کد خبر: ۳۰۹۲۴۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۹     ۲۴ فروردين ۱۳۹۴
ايسنا/ محققان دانشگاه هاروارد مي‌گويند مصرف نان گندم کامل يعني ناني که سبوس آن گرفته نشده باشد يا مصرف آرد جو دوسر و ديگر غلات کامل طول عمر را افزايش مي دهد.
غلات کامل خواص زيادي دارند و در هر نوبت که به رژيم غذايي روزانه اضافه شوند احتمال مرگ زودرس در افراد را کاهش مي‌دهند.

دکتر کي‌ سان، استاديار رشته تغذيه دانشکده بهداشت عمومي هاروارد مي‌گويد: ما شواهد واضحي را مشاهده کرده‌ايم که مصرف غلات کامل نرخ مرگ و مير را پايين مي‌آورد.

محققان برآورد مي‌کنند با مصرف هر انس غلات کامل، احتمال مرگ زودهنگام پنج درصد کاهش پيدا مي‌کند و احتمال مرگ بر اثر بيماري‌هاي قلبي نيز تا 9 درصد پايين مي‌آيد؛ اما، اين تاثير بر روي مرگ‌ومير ناشي از سرطان ديده نشده است.

تيم دکتر سان مطالعات خود را بر اساس اطلاعات به دست آمده از دو بررسي بلندمدت که تاريخ آن به ميانه دهه 1980 برمي‌گردد شروع کردند که در آن 118 هزار پرستار و کارشناسان بخش سلامت شرکت داشته‌اند. در اين مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته مي‌شد هر دو تا چهار سال يک بار پرسشنامه‌هايي درباره رژيم غذايي را جواب دهند که شامل سوال‌هايي درباره مصرف غلات کامل بود.

دانه‌هاي تازه برداشت شده مثل گندم، جو دوسر و جو داراي سه بخش هستند. پوسته بيروني که سبوس نام دارد و از دانه محافظت مي‌کند، جنين که بخش کوچکي از دانه را تشکيل مي‌دهد و قابليت جوانه زدن و ايجاد يک گياه جديد را دارد و بخش سوم آندوسپرم يا اندوخته غذايي دانه که بيشترين قسمت دانه را تشکيل مي‌دهد. اين قسمت غذاي اصلي براي جوانه زدن را تامين مي‌کند.

در کارخانه‌ها براي تهيه آرد سفيد، سبوس و بخش جنين از دانه جدا مي‌شود و پرکالري‌ترين بخش آن يعني آندوسپرم باقي مي‌ماند اما، غذاهايي که از غلات کاملي مثل بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، برنج قهوه‌اي و نان گندم کامل تهيه مي‌شوند داراي اين سه بخش ‌هستند.

در طول 26 سال پس از آغاز مطالعه، 27 هزار مرگ در بين افراد شرکت‌کننده در اين تحقيق وجود داشت که براساس داده‌هاي ثبت شده کمتر از يک سوم اين افراد متعلق به گروهي بودند که هر روز از غلات کامل استفاده مي‌کردند.

اين تحقيق براي رسيدن به يک رابطه علت و معلولي بين مصرف غلات کامل و مرگ و مير طراحي نشده بود گرچه مزاياي استفاده‌ي اين مواد غذايي بعد از بررسي ديگر عوامل موثر در مرگ‌ومير افراد مثل سن و سال، وزن و سيگار براي محققان بيشتر آشکار شد.

حال بايد به اين سوال پاسخ داد که چرا غلات کامل براي سلامتي مفيدند؟

طبق گفته‌هاي دکتر سان، اينگونه غلات سرشار از فيبر هستند بخصوص سبوس غلات. فيبر به هضم آرام‌تر غذا کمک مي‌کند و جذب قند را نيز کاهش مي‌دهد. به علاوه قسمت سبوس و جنين دانه حاوي شماري از ويتامين‌ها و مواد معدني مهم مثل ويتامين E و منيزيم و همچنين شامل مواد مغذي مثل آنتي‌اکسيدان‌ها هستند. با حذف شدن سبوس و جنين دانه، حدود 25 درصد از پروتيين غلات از دست مي‌رود، همچنين حداقل 17 مورد از مواد ريزمغذي اصلي نيز حذف مي‌شود.

اين مطالعات، همچنين نشان مي‌دهد افرادي که از غلات کامل استفاده مي‌کنند بعد از خوردن غذا زود به احساس سيري مي‌رسند و مي‌توانند به حفظ اندازه مناسب دور کمر خود کمک کنند. محققان به مردم توصيه مي‌کنند حداقل نيمي از غلاتي که در روز مصرف مي‌کنند را از غلات کامل انتخاب کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها