در بسته‌بندي‌هاي فرآورده‌هاي گوشتي جاسازي کرد و چنين موضوعي امکان ارائه اطلاعات ايمني دقيق‌تر در مقايسه با تاريخ انقضاي استاندارد را فراهم مي‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها