کد خبر: ۳۱۱۶۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۱     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
به گزارش پایگاه 598 به نقل از مجله دلگرم، زندگي در دنياي مدرن امروزي مزاياي زيادي دارد. همه ما از امکاناتي که وسايل ديجيتالي براي‌مان فراهم کرده‌اند، لذت مي‌بريم و با اپليکيشن‌هاي تلفن همراه کار مي‌کنيم اما در اين ميان مشکلاتي هم به‌وجود مي‌آيد که محصول دنياي مدرن است.

سندرم گردن پيامکي را ميشناسيد؟

يکي از اين بيماري‌هاي جديد دنياي مدرن «گردن پيامکي» است. اين مشکل بيشتر در ميان جوان‌ها ديده مي‌شود. باوجود اينکه جوان‌ها بيشتر از ابزارهاي الکترونيکي استفاده مي‌کنند بايد بيشتر مراقب ستون فقرات و گردن‌شان باشند، پس درباره اين مشکل بيشتر بدانيد و از بروز آن پيشگيري کنيد.

گردن پيامکي چيست؟
وقتي بر اثر نگاه کردن طولاني‌مدت به وسايل الکترونيکي بدون سيم مانند تلفن همراه و تبلت دچار گردن‌درد مي‌شويد به اين بيماري مدرن «گردن پيامکي» مي‌گويند. از نشانه‌هاي اين مشکل اين است که شايد دچار سردردهاي مزمن شويد و حتي در بخش‌هاي بالاي کمر و شانه‌ها هم درد داشته باشيد.
تحقيقات نشان مي‌دهد 70درصد از افراد 18 تا 44ساله در خطر ابتلا به اين بيماري قرار دارند. موضوع از اين قرار است که وقتي براي استفاده از تلفن همراه و تبلت سرتان را خم مي‌کنيد، اين حرکت در طولاني‌مدت به ستون فقرات و نخاع شما آسيب وارد مي‌کند و مشکلاتي براي‌تان پيش مي‌آيد.
درنتيجه اين بيماري که ناشي از خم کردن طولاني مدت سر به‌منظور استفاده از موبايل و تلفن همراه در ميان افراد جوامع مختلف رايج شده، با عنوان «گردن پيامکي» شناخته مي‌شود.

اين بيماري چطور ايجاد مي‌شود؟

شايد براي‌تان جالب باشد بدانيد که سر انسان به‌طور طبيعي در حدود 5/4 تا 5/5 کيلوگرم وزن دارد. وقتي سر را به سمت جلو خم مي‌کنيد فشار وارد شده بر گردن افزايش مي‌يابد و احتمال بروز گردن پيامکي بيشتر مي‌شود. درواقع شايع‌ترين علت درد‌هاي گردن زماني به‌وجود مي‌آيد که بر اثر بي‌توجهي فشار بيشتري به گردن‌تان وارد مي‌شود.
وقتي قوس طبيعي گردن ازبين مي‌رود احتمال پارگي، تخريب، فشار و فرسودگي مهر‌ه‌ها و ساختار گردن بيشتر مي‌شود و ممکن است سردرد، گردن درد، دست درد و بي‌حسي هم به‌وجود آيد.
پژوهشگران مرکز بازتواني جراحي نخاع در نيويورک براي بررسي اين مشکل مدل‌هاي کامپيوتري را مورد بررسي قرار دادند. اين محققان پس از شبيه‌سازي کامپيوتري سروگردن تاثير خم شدن سر و گردن را بارها آزمايش کردند و درنهايت به اين نتيجه رسيدند که هرقدر سر بيشتر به جلو خم شود فشار بيشتري بر گردن و شانه‌ها وارد مي‌شود.
سندرم گردن پيامکي را ميشناسيد؟

چطور از گردن پيامکي دور بمانيد؟

به گفته محققان اين روزها بيشتر افراد به‌طور متوسط حدود دو تا چهار ساعت سرشان را روي گجت‌هاي مختلف خم مي‌کنند. نوجوانان و دانشجويان هم بيشتر از ديگر گروه‌ها درمعرض خطر هستند و شايد پرهيز اين کار در زندگي‌هاي امروزي چندان ممکن نباشد.
وقتي اين افراد چانه خود را به سينه‌شان مي‌چسبانند، فشار بيشتري به گردن وارد مي‌شود و بي‌توجهي به اين موضوع در ميان افراد کم سن و سال رايج‌تر است. زندگي ساکن و کم‌تحرک و گذراندن ساعت‌هاي طولاني جلوي کامپيوتر هم باعث افزايش شيوع اين مشکل مي‌شود.
بيشتر کاربران کامپيوتر در دوران ميانسالي و حتي در زمان جواني دچار گردن درد مي‌شوند. بنابراين مهم است که براي پيشگيري از آسيب‌هاي گردن چند نرمش ساده را انجام دهيد:

– تمرين گردن: ابتدا از سر جاي‌تان بلند شويد. دست‌ها را از پشت قلاب کنيد. سپس گردن را آرام به سمت راست خم کنيد و بعد سر جاي اول برگردانيد. همين حرکت را به سمت چپ تکرار کنيد. اين حرکت را سه بار انجام دهيد.

– تمرين شانه‌ها: وقتي مدام روي ميز يا روي صفحه گجت‌ها خم مي‌شويد، شانه‌هاي شما درمعرض آسيب قرار مي‌گيرند. براي پيشگيري از بروز مشکلات شانه يک حرکت ساده وجود دارد؛ از جاي‌تان بلند شويد، پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنيد، سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهيد و بعد آهسته به جاي اول برگردانيد. اين حرکت را چند بار تکرار کنيد.

نکته: هر حرکت کششي را حداقل يک تا دو بار تکرار کنيد و در هر حرکت پنج تا 10ثانيه بمانيد. انجام اين حرکات انقباضات عضلات شما را از بين مي‌برد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها