به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، با درز کردن خبر حذف یارانه پنج گروه درآمدی از جمع یارانه بگیران اگرچه در ابتدا بین مقامات مسئول تمایلی برای شفاف سازی در این مورد و اشاره صریح به موضوع وجود نداشت و اغلب به طور سربسته به آن پاسخ دادند؛ اما بالاخره سکوت مسئولان مستقیم شناسایی و حذف یارانه پر درآمدها در وزارت کار و رفاه اجتماعی شکست و توضیحات بیشتری ارائه شد. اظهاراتی که در عین حال میتواند پیام خوبی برای اجرای مناسبتر قانون هدفمندی یارانه ها و مقابله با کسری منابع هدفمندی در بودجه سال جاری داشته باشد ابعاد تامل برانگیزی را نیز به همراه دارد.
اخیرا فیروزآبادی -قائم مقام وزیر کار و رفاه اجتماعی - با اشاره به اینکه یارانه برای همه نیست و این موهبت سهم اقشاری است که از نعمتهای طبیعی محرومند اعلام کرد که در سال جاری یارانه ثروتمندان قطع میشود و حدود شش میلیون یارانهبگیری که نیازی به این پول ندارند از چرخه دریافت یارانه خارج خواهند شد.
این اعلام از این جهت که تعداد حدود شش میلیون یارانه بگیر پردرآمد را هدفگذاری کرده کاملا منطقی است، چراکه با کاهش رقم 42 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی در لایحه بودجه امسال برای توزیع نقدی به 39 هزار میلیارد تومان، دولت باید برای جبران کسری حداقل 3000 میلیارد تومانی که در پیش دارد بیش از پنج میلیون نفر از دریافت کنندگان یارانه نقدی را از بار هزینه ای خود خارج کند؛ از این رو تعداد شش میلیون مورد توجه میتواند در صورت تحقق تا حدودی گره کسری منابع را باز کند.
در سوی دیگر این شش میلیون، توان حذف آنها و مدت زمان لازم برای آن قرار دارد. این در حالی است که اگر دولت بخواهد با کسری حداقل 3000 میلیارد تومانی منابع در پرداخت یارانه نقدی تا پایان سال مواجه نباشد باید حدود شش میلیون نفر را از اولین ماه امسال از لیست خود خارج می کرد که البته این گونه نشده و در این حالت حتی اگر فرض را بر این بگیریم که تا پایان سال این تعداد حذف می شوند، بازهم در هر شرایطی کسری منابع در هدفمندی در سال 1394 قطعی خواهد بود.
زمانی که اظهارات ربیعی-وزیر کار و رفاه اجتماعی- در کنار گفته های معاونش قرار می گیرد موضوع مطرح شده را بیشتر تایید میکند. ربیعی اخیرا از حذف حدود 200 هزار یارانه بگیر پردرآمد خبر داده و توضیح داد که بنا بر مصوبه هیات دولت باید ساماندهی یارانه ثروتمندان به گونه ای که این اقدام در جامعه اثر بدی به جای نگذارد در دستور کار قرار می گرفت؛ بنابراین ما این ساماندهی را از 30 هزار نفر شروع و تا 50هزار نفر و سپس 100هزار و 200هزار نفر نیز پیش رفتیم.
گفته های وزیر کار که تاییدی بر تاکید همیشگی سایر مدیران اقتصادی دولت بر حذف تدریجی یارانه پردرآمدهاست و نشان می دهد که دولت توانسته بعد از حدود دو سال و به کارگیری تمامی بانکهای اطلاعاتی در اختیار خود تنها یارانه 200 هزار نفر را در بین جمعیت 76 میلیونی یارانه بگیر با قاطعیت قطع کند، این مورد نمی تواند چندان با حذف یارانه شش میلیون نفر در یک سال مطابقت کاملی داشته باشد چراکه اگر چنین ظرفیت اطلاعاتی و شناخت کاملی در اختیار بود به طور یقین زمانی زودتر از حال حتی به طور محرمانه اتفاق می افتاد.
این در حالی است که با وجود تمام احتیاط و دقتی که در رابطه با خذف یارانه بگیران پر درآمد به کار گرفته شده، در بین 200 هزار نفری که شناسایی آنها ظاهرا خیلی هم سخت به نظر نمی رسد معترضانی وجود داشته و به سازمان هدفمندی یارانه ها یا بخشداری استان مراجعه کردهاند؛ تا جایی که وزارت کار و رفاه اجتماعی ناچار شد با راه اندازی سامانه ای از معترضان بخواهد تا درخواست خود را در آن اعلام کنند.
بنابراین در این حالت که می طلبد گام های حذف یارانه بگیران پردرآمدی که ضرورتی بر حضورشان در لیست سازمان هدفمندی یارانه ها وجود ندارد، با سنجیدن شرایط و احتیاط کامل برداشته شود. حذف شش میلیون نفر حتی در طول یکسال چندان عملی به نظر نمی رسد مگر اینکه بانکهای اطلاعاتی به حدی قوی باشند که کمترین خطا و اشتباه را برای تصمیم گیری در مورد این جمعیت چند میلیونی تضمین کرده و مردم هم با اعتماد به دولت این موضوع را بپذبرند که در این حالت ضمن جبران کسری منابع هدفمندی برای توزیع یارانه نقدی، منابع مازاد ناشی از حذف یارانه بگیران برای هزینه در بخش های درمانی، تولیدی و عمرانی اختصاص مییابد.