کد خبر: ۳۱۱۱۲
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۷ آذر ۱۳۹۰
آیت الله رجبی: ما به سایر جریان های اصول گرا هم احترام می گذاریم  و به اینکه بین همه آنها وحدت وجود داشته باشد معتقد هستیم و از اینکه سخنی بگوییم که تضعیف یکی از جریان های اصول گرا باشد باید کاملاً پرهیز کنیم.

 ماهان نیوز:با  نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبیین دیدگاههای احزاب سیاسی کشور و با توجه به شایعاتی که برخی از اصحاب فتنه برای ایجاد تفرقه و نشان دادن اختلاف بین جریانات اصولگرایی سعی در القای آن دارند ، سایت خبری ماهان نیوز بر آن شد تا با آیت الله محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و از اعضای محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم صورت دهند که به شرح زیر است:

همه مشروعیت نظام ما به ولایت فقیه است.

ماهان نیوز: به نظر شما  خط مشی جریانات سیاسی چگونه باید باشد و شاخص جریانات سیاسی چیست ؟
ما در شرایط فعلی آن چیزی که باید شاخص اصلی باشد گفتمان و منویات مقام معظم رهبری است  که به فرمایش خودشان همان گفتمان امام است و مقام معظم رهبری آنچه را که می توانیم بگوییم روی آن تاکید دارند، 

 اول اینکه کار را برای خدا انجام دادن و اخلاص در کار و به عنوان وظیفه الهی کار را انجام دادن و دوم اینکه برای مردم کار کردن ، یعنی کسانی که می خواهند فعالیت داشته باشند انگیزه اصلیشان خدمت به مردم باشد و سوم هم در جهت تایید و حمایت و تبعیت از رهبری در زمان حضرت امام . و اینها چیزهایی است که در واقع مفاد همان آموزه های دینی و قرآنی است .


 در شرایط فعلی طبعاٌ به دلیل اینکه ما یک آسیب جدی را احساس می کنیم  که وجود دارد از جمله جریان فتنه 88  که همچنان در داخل و خارج فعال هستند و مرز ما با دیگران  و هر جریان صحیح انقلابی همان جریان فتنه است ، اگر کسانی با همان جریان فتنه اند یا قبلاٌ بوده اند این مرز است چون جریان فتنه جریانی بود که ضد نظام ضد ولایت فقیه بود، بلکه می توانیم بگوییم ضد دین بود و به نفع دشمنان نظام و دشمنان نظام اسلام بود. 

 بنابراین یک خط شاخصی است که می تواند جریان ها را مشخص کند که کدام جریان در مسیر درست است و کدام نیست همینطور جریان انحرافی که در قالب دیگر در نمودی دیگر گفتمان دیگری دارد و همان اهدافی را که جریان فتنه تعقیب می کرد اینها هم در شکل دیگری تعقیب می کنند.
برای اینکه ما بدانیم چه جریانی جریان سالمی است و چه جریانی همسوی با نظام است و چه جریانی زاویه دار از نظام و اینکه این دوتا شاخص را می گوییم برای اینکه این دوتا شاخص در جهتی حرکت می کنند که جهتی است که در مقابل آنچه که در منویات مقام معظم رهبری است .
 بنابراین شاخص اصلی برای همه چه جریانات چه افراد ، ولایت فقیه و رهبری نظام است همان چیزی است که حضرت امام تاکید بر آن داشتند  که پشتیبان ولایت فقیه باشیم تا به مملکت شما آسیب نرسد .
اگر کسی دل در گرو نظام دارد دل در گرو اسلام دارد نمی شود این خط را نادیده بگیرد و این خط را کمرنگ کند، در زندگی در فعالیت هایش و با زاویه گرفتن در عین حال بخواهد مدعی این باشد که مدافع نظام است، اینکه گاهی گفته می شود بعضی از جریانات انحرافی و جریان فتنه نظام را قبول دارند باید خط رهبری را قبول داشته باشد، منویات رهبری را قبول داشته باشد و به دلیل اینکه این از چند آموزه دینی است چون همه مشروعیت نظام ما به ولایت فقیه است.

از اینکه سخنی بگوییم که تضعیف یکی از جریان های اصول گرا باشد باید کاملاً پرهیز کنیم
ماهان نیوز:  براساس فرمایشات حضرت عالی یکی از اساسی ترین شاخص ها که می توان جریانات سیاسی را بر اساس آن خط کشی کرد شاخص ولایت محوری است ، بصورت عینی کدام جریان سیاسی را به این شاخص نزدیکتر می بینید؟

 

به نظر ما هرچند جریان های اصول گرا وجود دارند و آنها هم افراد صالحی در بینشان است، منتها خود این جریان  شاخص های جریان صحیح درجاتی دارد . ممکن است کسی شدید تر این شاخص در آن نمود داشته باشد و کسی هم کمتر، بنابراین اگر از جریانی دفاع می کنیم  می گوییم این جریان جریان اصیل تری است این نیست که بگوییم جریان های دیگر از اصول گرایی بهره ای نبرده اند  ، نه ، به حمد الله در نظام ما و در شرایط فعلی جریان های اصول گرای متعددی هست، منتها آنها درجات اصول گرایشان، درجات حساسیتشان نسبت به این شاخص ها متفاوت است .

 

بنده به شخصه با شناختی که از افرادی که جبهه پایداری را شکل داده اند و الان هم در آنجا فعالیت می کنند شناخت دارند ، جریان جبهه پایداری را در همین شاخص ها در سطح بالاتری می بینم  و بنا بر این می توانیم بگوییم که از نظر این شاخص ها به یک جریان مورد اعتماد تر و پذیرفته تری است ، هرچند ما به سایر جریان های اصول گرا هم احترام می گذاریم  و اعتقاد به اینکه وحدت بین همه آنها وجود داشته باشد معتقد هستیم از اینکه سخنی بگوییم که تضعیف یکی از جریان های اصول گرا باشد باید کاملاً پرهیز کنیم.

ماهان نیوز:    گفتمان جبهه پایداری بر چه مبنایی می باشد ؟
 گفتمان جبهه پایداری یک اصلش همان ولایت فقیه و تبعیت کامل از آن و برائت از جریان فتنه  و هر کس در آن جریان به شکلی نقش داشته  یا هم سویی داشته و یکی جریان انحرافی شعبه ای از جریان فتنه است و همان راه را ادامه می دهد .
 

این جبهه در جهت روحانیت است و در جهت وحدت
ماهان نیوز:  عده ای می گویند جبهه پایداری بعضاٌ با روحانیت با ولایت و وحدت مشکل دارد ، نظر شما درباره این شایعاتی است که ایجاد کرده اند  چیست؟!
 من به نظرم صرفاً این یک اتهام است  ، جبهه پایداری اگر با روحانیت همسو  نبود از آغاز نمی آمد که از روحانیون شاخص برجسته نظام برای اولین همایش خود دعوت کند و قبل از آن جلساتی داشته باشد  و رهنمود بگیرد ، خوب اینکه از آغاز کار با شاخص ترین چهره روحانیت ( آیت الله مصباح ) مشورت خواستند بعد هم در اولین همایش از ایشان دعوت کردند که بیایند و سخنرانی کنند و  در رأس این جبهه جناب آقای حجت الاسلام آقای دکتر تهرانی که از روحانیون اصول گرای ولایی جدی هستند و در درون اعضا شان از روحانیون افضل خوبی هستند ، اینها نشان این است که این جبهه با روحانیت است .
  آیت الله یزدی با ایشان هم جلسه داشتند و  نظراتشان را شنیدند، پس مطمئناً  این جبهه در جهت روحانیت است و در جهت وحدت . اصول گرایان هم معتقدند که باید وحدت باشد باید همسویی باشد  لذا در طول این مدت چیزی که معنایش  نفی جریان اتحاد اصول گرایان باشد منتشر نشده و  همواره تأکیدشان این بوده که چیزی گفته نشود که آن وحدت دچار اختلال شود . چون معتقدند این یک اصل دینی که ما باید نیروهای خودی را و آنهایی که به هر میزانی با ما همسویی دارند به همان میزان  با آن هماهنگ باشیم

هر که با این اصول موافق است جزو جبهه پایداریست
ماهان نیوز: خط کلی جبهه پایداری را برای آینده به چه صورت ترسیم می کنید؟
من فکر میکنم که جبهه با همین اصولی که شروع کرده اگر پیش برود و با شناختی که از افرادی که  این جریان را مدیریت می کنند و  با ارتباطی که با شخصیت های برجسته روحانیت دارند تداوم هم خواهد یافت.

 بعضی ها فکر میکنند  که برای انتخابات یک چنین جریانی به وجود آمده  که اشتباه است ، درواقع جبهه پایداری که اسمشان را هم جبهه گذاشتند برای این بود که بگویند این یک حرکت مداومی است و هم برای اینکه بگویند خوب نیست که یک عده عضو حزب شوند و  بقیه بیرون باشند، نه ،هر که با این اصول موافق است جزو جبهه پایداریست ، بنابراین این حرکت را ما یک حرکت مبارک میدانیم که انشالله یک شجره طیبه ای باشد که ثابت بماند و در همین مسیر تبعیت از ولایت و تقویت ولایت و با آرمانی ها و ایده های حضرت امام (ره)پیش رود و این خط قطعا به گونه ای خواهد بود که یک جریان ثمر بخش و نتیجه بخش برای جامعه و برای ملت ما باشد.

ارتباط با روحانیت محفوظ بماند و  شاخص و میزان ولایت را همیشه مد نظر داشته باشند
ماهان نیوز:  برای اینکه سلامت جبهه حفظ شود شما چه راهکاری را پیشنهاد می دهید و چگونه می توان آنهایی که می خواهند با این جریان همراهی کنند مطمئن  باشند که این جبهه با سلامت حرکت خواهد کرد؟
راهش این است که اولا ارتباط با روحانیت اصیل را با حتما جبهه به صورت جدی در برنامه اش قرار دهد ، یعنی تا از این جهت که در خط درست فکری حرکت می کند تضمین شده باشد.
 همچنین خط شاخص ولایت مداری را در همه ابعادش باید توجه کنیم. در زمینه فردسازی و اینکه مرور کنند برای خودشان آن انحرافی را که به وجود آمده در افراد دیگری که آنها هم چند سال اصول گرا بوده اند خودشان به این انحرافات مبتلا شده اند.
آن دستوری که در اسلام داریم که همیشه یک مرور روی آنها داشته باشند با همان خط کش ولایت اینها را ارزیابی کنند و جایی را که می بینند خدایی نکرده مشکلی وجود دارد آن را اصلاح کنند.
من فکر می کنم که اگر ارتباط با روحانیت محفوظ بماند و  شاخص و میزان ولایت را همیشه مد نظر داشته باشند مطمئناً این تضمین کننده سلامت این حرکت خواهد بود.
 هر کاری که می خواهد انجام گیرد اول بیندیشند که این کار در راستای نظرات رهبری هست یا نه . اگر جایی هم شک دارند تحقیق کنند،  نظر خواهی کنند که این خط اصیل و روح اصلی سلامت فکری این جبهه محفوظ می ماند .

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها