با وجود اینکه من خوشبین نبودم به مذاکرهی با آمریکا، با این مذاکرات
موردی، مخالفت نکردم، موافقت کردم؛ از مذاکرهکنندگان هم با همهی وجود
حمایت کردم، الان هم حمایت میکنم. از رسیدن به یک توافقی که منافع ملّت
ایران را تأمین کند و عزّت ملّت ایران را حفظ کند، صددرصد من حمایت میکنم و
استقبال میکنم؛ این را همه بدانند. اگر کسی بگوید که ما مثلاً با توافق یا
با رسیدن به یک نقطه مخالفیم، نه، خلاف حق و خلاف واقع گفته است. اگر یک
توافقی انجام بگیرد که این توافق توافقی باشد که منافع ملّت را، منافع کشور
را تأمین بکند، بنده کاملاً با آن موافقت خواهم کرد.
البتّه این را هم ما گفتیم که توافق نکردن بهتر از توافق بد است ــ که این
حرف را آمریکاییها هم میزنند ــ این فرمول، فرمول درستی است؛ توافق نکردن
از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود،
ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود [بهتر است]، توافق نکردن شرف دارد بر
یک چنین توافق کردنی.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۳. نظر رهبر انقلاب درباره تیم مذاکره کنندهی هستهای ایران چیست؟
همانطور که عرض کردم بنده به مجریان امر اعتماد دارم؛ این را شما بدانید؛
این آقایانی که مشغول کار هستند، اینها افرادی هستند مورد اعتماد ما، من
در مورد آنها هیچ تردیدی [ندارم]؛ در آنچه تا حالا بودند، انشاءالله بعد
از این هم تردیدی بهوجود نخواهد آمد؛ هیچ تردیدی نسبت به آنها ندارم.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
هیچکس نباید این مجموعهی مذاکرهکنندگان ما را با مجموعهی شامل آمریکا -
همان شش دولت، بهاصطلاح پنج بعلاوهی یک - سازشکار بداند؛ این غلط است؛
اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچّههای خودمان
هستند، بچّههای انقلابند؛ یک مأموریّتی را دارند انجام میدهند. کار سختی
هم هست [که] بر عهدهی اینها است؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر
عهدهی آنها است انجام میدهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری
است و مسئول یک فرایندی است مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که
گاهی شنیده میشود - که اینها سازشکارند، و مانند اینها - قرار داد؛ نه،
این حرفها نیست.
۱۳۹۲/۰۸/۱۲
۴. علت نگرانی رهبر انقلاب نسبت به مذاکره با آمریکا چیست و چرا به آن خوشبین نیستند؟
[درباره مذاکره با آمریکا] جدّاً دغدغه دارم؛ این دغدغه ناشی از آن است که
طرف مقابل بشدّت اهل فریب و دروغ و نقضعهد و حرکت در خلاف جهت صحیح است؛
طرف مقابل اینجوری است. یک نمونهاش در همین قضیّه اتّفاق افتاد؛ بعد از
آنکه که مذاکرهکنندگان ما مذاکرهشان تمام شد، بعد از چند ساعت بیانیّهی
کاخ سفید منتشر شد در تبیین مذاکرات. این بیانیّهای که آنها منتشر کردند
ــ که اسمش را میگذارند «فکتشیت» ــ در اغلب موارد خلاف واقع است؛ یعنی
روایتی که اینها دارند از مذاکرات و از تفاهمهایی که انجام گرفته است
میکنند، یک روایت مخدوش و غلط و خلاف واقع است.
...من البتّه هیچوقت نسبت به
مذاکرهی با آمریکا خوشبین نبودم. نه از باب یک توهّم بلکه از باب
تجربه؛
تجربه کردیم. حالا اگر یک روزی ــ ما که در آن روز قاعدتاً نخواهیم بود ــ
شماها انشاءالله در جریان حوادث و جزئیّات و یادداشتها و نوشتههای این
روزها قرار بگیرید، خواهید دید که این تجربهی ما از کجا حاصل شده؛ تجربه
کردیم
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
... من به این گفتگوها خوشبین نیستم. چرا؟ چون تجربههای گذشتهی ما نشان
میدهد که گفتگو در منطق حضرات آمریکائی به این معنی نیست که بنشینیم تا به
یک راه حل منطقی دست پیدا کنیم ــ منظورشان از گفتگو این نیست ــ منظورشان
از گفتگو این است که بنشینیم حرف بزنیم تا شما نظر ما را قبول کنید! هدف،
از اول اعلام شده است؛ باید نظر طرف مقابل قبول شود. لذا ما همیشه اعلام
کردیم و گفتیم که این، گفتگو نیست؛ این، تحمیل است و ایران زیر بار تحمیل
نمیرود. من به این اظهارات خوشبین نیستم، اما مخالفت هم ندارم.
۱۳۹۲/۰۱/۰۱
۵. آیا ایران با آمریکا بر سر موضوعات غیرهستهای هم مذاکره میکند؟
این مذاکراتی که دارد انجام میگیرد ــ که بخشی از آن هم مذاکرهی با
طرفهای آمریکایی است ــ فقط در موضوع هستهای است؛ فقط. ما در هیچ موضوع
دیگری فعلاً با آمریکا مذاکره نداریم؛ هیچ؛ این را همه بدانند؛ نه در مسائل
منطقه، نه در مسائل گوناگون داخلی، نه در مسائل بینالمللی؛ امروز فقط
موضوع مورد بحث و مورد مذاکره، مسائل هستهای است.
حالا، این تجربهای خواهد شد؛ اگر طرف مقابل از کجتابیهای معمولی خودش
دست برداشت، این یک تجربهای برای ما میشود که خیلی خب، پس میشود در یک
موضوع دیگر هم با اینها مذاکره کرد؛ امّا اگر دیدیم نه، این کجتابیهایی
که همیشه از اینها دیدهایم باز هم وجود دارد و کجراهه دارند میروند، خب
طبعاً تجربهی گذشتهی ما تقویت خواهد شد.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۶. سرانجام تحریمها در توافق هستهای چگونه باید باشد؟
در این جزئیّات مذاکرات ــ که خیلی هم این چند ماه آینده مهم است ــ اتّفاقی که باید بیفتد این است که
تحریمها
به طور کامل و یکجا بایستی لغو بشود. اینکه یکی از آنها میگوید تحریمها شش
ماه دیگر لغو میشود، یکی میگوید نه ممکن است یک سال هم طول بکشد، یکی دیگر
میگوید ممکن است از یک سال هم بیشتر بشود، اینها بازیهای متعارف معمول
اینها است؛ اینها هیچ قابل اعتناء و قابل قبول نیست؛ تحریمها بایستی ــ اگر
چنانچه حالا خدای متعال مقدّر فرموده بود و توانستند به یک توافقی برسند
ــ در همان روز توافق بهطور کامل لغو بشود؛ این باید اتّفاق بیفتد. اگر
قرار باشد که لغو تحریمها باز متوقّف بشود بر یک فرایند دیگری، پس چرا ما
اصلاً مذاکره کردیم؟ اصلاً مذاکره و نشستن پشت میز مذاکره و بحث کردن و
بگومگو کردن برای چه بود؟ برای همین بود که تحریمها برداشته بشود؛ این را
باز بخواهند متوقّف کنند به یک چیز دیگری، اصلاً قابل قبول نیست.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۷. ضرورت حفظ و صنعتیکردن فناوری هستهای چیست؟
من یک خواستههایی از مسئولین داشتهام که این را به آنها عرض کردم، گفتم و
روی آنها اصرار دارم. یکی این مسئله است که بدانند دستاورد کنونی هستهای
ما چیز باارزشی است؛ این را بدانند؛ به چشم کمارزش و چیز سبک به آن نگاه
نکنند؛ چیز با ارزشی است. صنعت هستهای برای یک کشور، یک ضرورت است.
اینکه بعضی ازروشنفکرنماها قلم بردارند و قلم بزنند که «آقا ما صنعت
هستهای را میخواهیم چهکار کنیم» این فریب است؛ این شبیه همان حرفی است که
زمان قاجارها وقتی نفت کشف شده بود و انگلیسها آمده بودند میخواستند نفت
را ببرند، اینجا دولتمرد قاجاری میگفت ما این مادّهی بدبوی عَفِن را
میخواهیم چهکار کنیم، بگذارید بردارند ببرند! این شبیه آن است. صنعت
هستهای برای یک کشور یک ضرورت است؛ هم برای انرژی، هم برای داروهای
هستهای که بسیار مهم است، هم برای تبدیل آب دریا به آب شیرین، و هم برای
بسیاری از نیازهای دیگر در زمینهی کشاورزی و غیر کشاورزی. صنعت هستهای در
دنیا، یک صنعت پیشرفته است، یک صنعت مهم است؛ این را هم بچّههای ما
خودشان به دست آوردند؛ این انفجار
ظرفیّتهای درونی و استعدادهای درونی بچّههای ما بود...
دستاورد هستهای، بسیار مهم است و دنبال کردن این صنعت و صنعتی کردن کشور، بسیار چیز لازمی است؛ بایستی این مورد توجّه باشد.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۸. حدود و شیوه نظارتها بر فعالیتهای هستهای ایران باید چگونه باشد؟
بههیچوجه اجازه داده نشود که به بهانهی نظارت، اینها به حریم امنیّتی و
دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور بههیچوجه مأذون
نیستند که به بهانهی نظارت و به بهانهی بازرسی و مانند این حرفها،
بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعهی
دفاعی کشور را متوقّف کنند؛ توسعهی دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت
محکم ملّت در عرصهی نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکمتر بشود؛
یا حمایت ما از برادران مقاوممان در نقاط مختلف؛ اینها مطلقاً نبایستی در
مذاکرات مورد خدشه قرار بگیرد.
تذکّر بعدی این است که هیچ شیوهی نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را
به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل میکند، بههیچوجه مورد قبول نیست.
همین نظارتهای متعارفی که در همهی دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها
[باشد]، و نه بیشتر.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۹. موضع رهبر انقلاب درباره مذاکرات لوزان چیست؟
بعضیها سؤال کردند و میکنند که چرا فلانی دربارهی مسئلهی هستهای موضع
نگرفتهاست؟ جواب این است که جایی برای موضعگیری وجود نداشتهاست. مسئولین
ما، مسئولین هستهای، مباشرین کار به ما دارند میگویند هنوز کاری انجام
نگرفته، هیچ چیز الزامآوری بین دو طرف نگذشته است؛ چه موضعگیریای؟ اگر
از من بپرسند شما موافقید یا مخالف، میگویم نه موافقم، نه مخالف؛ چون هنوز
اتّفاقی نیفتاده است؛ هنوز کاری نشده. همهی مشکل بر سر آن جزئیّاتی است که
بنا است بنشینند و یکایکِ آنها را بحث کنند؛ این را خود مسئولین هم
گفتهاند؛ هم به ما گفتهاند، هم در مصاحبههایشان به مردم این را
گفتهاند؛ همهی مشکل بعد از این است. ممکن است طرف مقابل که یک طرفِ لجوج،
بدعهد، بدمعامله، اهل دبّه در آوردن، اهل چکوچانه کردن، اهل از پشت خنجر
زدن و اهل اینجور کارها و سیاهکاریها است، سرِ جزئیّات بخواهد کشور ما
را، ملّت ما را، مذاکرهکنندگان مارا در یک دایرهای محصور کند؛ ما هنوز
هیچ چیز در اختیار نداریم، هیچ الزامی بهوجود نیامده است. اینکه حالا
تبریک میگویند، به بنده تبریک میگویند، به دیگران تبریک میگویند، بیمعنی
است، چه تبریکی؟ آنچه تا کنون انجام گرفته است نه اصل توافق و مذاکرهی
منتهی به توافق را تضمین میکند، نه محتوای توافق را تضمین میکند؛ هیچ کدام
را؛ حتّی تضمین نمیکند که این مذاکرات تا به آخر برسد و به یک توافق منتهی
بشود؛ اینکه تا الان انجام گرفته، اینجوری است؛ همه چیز مربوط به بعد از
این است.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۱۰. آیا جزئیّات مذاکرات هستهای تحت نظر رهبری است؟
بنده در جزئیّات مذاکره دخالتی نکردم، بازهم نمیکنم؛ من مسائل کلان، خطوط
اصلی، چهارچوبهای مهم و خطّ قرمزها را به مسئولین کشور همواره گفتهام؛
عمدتاً به رئیس جمهور محترم که ما با ایشان جلسات مرتّب داریم، و موارد
معدودی هم به وزیر محترم خارجه؛ خطوط اصلی و کلّی. جزئیّات کار، خصوصیّات
کوچک که تأثیری در تأمین آن خطوط کلان ندارد، مورد توجّه نیست؛ اینها در
اختیار آنها است، میتوانند بروند کار کنند. اینکه حالا گفته بشود که
جزئیّات این مذاکرات تحت نظر رهبری است، این حرف دقیقی نیست.
۱۳۹۴/۰۱/۲۰
۱۱. دولت با منتقدین هستهای چگونه باید رفتار کند؟
من به خود مسئولین هم این را گفتهام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند
مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز
محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است... الان
فرصت خوبی است برای همدلی؛ یک عدّهای مخالفند، یک عدّهای اعتراض دارند؛
خیلی خب، مسئولین ما که مردمان صادقی هستند، مردمان علاقهمند به منافع
ملّیاند، بسیار خب، یک جمعی از مخالفین را ــ از آن افرادی را که شاخصند
ــ دعوت کنند، حرفهای آنها را بشنوند؛ ای بسا در حرفهای آنها یک نکتهای
باشد که این نکته را اگر رعایت کنند، کارشان بهتر پیش برود؛ اگر چنانچه
نکتهای هم نبود، آنها را قانع کنند؛ این میشود همدلی؛ این میشود
یکسانسازی دلها و احساسها، و به تبع آن عملها. به نظر من بنشینند، بشنوند،
بحث کنند. حالا ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب،
حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمیآید؛ چه اشکالی دارد؟
کمااینکه آنها در یک برههی دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند. خیلی خب،
دوستان ما هم اگر چنانچه در این همدلیها و همزبانیها و تبادلنظرها یک
وقتی گرفته شد، چه اشکال دارد، وقتی گرفته بشود، یک خرده زمان آن تصمیمات
نهایی عقب بیفتد؛ طوری نخواهد شد.
۱۳۹۴/۰۱/۲